Over Prijzen...
Wat heb ik nodig om te leven, wat is een mooi inkomen en hoeveel tijd heb ik nodig om zoveel stoelen te maken. Dat is hoe ik een prijs bepaal...
Design winkels hanteren marches van 40% als je geluk hebt tot 60% procent. Dit word normaal gevonden. Dat wil zeggen dat als ik mijn stoel via zo'n winkel zou verkopen ze dubbel zo duur zou zijn.
Dat is dus ook de prijs die jaap tegen komt in die design winkel bij dat kratstoelding van die pannekoek die zichzelf meubelmaker noemde..
Als ik een ding haat is het marktwerking en kosten die op speculatie en machtsvertoon gebaseerd zijn.
Ik werk keihard om iets van kwaliteit niet alleen te maken, maar ook efficient te kunnen maken zodat het die prijs kan hebben. Omdat ik wil dat bijvoorbeeld een leerkracht van de basisschool, die zichzelf de pleuris werkt omdat ze zich verantwoordelijk voelt voor de kinderen die ze onder haar hoeden heeft, ook een stoel van die kwaliteit zou moeten kunnen kopen. Sterker nog, naar hen gaat mijn hart uit als ik ze maak.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat mijn werk geld waard is, ik wil er van kunnen leven. Maar ik plaats van zo veel mogelijk voor mijn stoelen te vragen, vraag ik zo min mogelijk. Zo simpel is het...