Starmix stofzuiger met ringleiding aanleggen

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Matthias Wandel heeft ooit ook een onderzoekje gedaan naar mijn vraag.

Hier laat hij het verschil duidelijk zien dat een kleinere slang beduidend minder zuigkracht heeft dan een dikkere slang. Met een langere lengte word alle zuigkracht minder, en met een cycloon ertussen nóg minder. Het verschil wat hij laat zien, is voor mij toch wel een te groot verschil.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Deze link werkt niet maar met mijn YT is nx mis mee. Mss iets te maken met die internetstoring van vandaag.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Matthias Wandel heeft ooit ook een onderzoekje gedaan naar mijn vraag.

Hier laat hij het verschil duidelijk zien dat een kleinere slang beduidend minder zuigkracht heeft dan een dikkere slang. Met een langere lengte word alle zuigkracht minder, en met een cycloon ertussen nóg minder. Het verschil wat hij laat zien, is voor mij toch wel een te groot verschil.

Dat is logisch te verklaren o.a. door weerstand in de slang zeker bij een ribbelslang. Had hij echter een veel dikkere slang gepakt 100-150 mm en die op de shopvac aangesloten, dan had hij ook geen enkele luchtsnelheid meer gehad. Het resultaat van luchtsnelheid versus onderduk, wat je ook weer terugziet in de verschil in resultaten tussen de bouwstofzuiger en de spaanderafzuiger, aangezien die ongeveer tegenovergesteld werken.
Elk van deze twee machines hebben hun specifieke toepassing.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Zoals ik al aangaf, het verschil tussen die 2 is me meer dan duidelijk. Het gaat mij om de slang/buis die word aangesloten op mijn starmix 1425.
Van het begin van het filmpje tot 1.29 van Matthias Wandel geeft hij het verschil weer. Met een diameter die zijn stofzuiger (in zijn geval 2 1/2 inch) heeft, heeft hij met dezelfde diameter slang een hogere luchtstroom dan met een kleinere slang. Die gaat dan toch knijpen, waardoor de zuigkracht minder word.

Hopelijk heb ik het zo duidelijker verwoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.