Stationaire machines

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag collega-houtbewerkers,
Op dit moment werk ik met veel plezier met diverse Festool machines. Ideale machines voor diverse werkzaamheden. Toch zijn er een aantal nadelen. Bewerken van ruw hout, zagen, schaven, zwaar freeswerk is gewoonweg niet mogelijk. Graag zou ik van jullie willen weten welk gereedschap jullie gebruiken:
- combimachine
- losse stationaire machines
- voor- en nadelen.

De Hammer of Felder machines spreken mij erg aan, maar wellicht zijn er andere goede ideeën.

Mijn (toekomstige) werkplaats is 4 x 8 meter.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hallo,
Ik heb gekozen voor losse machines.
Mijn werkplaats ik qua afmetingen vergelijkbaar (3x8 meter) en een combinatiemachine lijkt mij dan een sta in de weg. Bovendien werk ik niet zo super gestructureerd, ik zou dus waarschijnlijk regelmatig de machine moeten ombouwen.

De machines die ik gebruik zijn van KITY. En dan wel de Junior serie.
Het zijn compacte machines die zeer nauwkeurig zijn in te stellen en, nog belangrijker, deze nauwkeurigheid ook vasthouden. In het algemeen maak ik hobbymatig kasten (zowel van MDF als van echt hout) en voor die toepassing kan ik goed uit de voeten met deze machines.
Ik heb de volgende machines: vlak- vandiktebank; zaagtafel; spindelfrees en lintzaag. Daarnaast gebruik ik ook vaak een afkortzaag van DeWalt. Een afkortzaag vind ik persoonlijk onmisbaar. Werkt zeer gemakkelijk, nauwkeurig en snel.
Gr,
G Feenstra
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
@Feenstra,

Bedankt voor je reactie! Heb je ook foto's van je werkplaats, dan heb ik een beeld hoeveel ruimte het eea. innneemt.
Eén van de redenen om een combi (waarschijnlijk zaag/freestafel) te nemen is de éénmalige investering in een grote roltafel.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
De zaagtafels van Festool zijn wel erg handig en redelijk zuiver. Ik heb zelf een tweedehands vlak vandikte bank van IMS. Dat is voor mij nog steeds een onbekend merk, maar hij doet het als de brandweer. Mijn lintzaag is ook een tweedehandsje. Waarom kijk je niet bij Scheppach. Die jongens zijn volgens mij goed bezig de laatste tijd. Misschien weet dopeling wel meer over Scheppach.

Ik weet dat dopeling zich ook aan het verdiepen is in freestafels. Baptist levert in ieder geval de woodrat.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Via marktplaats deed ik mijn eerste aanschaf;
Een vlakvandikte, een lintzaag en een stofafzuiging van Scheppach (met een superfijnstoffilter)
Later ook tweedehands een TS2000 met afkortinrichting.
Mijn ervaring is, dat het nauwkeurige machines zijn. En ze passen in mij werkplaatsje van 5 x 6 m. Alles staat op zware kogelgelagerde wielen, handig als je even ruimte nodig bent.

Kor
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ook ik heb een voorkeur voor stationaire machines.
Gebruik van stationaire machines vraagt een goed werkplan vordat je begint, combimachine of losse machine. Opnieuw instellen geeft altijd afwijkingen.
Ik heb een vlak-/vandiktebank - toch een beetje combi, dus goed plannen, een Kity 638. Robuuste machine (dat in tegenstelling tot de machine die ik eerst had, een Metabo ADH1626, wat een ellende!!! - ik heb er nog een dagboek van liggen), 3 messen, krachtstroom, tafels 75 cm lang, messenbalk 33 cm breed, vandikte schaven tot 22 cm. Stofafzuiger erbij van Electra Beckum, Spa 1000 met stoffilter. Ik dacht dat de stationaire machines van Metabo later overgegaan zijn naar Electra Beckum?

Dan een zaagtafel van Metabo. Beetje te licht eigenlijk (max 56 mm zaagdiepte) en regelmatig controleren of alles nog haaks is (b.v. zaaggeleiding - kan verlopen- daan haaks zetten en boutje aandraaien, of zaaggeleiding soms niet haaks op het zaagblad - op te lossen met een papiertje ertussen). Er is mee te werken.

