Stanley No.5 Voorloper

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Bedankt.
Jammer dat ik geen afbeeldingen van de schaven zien, zie wel enorme lijsten met alleen maar nummers.

Wat ik zelf niet plaatsen kan is het patent nummer op de laterale verstelling.
pat. 7. 24 88

Ik had idd zelf al gevonden dat de "B" bij deze periode hoort, maar wat ik toen vond op het patent nummer duide op een type 6, meende ik.
Ik was daardoor niet zeker. Op een type 6 hoort volgende de website 2 patent nummers.

Ik vond het ook verwarrend dat er blijkbaar een ouder type schaaf beitel op zit. stanley 1892

Is er ook een site waar je de waarde van dit oude ding kunt bepalen?
Zat een tijdje geleden op een US site te kijken van een Antiek schaven verkooper, en van die prijzen daar begreep ik niks, 3 types met prijzen varieerend tussen 45, 90, 190 usd.
Voor mij zagen ze er allemaal het zelfde uit.

Dit is dus een Stanley van voor het Bailey tijdperk?
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Misschien is het schaafblad samen met de kikker vervangen.
Hij ziet er ook een beetje opgeknapt uit. Dus misschien is het een samenstel van diverse type's.
Ondanks dat vind ik het een mooie schaaf, lekker nostalgisch.

Hoe schaaft ie?

Groeten, Raymond
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Op de site van rex mil staat een type lijst met plaatjes:

http://home.comcast.net/~rexmill/planes101/typing/typing.htm

En wat Raymond schrijft, allerlei combinaties komen vaak voor. Vooral nu overal wel bekend is dat deze dingen geld waard zijn, word alles weer opgeknapt, zonder altijd netjes de types in de gaten te houden. Over de waarde heb ik geen idee, hou het niet zo bij. Maar ik vind het wel een mooi oudje!
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
In die kikker staat ook een "B", dus dat kan niet.

Opgeknapt valt wel mee, met nat korrel 1500 een paar streken gegeven, geen uren schuur of vlak werk zoals je bij de meeste Antiek dealers wel eens ziet.
Al het schroefdraad is wel grondig ontvet en schoongeborsteld.

Hij glimt omdat ik hem met Bizon houtglijmiddel heb afgenomen.

Hij schaaft goed.
Maar gebruik andere schaven, deze is min of meer werkloos.
Hij staat nu in een dikke laag verdunde vaseline, met een broekspijp van een joggingbroek er om heen.

In de schaafmond zitten een paar klodders rode verf op.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Misschien is het schaafblad samen met de kikker vervangen.

Zou het mes dan niet jonger zijn dan de schaaf?
Misschien veranderde het schaafblad niet van vorm, enkel het totale uiterlijk van de schaaf een beetje, zodat ook deze messen konden gebruikt worden?

'k Vind het een prachtschaaf! De nr 5 is dan ook mijn favoriet onder de schaven. Heb er zelf 2, waarvan de ene zo ongeveer dagelijks ter hand genomen wordt...
De andere heeft een bol mes en dient om te raggen ;-).

Ik zou het wel weten, denk dat het een prima schaaf is!

Groeten,
Steven
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Zou het mes dan niet jonger zijn dan de schaaf?
Misschien veranderde het schaafblad niet van vorm, enkel het totale uiterlijk van de schaaf een beetje, zodat ook deze messen konden gebruikt worden?

'k Vind het een prachtschaaf! De nr 5 is dan ook mijn favoriet onder de schaven. Heb er zelf 2, waarvan de ene zo ongeveer dagelijks ter hand genomen wordt...
De andere heeft een bol mes en dient om te raggen ;-).

Ik zou het wel weten, denk dat het een prima schaaf is!

Groeten,
Steven

Ik denk idd ook dat tijdens het slijpen de schaafbeitel op een andere schaaf is gekomen.

Of wat ik ook wel eens denk is dat ze het soms niet zo nauw namen, als er een ander nieuwer type kwam, ze de oudere onderdelen op de eerste series bleven door gebruiken, of anders om.

Kopen voor heel veel geld? :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als je ze zelf komt brengen, laat anders maar zitten.

Als ik jou was zou ik die schaaf toch in gebruik gaan nemen. Die oudjes zijn van prima kwaliteit.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Als je ze zelf komt brengen, laat anders maar zitten.

Als ik jou was zou ik die schaaf toch in gebruik gaan nemen. Die oudjes zijn van prima kwaliteit.

betaal je dan wel met € 500,- anders is er zo weinig wisselgeld :mad:

Heb nog een N0.5 en N0.5 1/2, uit de jaren dertig denk ik. Die gebruik ik regelmatig.
Durf die oude niet te gebruiken :)

Wat ik wel grappig vind is des te nieuwer de langer zijn ze, niet veel maar gauw een halve cm oplopend.
Daar lees je op die schaaf sites nooit wat over.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik vind het een prachtige schaaf! En ik zou 'm zeker gebruiken.
Ik ben van mening dat door oud gereedschap respectvol te gebruiken (bv niet op een natte bouwplaats maar thuis in de hobby/werkkamer) je juist de waarde van het gereedschap leert kennen, en het ook in ere houdt.

Ik heb pas 1 No. 5 uit de jaren '60, met geribde zool, dus er kan er nog wel een naast :D
Kan ik ook met guldens uit 1895 betalen?

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.