Starten open houtwerkplaats in de Turfcentrale in Veendam

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.253
1.143
Denk niet alleen aan machines/gereedschap, maar alles er omheen, bv aansprakelijkheid, verzekeringen en vergunningen.

Wat als iemand zich in de hand zaagt, want als professionele aanbieder (jullie!) van de machines kom je dan niet weg met "We hebben uitgelegd hoe je veilig werkt" of een ondertekenen van een briefje dat het gebruik op eigen risico is. Je moet serieuze en duidelijke instructies hebben geven door een gekwalificeerde instructeur, elke machine moet voorzien zijn van een instructieblad, elke machine moet periodiek gekeurd worden (bij oudere machines een probleem), etc.. En dan niet iemand tussendoor een machine laten gebruiken zonder uitleg. De aansprakelijkheidsverzekering hiervoor is duur en zal waarschijnlijk bijkomende eisen stellen. Heb je die verzekering niet, dan zal in het geval van een stichting het bestuur aansprakelijk gesteld worden (bij een BV is de eigenaar aansprakelijk). Een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering is dus ook nodig, net als een brandverzekering.

Mogelijk zijn ook milieuvergunningen nodig, maar dat ligt aan de locatie. Meestal niet en val je onder de Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Maar dit moet wel nagegaan worden.

Ik ben jarenlang artistiek leider geweest van een kunstenwerkplaats.

• Leuk
Waarderingen: thomasz

Sjoerd Gardien

Actieve deelnemer
14 okt 2010
54
24
Wildervank
www.atlasenkaart.nl
indeling.jpg
Hierbij de ruimte. Links zitten drie ramen.
Er zitten drie deuren voor. De hal ligt op ca 1.20 meter boven maaiveld.
Links zijn de deuren op vloerhoogte. in het midden deuren op maaiveldhoogte zodat je zware dingen naar binnen kunt rijden en met de loopcat op kan pakken. rechts de toegangsdeur ook op hoogte.

Sjoerd Gardien

Actieve deelnemer
14 okt 2010
54
24
Wildervank
www.atlasenkaart.nl
Of dicht aan een muur met de mogelijkheid een luik in de muur te maken zodat hele grote lengtes ook te verwerken zijn. Zie foto.
Bekijk bijlage 164729
Dat is hier geen optie. Het is een rijksmonument en door de hoogte kan je buiten niets oppakken en binnen zitten er aan alle andere kanten ook werkplaatsen ateliers
de deuren kunnen trouwens wel open voor extra lengte als ik ze zo opstel als op tekening (dan zouden ze ook nog wat naar de deuren toekunnen)

• Leuk
Waarderingen: Roel22

Sjoerd Gardien

Actieve deelnemer
14 okt 2010
54
24
Wildervank
www.atlasenkaart.nl
Denk niet alleen aan machines/gereedschap, maar alles er omheen, bv aansprakelijkheid, verzekeringen en vergunningen.

Wat als iemand zich in de hand zaagt, want als professionele aanbieder (jullie!) van de machines kom je dan niet weg met "We hebben uitgelegd hoe je veilig werkt" of een ondertekenen van een briefje dat het gebruik op eigen risico is. Je moet serieuze en duidelijke instructies hebben geven door een gekwalificeerde instructeur, elke machine moet voorzien zijn van een instructieblad, elke machine moet periodiek gekeurd worden (bij oudere machines een probleem), etc.. En dan niet iemand tussendoor een machine laten gebruiken zonder uitleg. De aansprakelijkheidsverzekering hiervoor is duur en zal waarschijnlijk bijkomende eisen stellen. Heb je die verzekering niet, dan zal in het geval van een stichting het bestuur aansprakelijk gesteld worden (bij een BV is de eigenaar aansprakelijk). Een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering is dus ook nodig, net als een brandverzekering.

Mogelijk zijn ook milieuvergunningen nodig, maar dat ligt aan de locatie. Meestal niet en val je onder de Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Maar dit moet wel nagegaan worden.

Ik ben jarenlang artistiek leider geweest van een kunstenwerkplaats.
Ja, dit is ook iets waar we serieus naar moeten kijken. Qua vergunningen lijkt het me niet een probleem (het is industrieterrein), maar qua aansprakelijkheid wel. We kijken naar jong machines en keuring moet gewoon gebeuren. Iemand mag pas op een machine werken als het afgetekend is door een instructeur is het idee.
Ik neem dit ook mee naar de gemeent en ons bestuur.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.214
1.078
Enschede
ingoogni.nl
@Sjoerd Gardien Ik zit naar je tekening te kijken en vraag me af, hoeveel prsonen kunnen er werken? Als afgeleide daarvan wie zijn de doelgroep. Dan zie ik, jaloers, 120m2.

Mijn werkplek is een kwart (en er zijn er die het met duidelijk minder moeten toe doen). Theoretisch kun je 4 werkplaatsen kwijt in die ruimte, met werkbank en kleine machines. Of twee kleine werkplaatsen en een grote waar je een grote zaagtafel, lintzaag(!) en vlakvandikte kwijt kunt, met misschien nog een kleine natte ruimte voor slijpwerk etc.

Jullie zullen er vast wel allang over na hebben gedacht, maar ik ben wel benieuwd.

Sjoerd Gardien

Actieve deelnemer
14 okt 2010
54
24
Wildervank
www.atlasenkaart.nl
Ja, dat is ook een ding, ik denk dat we toch wel minimaal 4 cursisten kunnen hebben voor grotere projecten en 8 voor kleine., dus er moeten ook nog minstens 4 grote werkbanken tussen.
Op zicht zou ik drie werkbanken op stellingen kunnen plaatsen dat die alleen naar beneden komen als er behoefte aan is (en dus minder behoefte is aan machineruimte.

Het is niet de bedoeling de ruimte te splitsen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.