Stofafzuiging DeWalt dwe7492

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
44
14
Nijkerk
Ik heb een DeWalt dwe 7492 zaagtafel besteld (samen met een Triton TRA 001 met als doel om een werkbank te maken) en is mijn eerste 'serieuze' machine. Heb handmachines als een invalzaag, frezen, lamello, etc. Maar hier volstond mijn bosch GAS35M bouwstofzuiger.

Nu is mijn eerste vraag op basis van jullie ervaring of een bouwstofzuiger volstaat voor deze machine? (Ook met de triton router ingebouwd) Ik heb een voorkeur voor het blijven gebruiken van mijn bouwstofzuiger, icm een dan nog aan te schaffen cycloon. Dit ivm de relatief kleine ruimte in de garage die ik tot mijn beschikking heb.

Dan is mijn volgende punt de aansluiting van de dwe7492 op de stofzuiger/cycloon. De dwe7492 heeft volgens het boekje een 57mm/65mm aansluiting beneden en een 35mm bij de beschermkap. Nu zag ik op zich een handige oplossing van homewerken.de, ook te zien bij Sebastian van GoTools. Deze 3D oplossing is aan te schaffen voor €30 (PLA) of35 (ABS), maar daar komt dan nog €14,- verzendkosten bij. De STL file om 3D te drukken is €8,-. Ik kan dan niet, maar misschien is er iemand met een 3D printer die hier ook interesse in heeft en misschien deze zou willen printen?

Hier moet dan nog wel de nilfisk slang bij, die eventueel hier in NL te koop is.

Maar deze oplossing maakt nog steeds gebruik van een 35mm slang en niet bijvoorbeeld een 50mm, wat me dan toch beter lijkt voor afzuiging. Nachdenksport heeft bijvoorbeeld wel een verloop naar een te kiezen diameter van 40, 50 of 60mm. Dan zou ik bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een 50mm versie voor aansluiting op de cycloon. Maar dan is weer de vraag hoe ik dan boven en onder verbonden krijg en aangesloten op de cycloon. Misschien een 2e hands stofzuigertje voor erbij?

Aaah... nog los van het feit dat (ook na lezen op dit forum) er ook nog niet iets is voor om de bajonet aansluiting van de Bosch naar een 50mm slang te krijgen. Maar dat laat ik voor nu maar even buiten beschouwing. Dus kort gezegd heb ik de volgende vragen:

1. Is een bouwstofzuiger voldoende voor de dwe7492 zaagtafel? Of moet ik toch denken aan bijvoorbeeld een HBM werkplaats zuiger?
2. Zo ja op bouwzuiger, zou de oplossing van homewerken.de een goede zijn? Is er iemand met interesse die dit eventueel zou willen printen?
3. Of kan ik beter voor een 50mm adapter van nachdenksport gaan voor aansluiting op de cycloon en dan nog een oplossing zoeken voor de 35mm variant?
 

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
78
47
Arnhem
Ik heb precies dezelfde zaagtafel, met een adapter van homewerken.de en dat werkt meer dan prima met mijn Starmix L-1625. Gebruik gewoon de slang van Starmix en een Nilfisk slang voor de bovenafzuiging. De Starmix zuigt als een tierelier en is naar mijn beleving meer dan voldoende. Ik heb er een cycloon voor staan, de 3-32M combinatie van cycloonfilters.nl, en nog nooit het filter in de stofzuiger hoeven vervangen. Dat werkt echt goed.
Omdat ik ook niet zoveel ruimte heb, heb ik het geheel ook boven op elkaar gezet.
 

Bijlagen

  • 49145936-EB56-4684-B7E4-176E99D1ADD7.png
    49145936-EB56-4684-B7E4-176E99D1ADD7.png
    360 KB · Weergaven: 100

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb precies dezelfde zaagtafel, met een adapter van homewerken.de en dat werkt meer dan prima met mijn Starmix L-1625. Gebruik gewoon de slang van Starmix en een Nilfisk slang voor de bovenafzuiging. De Starmix zuigt als een tierelier en is naar mijn beleving meer dan voldoende. Ik heb er een cycloon voor staan, de 3-32M combinatie van cycloonfilters.nl, en nog nooit het filter in de stofzuiger hoeven vervangen. Dat werkt echt goed.
Omdat ik ook niet zoveel ruimte heb, heb ik het geheel ook boven op elkaar gezet.
Bij mij een combi van een 7491 en een Starmix 1432. Ik gebruik de standaard slang op een verloopje van 35 naar 58mm. Hier een cycloon van Oneida waar de slang van Starmix zo op past :) Bovenafzuiging gebruik ik niet, dan zie ik het blad niet 😎
 
