Steektrap maken, ik kom er niet uit en zit met een aantal vragen?

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
81
9
Oss
Trapgat wordt 290x104 cm. Dat is geen probleem.


Als je nu de onderste deel circa 800 mm schat ik. De trapboom laat scharnieren ( aan de bovenzijde van de trapboom ) dat je boom van de trap af wegklapt over de andere boom neer kunt leggen dan past hij toch in het trapgat en dat kan hij tot zover omhoog dat hij zelfs tegen het dak aan kan komt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.123
244
Goeree-Overflakkee
Heb je de dakconstructie door laten rekenen door een constructeur nu het een vloer wordt? Spanten zijn zelden berekend op extra gewicht.

Ik had mijn (ingewikkelde) trap eerst helemaal 3d uitgetekend, maar later bleek dat 2d voldoende is. Ik heb dit 1 op 1 op stucloper getekend. Bij een rechte steektrap is dit helemaal niet nodig, je hoeft alleen de trapbomen af te tekenen. Kijk in timmermansboeken hoe dit werkt.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
135
63
Schouwen-Duiveland
De dakconstructie is berekend op de vloer. Dat heb ik bij de bouw van de schuur laten doen 3 jaar geleden.

Uit kosten besparing is er toen maar de helft van de schuur een zolder in gelegd door de aannemer. Ik had toen ook niet het idee dat ik meer nodig zou hebben qua ruimte. Echter is nu na drie jaar de situatie veranderd en heb ik de extra ruimte wel nodig. Gelukkig is de constructie er wel op voorbereid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bijtel

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
135
63
Schouwen-Duiveland
De treden zijn bijna klaar. geschuurd tot grit 120 en kanten zijn afgerond met een radius van 10 mm. De treden uitfrezen met een frees van 20 mm, dan passen de afrondingen er precies in.
IK twijfel nog if verder zal gaan in schuren met 240 grit. Dan wordt het misschien wel w at gladjes. ook twijfel ik of ik er anti slib strip in frees? Ik heb geen idee waar ik die rubberen strip kan bestellen? Iemand een idee of webshop?

Maandag met de bomen beginnen op lengte zagen en alle treden aftekenen etc.

Gelijk een vraag, zal ik de traptreden in de gefreesde sleuven lijmen met tidebont 3? Of is alleen de treden met twee schroeven van 6x80 per kant voldoende zijn?
Ik hb ergens ooit eens gelezen dat een gelijmde trap gaat kraken maar of dat waar is? geen idee..........IMG_6481.jpegIMG_6504.jpeg
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Ik heb hier AntislipstripNL; de beste veiligheid voor uw trap! mijn anti slip strip besteld. Deze heb ik in gefreesd voordat ik de treden heb gemonteerd. Ik heb hier geen seconde spijt van en voor het geld hoef je het niet te laten. Houten treden zijn glad zeker wanneer er stof op ligt.

Heb type ‘normaal’ besteld, en 7mm ingefreesd dan zit hij lekker strak.De strip is oersterk geschikt voor intensief gebruik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.