Ja, klein werkplaatsoppervlak, 3 x 4 meter. Boven in de werkkamer van mijn vrouw (in het weekend geen cursussen, lijmen wij daar de werkstukken of grond of lak ik de werkstukken af. Dus beneden of buiten het stoffige werk en boven het fijnere werk.
Klein werk, raspen, houtsnijden doe ik weer aan de eetkamertafel. Zo zo je maar, eigenlijk heb ik een groot werkoppervlak.

Geef mij maar stevige machines waar je weinig aan in kunt stellen!!!
Verder heb ik mijn ouwe (al meer dan 10 jaar denk ik) trouwe bovenfrees Makita model 3600B, 1300W en spantang 12 mm. Met freestafel, soms heel handig. Een paar jaar geleden een Festo bovenfrees, spantang 8mm erbij gekocht voor het fijne en lichte werk (en stofafzuiging).
Dan nog een decouperzaag voor het groffe werk - ik frees meestal na. Dat is het zo'n beetje.

Zo, dat is mijn houtwerkomgeving.
Groetjes, Tjeerd
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Mooi man, ik zou wel een foto willen zien. Mijn werkplaats is op ca 400 m van mijn huis. dus het opdelen in verschillende lokatis is meestal nie zo'n optie. Zou het wel heel gezellig vinden om aan de keukenafel te werken. Wat ideaal!

Eletra beckum is volgens mij overgenomen door metabo.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb ook de voorkeur aan stationaire machines. Heb een werkplek van zo,n 5 bij 2,7 meter, waarvan de helft van de ruimte opgaat aan twee werkbanken, eentje daarvan is van mij en is zo'n 4 meter breedt. Het is woekeren met de ruimte omdat op de werkbank o.a. plaats moet zijn voor de volgende machines: Kolomboor, bandschuurmachine, afkortzaag, zaagtafel en aan de achterwand hangt een stofzuiger. Deze machines nemen al zo'n 2,5 meter werkbankruimte in. Het bewerken van lange planken op de afkortzaag of zaagtafel is bewerkelijk omdat dan eerst alle andere machines aan de kant moeten worden geschoven, maar dat lukt allemaal net. Mijn vlak/vandiktebank staat voor de werkbank met 1 meter looppad op een paar kratten gedeponeerd. Wil ik bij mijn ladenkast kunnen dan moet ik eerst die aan de kant schuiven. Aan de rechterkant van de werkbank staat de compressor. Mijn machines zijn niet van de beste merken, als je 17 bent (sinds m'n 14e ben ik begonnen met houtbewerken) kun je niet aan elke machine € 1000.- uitgeven.

De machines zijn van de volgende merken:
Bandschuurmachine: Huvema (eentje van 1997, gekocht voor € 20 op een rommelmarkt, maar loopt als een speer)
Kolomboor: Topcraft
Zaagtafel: Bruder mannesman (€ 4,5, ook op een rommelmarkt, eenvoudigste model maar ben er blij mee)
Afkortzaag: Bosch pcm 8s
Vlak/vandiktebank: Merkloos model (hetzelfde type als de Woodstar pts 85)

Ze vallen mischien in het niet bij de machines van de merken die jullie noemen, maar het is bij mij een hobby en ik kan er goed mee uit de voeten. Zo langzamerhand zal ik ze vervangen door betere machines, zoals Scheppach of Metabo.

En dan erbij, een houtbewerker is een houtbewerker, als je er maar plezier in hebt. Je moet toch ergens beginnen. Mee eens of niet??
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Woodworker,

Leuk om te lezen hoe jong je begonnen bent met houtbewerken! En inderdaad, het zit niet in de machines, maar in de handen en het hoofd die het doen en maken! Heb je ook foto's van je werkplaats of werkstukken? En ook hier geldt dat we niet allemaal gelijk de hoogste kwaliteit kunnen maken.

Zelf heb ik het houtbewerken (weer) opgepakt tijdens een periode van herstel. Ik merk dat het houtbewerken iets is waar je in oefent en in moet blijven oefenen. En het delen van kennis en ervaringen is iets wat stimuleert om nog meer te gaan doen.. hoezo verslavend.. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.