Aan de voorbereiding gaat het in ieder geval niet liggen goed bezig. En dat lampje waar Pel het over heeft heb ik via ali alleen dan met dimmer ik gebruik hem voor de buitenkant icm dundraaien.
Het is ook leuk, maar na 2 hoeden vond ik het zo'n kledder natte troep om de draaibank, dat ik dacht 'nooit weer'.Dankje Marthijn,
ik Denk dat ik dit hoeden maken leuk ga vinden en heb daarom gekozen om meteen zo goed mogelijke uitrusting aan te leggen.
verder gebruik ik jou rekenformule.... dus als het lukt, kun je ook je volgende hoed maken
ik heb trouwens nog hout voor 2 extra hoeden.... dan. Moet er toch zeker eentje van passen![]()
Het is ook leuk, maar na 2 hoeden vond ik het zo'n kledder natte troep om de draaibank, dat ik dacht 'nooit weer'.
Maar nu met jou enthousiasme ga ik toch weer uitkijken naar een mooi nat stuk hout voor een hoed.
Hahahaha... ja een kliederboel zal het wel worden. Maar ik ben dat gewend omdat ik voornamelijk schalen en vazen maak en dan het liefst uit vers hout.
Ik heb ook een dochegordijn achter mij hangen om al het water en snippers op te vangen... werkt prima.
Nu ik lees dat je ook ervaring hebt met hoedjes.... ik ben nog met het idee aan het spelen om de hoeden eventueel te stomen vóór het buigen/vormen.
Dit idee speelt in mijn hoofd omdat ik al mijn "verse" schalen stoom (behalve die met natuurrand) en sinds ik dit doe heb ik totaal geen problemen met scheuren tijdens het drogen.
Dus dacht ik om de "verse" hoed eerste te stomen en dan in de mal.
Wat is jou gedachte hierover ?
Ik vind het moeilijk om aan goed nat hout te komen voor een grote hoed.hmmmm….. met dat warm water gaat een beetje in de richting van het stomen.
De eerste hoed zal ik op de "traditionele" manier vormen en misschien de volgende of die erna proberen met stomen.
dit alles uit hetzelfde hout en dezelfde boom... Misschien ook wel leuk om verslag van te doen.
Peter, bij Cranenbroeck heb je takels die ik meen max.500 kg kunnen tillen, ze zijn ook niet duur.
Groet Pel.
Mooi stukje hout zo met die tekening heb je de scheur nog kunnen wegdraaien?