Stelschroeven gezocht

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.377
522
je maakt de rachels dus tussen de gordingen vast.
dan zet je toch eerst een lat op de gordingen de werkt van daaruit verder
Persoonlijk ga ik dan gewoon met de kromming van de gordingen mee met mijn gips platen

het laatste stuk is geen schroefdraad dat zijn ribbels bij stelschroeven

je heb ook schroeven met twee soorten schroefdraad. (vlonderschroeven)
die zijn bedoeld om planken nog ff lekker aan te trekken zonder de schroef door te draaien
zoals dit ook met ouderwetse houtschroeven kon.

Laatst bewerkt:

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
214
90
Zaanstreek
Persoonlijk ga ik dan gewoon met de kromming van de gordingen mee met mijn gips platen

die zijn bedoeld om planken nog ff lekker aan te trekken zonder de schroef door te draaien
ja die ken ik ook als trekschroeven. heb je ook al in iets van 4x35mm (bij Wurth bijvoorbeeld). Die trekken echt alles strak tegen elkaar. Heerlijk ook om multiplex met spanning tegen een frame te trekken (houtbouw, podiumpjes etc). Wel een slagschroevendraaier pakken, want je zet behoorlijk spanning op je schroefkoppie/bit met een gewone schroeftol.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
386
81
Oss
Volgens mij begrijpen mensen elkaar niet.

Hier uitleg over afstandschroeven.

Is gewoon uitvullen zonder plaatjes.
Bijvoorbeeld bij plafond. Laser aan plafond en met de schroeven de latten op juiste hoogte draaien

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.462
3.522
Gaanderen
Vorig jaar heb ik 'geholpen' een kamertje voor mijn kleindochter te isoleren. Platen PIR met fermacell op zogeheten ventilatielatten. Het bevestigen van die latten was echt rampzalig (deden we met gewone schroeven en pluggen — en als het beter uitkwam met slagpluggen). Niet alleen omdat de bakstenen muren behoorlijk bros waren, maar vooral door het stellen en uitvullen, want heel veel tijd kostte.
Achteraf gezien waren de gezochte stelschroeven een betere optie geweest, in combinatie met touw of laser.

Dat gezegd hebbend, even hierover nadenkend: de kortste die ik gezien heb zijn 60 mm en dan lopen ze in lengte op. Wat ook weer logisch is, want dunner materiaal dan een millimeter of 20 zul je niet op deze manier bevestigen en met wat houvast in een plug, plus stelmogelijkheid, zul je al snel boven de 60 mm uitkomen. Is er in het onderhavige geval soms sprake van werken zonder pluggen?
In dakbeschot (hout) werken pluggen niet.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.462
3.522
Gaanderen

14 cm pir werkt niet met de kromming mee. Op sommige plekken zijn de gordingen en het dakbeschot behoorlijk vervormd door (ik denk de schoorstenen)
Ik heb echter het licht gezien. Ik heb een t vormige lat gemaakt die ik als mal/rei gebruik en dan de rachels prima kan uitlijnen. Is de afstand die ik moet uitvullen heel klein gebruik ik uitvulplaatjes is de afstand iets groter dan neem ik de stlschroeven.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.462
3.522
Gaanderen
Ter info ik moet een 120 latten van 3.20 meter uitvlakken op het dakbeschot. Daarom werk ik liever niet met plaatjes. Ook zitten er best prijsverschillen tussen de diverse merken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.076
3.593
Ik mis denk ik wat informatie. Waarom moeten er rachels op het dakbeschot? Je drukt die schuimblokken tussen de balken tot ze gelijk aansluiten en dan plak je de naden af. Daarna zet je er de rachels over heen en gips je de hut dicht. Is dat bij jouw anders?

• Leuk
Waarderingen: Rdl

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
100
68
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Hi Wim, ik had ze op een beurs gezien, volgens mij deze van Fischer:

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.232
488
hilversum
Ik mis denk ik wat informatie. Waarom moeten er rachels op het dakbeschot? Je drukt die schuimblokken tussen de balken tot ze gelijk aansluiten en dan plak je de naden af. Daarna zet je er de rachels over heen en gips je de hut dicht. Is dat bij jouw anders?
Ben ik het helemaal mee eens.
Ik haal uit de laatste post dat hij het dakbeschot gaat uitvlakken en dan pas gaat beginnen met de Pir platen, Waarom mis ik alleen even.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
386
81
Oss

Hij wil platen gebruiken waar gips al op pir zit. Volgens mij geeft wim dat ook aan. Zie post 12

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
386
81
Oss
Ben ik het helemaal mee eens.
Ik haal uit de laatste post dat hij het dakbeschot gaat uitvlakken en dan pas gaat beginnen met de Pir platen, Waarom mis ik alleen even.

Je mist niets je hebt alleen post 12 niet in je opgenomen.

Maar schroeven zijn er vanaf 50 mm bij wurth in die lengte niet dus zal niet meevallen.

• Leuk
Waarderingen: Rdl

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.076
3.593
Hoe krijg je dat dan dampdicht zonder te tapen? Je krijgt de naden langs de muren en kromme balken ook nooit precies aansluitend. Die schuim je dicht en plak je af. Ik neem aan dat je die complete blokken met gips er op ook nog op de een of andere manier moet bevestigen. En ik mag toch hopen dat dat niet met lange schroeven door het hele pakket heen in de rachels is.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.462
3.522
Gaanderen
Ja de gipsplaten zitten op de pirplaten gelijmd.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.462
3.522
Gaanderen
Hoe krijg je dat dan dampdicht zonder te tapen? Je krijgt de naden langs de muren en kromme balken ook nooit precies aansluitend. Die schuim je dicht en plak je af. Ik neem aan dat je die complete blokken met gips er op ook nog op de een of andere manier moet bevestigen. En ik mag toch hopen dat dat niet met lange schroeven door het hele pakket heen in de rachels is.
Ja door het hele pakket heen.

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.868
229
Rotterdam
Volgens mij begrijpen mensen elkaar niet.

Hier uitleg over afstandschroeven.

Is gewoon uitvullen zonder plaatjes.
Bijvoorbeeld bij plafond. Laser aan plafond en met de schroeven de latten op juiste hoogte draaien
Dat zijn inderdaad hele handige schroeven!
Maar degene die deze video heeft ge-edit moeten ze zijn computer afpakken. Pfff

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.