Het is niet per se een Anglicisme hoor. Het woord spil werd vroeger in Nederland veel gebruikt om allerlei as- en spiraalvormige objecten waar iets letterlijk of figuurlijk omheen draaide mee aan te duiden.
Mooi.
Cool. Dat wordt een volgend project. Lijkt me wel interessant om mijn eigen BBQ aansteekkrullen te maken...Nog steeds niets gevonden maar ze schijnen makkelijk zelf te maken te zijn (niet de krullen maar de schaaf):
The All-But-Forgotten Spill Plane | Popular Woodworking
What's a spill plane? Well, it's a little-known specialty plane that creates a shaving – called a spill – that's tightly curled on itself and tapered to a point. In the days before matches and…www.popularwoodworking.com
Helemaal mee eens.De grote vraag is ? Is dit niet verzonnen door Chatgpt? Ik vind het woord rasp niet echt passen.
Fidibus geeft meerder vermeldingen deze is van 1829. Spilplane geeft geen vermeldingen in de oude kranten (Delpher.nl). Ook bij Joost de Vree is de term niet te vinden.@Wim Kluck ik weet het ook niet, maar aangezien onze oosterburen de schaaf wel kennen kan ik het mij haast niet voorstellen dat wij in nederland deze schaaf niet kende. wat denk jij? Als je zoekt op ‘fidibus’ (fidibushobel, zoals hierboven benoemd) kom je overigens het volgende tegen in de oude nederlandse taal:
Fidibus,
een papier strookje om den tabak aan te steken. De oorsprong van dit woord meent men te vinden in het Latijnsche woord, fidelibus, waarmede het uitnoodigingsbriefje begon, hetwelk, aan de studenten werd rondgezonden, om deel te nemen aan een geheim rookgezelschap, ten tijde dat het tabakrooken hun nog verboden was. Dit briefje begon met de woorden: fidelibus fratribus, salutem dicit N. etc., welke woorden in diervoege, fid. ibus. S.D.N. etc., verkort zijnde, het woord fidibus, ontstond. Dit papier werd, om alles geheim te houden, zoodra zij te zamen waren, opgevouwen, en de pijpen daarmede aangestoken.
echter een fidibusschaaf komt tot niks concreets online![]()