Spill plane

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.108
566
Noord-Veluwe
Het is niet per se een Anglicisme hoor. Het woord spil werd vroeger in Nederland veel gebruikt om allerlei as- en spiraalvormige objecten waar iets letterlijk of figuurlijk omheen draaide mee aan te duiden.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.886
903
Enschede
ingoogni.nl
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.119
1.076
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nog steeds niets gevonden maar ze schijnen makkelijk zelf te maken te zijn (niet de krullen maar de schaaf):
Cool. Dat wordt een volgend project. Lijkt me wel interessant om mijn eigen BBQ aansteekkrullen te maken...

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.108
566
Noord-Veluwe
Klopt. Dat is degene die mijn wederhelft mij heeft gegeven. Werkt trouwens goed en maakt heel mooie spillen. Het maakt overigens wel veel uit welk hout je gebruikt. Ik geef de voorkeur aan vuren zonder knoesten. Dan maak je zonder problemen spillen van wel 15cm lang. Ik had verwacht dat ze heel snel weg zouden branden, maar dat valt echt heel erg mee.

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
42
2
Dit geeft chatgpt:

The Dutch name for a "spill plane" is "krulhoutrasp" or "krulrasp."

A "spill plane" is a traditional woodworking tool used to create thin, curled shavings or "spills," which were commonly used to transfer fire from one place to another, such as from a fireplace to a candle. The Dutch word "krul" refers to the curled shape of the wood shaving, and "houtrasp" or "rasp" refers to a type of rasp or plane used in woodworking.

Toch weer een beetje een andere invalshoek?

• Leuk
Waarderingen: Tingtingting

LFlab

Post veel
7 mei 2018
990
317
Rosmalen
Dacht dat ik ergens wel eens een nieuwe houten spill plane aangeboden zag worden, bij ECE of zo, maar toen ik hun catalogus bekeek, kwam ik alleen dit kantenschaafje tegen die ik nog niet kende:

Veritas (toch? Of lie nielsen) heeft dacht ik nog wel een metalen spill plane, die op de werkbank zit.

• Leuk
Waarderingen: Tingtingting

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.345
337
't hoofd van Overijssel
@Wim Kluck ik weet het ook niet, maar aangezien onze oosterburen de schaaf wel kennen kan ik het mij haast niet voorstellen dat wij in nederland deze schaaf niet kende. wat denk jij? Als je zoekt op ‘fidibus’ (fidibushobel, zoals hierboven benoemd) kom je overigens het volgende tegen in de oude nederlandse taal:

Fidibus,​

een papier strookje om den tabak aan te steken. De oorsprong van dit woord meent men te vinden in het Latijnsche woord, fidelibus, waarmede het uitnoodigingsbriefje begon, hetwelk, aan de studenten werd rondgezonden, om deel te nemen aan een geheim rookgezelschap, ten tijde dat het tabakrooken hun nog verboden was. Dit briefje begon met de woorden: fidelibus fratribus, salutem dicit N. etc., welke woorden in diervoege, fid. ibus. S.D.N. etc., verkort zijnde, het woord fidibus, ontstond. Dit papier werd, om alles geheim te houden, zoodra zij te zamen waren, opgevouwen, en de pijpen daarmede aangestoken.

echter een fidibusschaaf komt tot niks concreets online 😔
Fidibus geeft meerder vermeldingen deze is van 1829. Spilplane geeft geen vermeldingen in de oude kranten (Delpher.nl). Ook bij Joost de Vree is de term niet te vinden.

1723318028221.png

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.