Stalen kolom omtimmeren met Douglas

RickJ

Nieuw lid
14 mrt 2025
1
0
Twente
Goedemiddag allen,

Ik wil graag de stalen kolommen van mijn overkapping(10x10cm) omtimmeren met douglas planken.
Tevens zal het plafond vervangen worden voor douglas schroten, en uiteindelijk tussen de douglas kolommen komen glazen schuifwanden in een U vorm.

Graag ontvang ik jullie advies, hoe ik de omtimmering van de kolommen het beste kan bevestigen.
Het zal in molenwiekverband aangebracht worden.

Zouden jullie dit kops doorschroeven, of verlijmen d.m.v. lamello's o.i.d.?
De kolommen kan ik vooraf uit timmeren met balken of plaatmateriaal.

En mocht schroeven de beste optie zijn, hoe werken jullie de schroefgaten af?
Het moet natuurlijk zo dicht mogelijk in de buurt komen van 'een echte' 25x25cm balk
De planken worden 4x 3x25cm.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

mvg. Rick

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.874
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
als de planken geschaafd zijn + netjes rechthoekig, kan je lamello's plaatsen, lijmen en klemmen

schroeven kan je met proppen verbergen
in principe maak je dan schroeven van douglas
je gaat de proppen altijd blijven zien, want ofwel loopt de draad anders, ofwel is de kleur anders

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
556
122
Ik zou aan de stalen kolom wat hechthout maken en daaraan de vier planken bevestigen. Voor mij hoeft niet alles magisch te blijven hangen dus mogen de schroeven gewoon in het zicht.
Als het "onzichtbaar" moet zou ik groeven zagen en met een los mes de hoeken verlijmen.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.537
1.147
Omgeving Leiden
Als je daar een constructie aan gaat maken voor glazen schuifwanden, dan moeten

- de planken goed vast zitten aan de kolommen
- de planken omkasting overal haaks zijn
- de planken omkasting loodrecht staan.

Bij vierkante kolommen zou ik draad tappen in de kolom en zo de planken daarop schroeven.

Laatst bewerkt:

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
105
48
Wezep
Planken van 25x3 in molenwiek verband is 28x28 paal. Ik denk dat dat best wat lomp oogt. Voor overkappingen wordt vaak 15x15 of 20x20 gebruikt. Zo groot hoeft het ook niet te zijn om een 10x10 stalen balk te verbergen.
25cm douglas gaat volgens mij krom trekken.
Eventueel kun je de planken nog verstek zagen en dan dus als 25x25 paal laten ogen. Maar dat is buiten met vocht ook niet ideaal.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.