Stelschroeven gezocht

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.218
995
Enschede, Twente
Hoe krijg je dat dan dampdicht zonder te tapen? Je krijgt de naden langs de muren en kromme balken ook nooit precies aansluitend. Die schuim je dicht en plak je af. Ik neem aan dat je die complete blokken met gips er op ook nog op de een of andere manier moet bevestigen. En ik mag toch hopen dat dat niet met lange schroeven door het hele pakket heen in de rachels is.
De PIR is dampdicht. De platen (met in dit geval gips erop - je hebt ze ook met fermacell en osb) worden onderling 'verlijmd' met een PU-lijm. Die lijm gaat ook op de rachels. Dat is dus dampdicht. Die lijm is géén PUR-schuim, maar een speciaal product.
Randen vul je met een schuimende PU die ook dampdicht is.
En ja, je gebruikt schroeven voor het bevestigen van de platen die in de rachels boren en er bij voorkeur niet aan de achterzijde uitsteken. Als je met ventilatielatten werkt (zoals ik deed), is er voor elke dikte plaat een passende bevestigingsschroef die dus niet door de lat gaat.

Info te vinden op

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.462
3.522
Gaanderen
De PIR is dampdicht. De platen (met in dit geval gips erop - je hebt ze ook met fermacell en osb) worden onderling 'verlijmd' met een PU-lijm. Die lijm gaat ook op de rachels. Dat is dus dampdicht. Die lijm is géén PUR-schuim, maar een speciaal product.
Randen vul je met een schuimende PU die ook dampdicht is.
En ja, je gebruikt schroeven voor het bevestigen van de platen die in de rachels boren en er bij voorkeur niet aan de achterzijde uitsteken. Als je met ventilatielatten werkt (zoals ik deed), is er voor elke dikte plaat een passende bevestigingsschroef die dus niet door de lat gaat.

Info te vinden op
Nu ik met de dikke platen bezig ben, begrijp ik de bezwaren van chevy66 wel.
Bij de dunnere platen is het vrij eenvoudig schroeven.
Bij de dikke platen zal ik het de volgende keer anders doen. Ik ging ervan uit dat het sneller zou zijn. Met de kennis van nu denk ik daar toch wat anders over. Aldoende leert men. En je leert mikken.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
386
81
Oss
Wurth is niet altijd vriendelijk voor diegene die weinig afnemen.

Veel mensen op dit forum voegen ook niet veel toe. Dus dat betekent toch niet dat je niet meer hier komt.

Verschilt per vestiging en krijg soms prijzen t.o.v. technische groothandel die 2 keer zo duur is als wurth. Terwijl ik vaak naar vaste groothandel ga. Ze hebben goede spullen kwalitatieve goed en prijzen zijn ook goed nadeel shops klein assortiment en binnen dag is het er vanuit Duitsland.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.462
3.522
Gaanderen
Bij dat filmpje van Wovar (waar hij een wandje uitvlakt toch?) Viel me wel op dat de koppen niet mooi verzonken zaten, hoe is jouw ervaring daarmee?
Er komt hardschuim/pir op. Als het niet vlak is is dat geen probleem. Een enkele keer overkomt me dat meestal omdat je er niet recht voor zit. Wat vele malen lastiger is als de schroef er om een, of andere reden niet geheel ingaat. Dan blijft deze er ruim een cm uitsteken en zomaar er uitdraaien gaat niet. Bij de eerste was ik wel een half uur bezig voor ik hem eruit had. Deze zat natuurlijk ver onder een schuine kap en dit niet zo lenige lichaam met oude knieën vond dat niet fijn. Nu breek ik hem af als ik hem er niet snel uit krijg.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.462
3.522
Gaanderen
Veel mensen op dit forum voegen ook niet veel toe. Dus dat betekent toch niet dat je niet meer hier komt.

Verschilt per vestiging en krijg soms prijzen t.o.v. technische groothandel die 2 keer zo duur is als wurth. Terwijl ik vaak naar vaste groothandel ga. Ze hebben goede spullen kwalitatieve goed en prijzen zijn ook goed nadeel shops klein assortiment en binnen dag is het er vanuit Duitsland.
Ik heb een ijzerhandel gehad en jarenlang wurth spullen gekocht. Twee neven van mij zijn er vertegenwoordiger geweest. Ik heb niets aan te merken over de kwaliteit van de schroeven, assortiment en levertijden.
Wel over andere zaken, maar die doen nu niet ter zake.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.