  • Leuk
Waarderingen: djjvb

Joost99

Nieuw lid
13 feb 2022
1
0
Hazerswoude
Ik heb precies dezelfde zaagtafel, met een adapter van homewerken.de en dat werkt meer dan prima met mijn Starmix L-1625. Gebruik gewoon de slang van Starmix en een Nilfisk slang voor de bovenafzuiging. De Starmix zuigt als een tierelier en is naar mijn beleving meer dan voldoende. Ik heb er een cycloon voor staan, de 3-32M combinatie van cycloonfilters.nl, en nog nooit het filter in de stofzuiger hoeven vervangen. Dat werkt echt goed.
Omdat ik ook niet zoveel ruimte heb, heb ik het geheel ook boven op elkaar gezet.
Ik heb precies dezelfde zaagtafel, met een adapter van homewerken.de en dat werkt meer dan prima met mijn Starmix L-1625. Gebruik gewoon de slang van Starmix en een Nilfisk slang voor de bovenafzuiging. De Starmix zuigt als een tierelier en is naar mijn beleving meer dan voldoende. Ik heb er een cycloon voor staan, de 3-32M combinatie van cycloonfilters.nl, en nog nooit het filter in de stofzuiger hoeven vervangen. Dat werkt echt goed.
Omdat ik ook niet zoveel ruimte heb, heb ik het geheel ook boven op elkaar gezet.
Beste J@Ko,
Kan de dwe 7492 in combinatie met de Starmix op 1 groep van 16 A? In theorie zou het moeten kunnen (opgenomen vermogen 3600 watt ) Maar werkt dit ook in de praktijk? Eventueel achter een verlengsnoer van 3x2,5mm2?
 

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
78
47
Arnhem
Joost, ik heb ze allebei op een verschillende groep staan. Ik heb ze nooit op 1 groep geprobeerd. Ik ben geen electricien, althans ik zie hier op het forum mensen voorbij komen met veel meer verstand daarvan, maar ik heb ze juist om zeker te zijn dus op twee verschillende groepen gezet. Een van die groepen heb ik zelf extra aangelegd, met een ‘tragere’ aardlekschakelaar (C uitschakel karakteristiek). Die vangt hogere inschakelstromen beter op. Met name de zaagtafel klapt er namelijk ook flink op als je hem aan zet. Daar heb ik overigens ook daarom zo’n soft-opstart module ingezet, zodat hij veel geleidelijker opstart in een paar seconden. Is veel fijner.
Overigens, als je maar 1 groep hebt brandt er vaak ook nog een lamp, ligt er een telefoon of accu aan de lader etc, dus dan ga je er al snel overheen. Dat had ik in mijn garage, alles op 1 groep, plus de buitenverlichting, dus daarom heb ik een extra groep aangelegd. Takkenwerk (tenminste, het kruipruimte gedeelte ervan) maar ik ben er blij mee en heb juist daarom deze twee machines op 2 verschillende groepen gezet.
Je vraag met een verlengsnoer kan ik niet goed beantwoorden. Op internet kun je de belasting per mm2 wel opzoeken. Wat ik lees is dat het zou moeten kunnen 3600 watt, met kortstondig hoger. Maar ik weet niet of het gegeven dat het een verlengsnoer is ipv vaste bedrading daar nog iets mee doet. Het zit wel op het randje lijkt het… Wellicht andere forumleden met meer verstand van electra?
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
390
173
Groene Hart
Als je nog extra een verlengsnoer tussen het stopcontact en je machine doet, krijg je een kleine spanningsval over dat snoer, waardoor er net even wat minder spanning bij de machine komt.
Die machine vraagt met minder spanning ook minder stroom, en dan zou je wel aan de goede kant van het randje kunnen blijven.
Overigens lijkt mij een C-karakteristiek zekeringautomaat een betere oplossing dat zo'n verlengsnoer.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
483
111
Dat kan op 1 groep.
heb zelf ook een 7492 en kan deze via contactdoos (stopcontact) op mijn Festool stofzuiger inschakelen.
Wil nog wel een soft starter op de zaag monteren. Daarmee Wordt je aanloopstroom minder, dat kan een reden zijn dat je automaat uitschakelt, hoewel een C-automaat dit moet kunnen hebben.

Spanningsval over een verlengsnoer 3 x 2,5 is verwaarloosbaar, kun je gewoon weglaten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.