Stekker aansluiting oude vlakbank (Danckaert Bruxelles)

Wietzeswiet

Nieuw lid
21 sep 2023
3
0
Amsterdam/Sinderen
He hallo,

Ik heb een oude Danckaert Bruxelles vlakbank gekregen die volgens de vorige eigenaar nog werkend is. Het enige probleem was dat de krachtstroom stekker ontbreekt.

Nu is mijn vraag hoe sluit ik op deze snoeren een kachtstroom stekker aan? Er zit een kleurcombi aan van groen, geel, blauw en rood en deze kleuren combinatie is mij onbekend. Van googlen word ik ook niet veel wijzer, gezien er menig tegenstrijdige conclusies te vinden zijn. Dus mocht iemand dit weten, dan hoor ik het graag!

Dank en groet, WIMG_7754.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
De lange draden zijn vermoedelijk de fase draden en de korte de massa. Als je het zeker wil weten, moet je de draad volgen naar vermoedelijk een schakelaar en die even open maken. De draden die op de schakelaar zitten zijn de fase draden. Ik weet niet hoe lang de machine al niet gebruikt is en of hij uit amsterdam komt. Dan heb je namelijk ook nog kans dat hij op 3 x220 staat.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid !

hier zitten een paar danckaert-bezitters
gebruik de zoekfunktie bovenaan & citeer hun naam in dit draadje, voorafgegaan door een @
dan krijgen ze persoonlijk een boodschap dat ze in de kijker lopen
er staat trouwens nu een vvd van danckaert in de aanbieding
die kleuren zijn de oude codes van rond 50 j geleden
ik gok op groen = aarding
maar beter een foto van een gelijkaardige aansluiting
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je hebt genoeg aders voor een krachtstroomstekker (3 fasen + aarde), dus het is zaak om vanaf de motor-aansluiting (onder het afdekkapje) door de schakelaar heen te volgen welke kleur wat is.

Je moet in ieder geval de aarde en de fasen niet verwisselen, want dan komt er alleen een poef uit je stoppenkast bij aansluiten. De fasen onderling verkeerd om aansluiten zorgt er voor dat je motor achteruit draait, maar is verder niet gevaarlijk.
 
Laatst bewerkt:

Wietzeswiet

Nieuw lid
21 sep 2023
3
0
Amsterdam/Sinderen
Dank voor de snelle reacties! Ik ga maar eens de aansluiting op de motor van het weekend losdraaien, gezien een +- 50 jaar oude kabel vervangen vgm ook geen slecht idee is. Volgt een update (met meer fotos)!
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.702
101
Utrecht
Hoe dan ook de aansluiting op de motor controleren...

En helaas, ik spreek uit ervaring:
Had een mooie oude metaaldraaibank (werkend) gekocht. Thuis vloog steeds de automaat eruit als ik de motor startte. Na veel zoek, meet en speurwerk erachter gekomen dat de beunhaas die de elektra heeft aangelegd waar ik de draaibank heb gekocht, de aarde en neutraal omgredraaid heeft in de stekker en dus de hele elektrische krachtstroom systeem aldaar verkeerd had aangesloten (anders had ik de draaibank nooit werkend kunnen zien...)
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.