Beste Wimmel,
Het proces met de resin is mij niet bekend. Je zegt nu echter dat de lucht er uit moet en dat gaat zowiezo niet met een fietspomp Je hebt dus vacuum nodig. Dit zou kunnen met een koelkastcompressor zoals PaulRT reeds schreef of met een venturi die op perslucht werkt (met een compressor dus) Zo'n venturi heeft 3 aansluitingen: 1 waar de perslucht in gaat, 1 waar de perslucht uit gaat en 1 waar dan een vacuum wordt gezogen.
https://www.conrad.nl/nl/norgren-va...minium-geanodiseerd-staal-messing-581262.html
Groet,
Johan
Hey Johan, het is een pittig iets om uit te zoeken terwijl het in praktijk waarschijnlijk best zal meevallen. Ik zal proberen een duidelijk beeld te schetsen, ik heb het namelijk over 2 dingen en ik vermoed dat de discussie niet voor iedereen meer helemaal helder is. If so, excuus voor evt afdwalen.
1: stabiliseren van poreus hout om het daarna te kunnen verwerken op de draaibank. al dan niet in een later stadium aangevuld met acryl.
Om dit voor elkaar te krijgen heb ik een vacuum kamer nodig (komt einde deze week binnen) en een pomp welke de vacuum zal veroorzaken. Op de vacuum kamer welke ik heb gekocht zit geen drukmeter, dus die zal ik nog moeten bevestigen OF die zal op de nog te kopen pomp moeten zitten. Dit laatste heeft mijn voorkeur, dat scheelt sleutelen, slangetjes en onnodige extra aansluitingen. Info welke ik hier zoek is, welke pomp is goed genoeg? Waarschijnlijk zijn dit er aardig wat.
2: het maken van acryllic blanks om daarna te kunnen verwerken tot pennen, potjes, scheermessen etc etc.
Om dit voor elkaar te krijgen heb ik een pressure pot nodig (de vacuum kamer welke binnen komt is hiervoor gelukkig ook geschikt) en een pomp welke deze druk kan opbouwen. Uiteraard wil ik maar 1 pomp, welke zowel punt 1 als punt 2 aan kan. Voor punt 2 is echter meer vermogen nodig omdat het acryl op een gegeven moment begint uit te harden en dan moet de druk al dusdanig zijn dat de luchtbelletjes weggetrokken zijn. Wederom dus, welke pomp is goed genoeg net als bij punt 1.
Ik zoek dus een pomp, liefst met drukmeter, welke punt 1 en 2 aan kan. Is dat een pomp van 3 tientjes, graag. Kost het 125 euro, dan moet dat maar, no probs.
Pieter, ja, acryl kan ook met vacuum maar er zijn dus 2 manieren en in de states neigen ze naar mogelijkheid 2. Ik ben benieuwd of bijvoorbeeld Henk zijn licht hierop kan schijnen

.