Spill plane

Tingtingting

Nieuw lid
8 aug 2024
3
1
Nederland
Hallo, ik ben lid geworden onder meer om de volgende vraag te stellen:
wat is de Nederlands benaming voor een spill plane, de schaaf die specifiek gebruikt werd om "aansteek pijltjes" te maken, dwz, houtkrullen die als een papieren blaaspijltje taps toeliepen en die gebruikt werden in een tijd dat alles en iedereen kaarsen gebruikte en zo'n houtkrul aardig lang meeging?
Ik zie er verder naar uit om hier een en ander op te steken.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.108
566
Noord-Veluwe
Goede vraag! Ik heb zo'n schaaf (ooit als cadeautje gekregen van mijn ega), maar heb er nooit bij stilgestaan hoe ik dat ding eigenlijk zou moeten noemen. Ben benieuwd wat er uit gaat komen.

• Leuk
Waarderingen: Tingtingting

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
497
218
Noardeast-Fryslân
Dacht slim te zijn en een stuk tekst uit wikipedia te kopieren en dat in Googlevtranslate te stoppen. Maar helaas: ook daarmee komt Google niet verder dan 'lekvlak':
A spill plane is a device which creates long, spiraling wood shavings or tapers which are used to move fire from one place to another. They were most common in the era before matches were common.

Een lekvlak is een apparaat dat lange, spiraalvormige houtkrullen of taps toelopende stukken creëert die worden gebruikt om vuur van de ene plaats naar de andere te verplaatsen. Ze kwamen het meest voor in de tijd voordat wedstrijden gebruikelijk waren.

De lucifers worden en passant ook maar vervangen door 'wedstrijden'. Zo wordt vertalen hilarisch 😁.

Had overigens nog nooit gehoord van spill planes dus weer wat geleerd.

• Leuk

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
497
218
Noardeast-Fryslân
Nog steeds niets gevonden maar ze schijnen makkelijk zelf te maken te zijn (niet de krullen maar de schaaf):

• Leuk

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
83
117
Vlijmen
Hele goede vraag! Ik zou het ook niet weten. Heb wat boeken uit de kast getrokken om het op te zoeken maar in de NL boeken komen ze niet voor. In de ‘dictionary of woodworking tools’ van R. A. Salaman wordt het wel genoemd (zie foto). Daar staan wat andere namen en dat ze vaak zelf gemaakt werden door werklieden. Dus vandaar dat ze wellicht niet in de boeken over schavenmakers ed staan 🤔.

Bijlagen

• F47C27F8-41D1-44A2-93D6-947ECF17E88D.jpeg
    F47C27F8-41D1-44A2-93D6-947ECF17E88D.jpeg
    133,9 KB · Weergaven: 9
  • Leuk

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
83
117
Vlijmen
Met schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen dat ik van deze schaaf nog niet gehoord heb. Werd deze schaaf wel in Nederland gebruikt?
@Wim Kluck ik weet het ook niet, maar aangezien onze oosterburen de schaaf wel kennen kan ik het mij haast niet voorstellen dat wij in nederland deze schaaf niet kende. wat denk jij? Als je zoekt op ‘fidibus’ (fidibushobel, zoals hierboven benoemd) kom je overigens het volgende tegen in de oude nederlandse taal:

Fidibus,​

een papier strookje om den tabak aan te steken. De oorsprong van dit woord meent men te vinden in het Latijnsche woord, fidelibus, waarmede het uitnoodigingsbriefje begon, hetwelk, aan de studenten werd rondgezonden, om deel te nemen aan een geheim rookgezelschap, ten tijde dat het tabakrooken hun nog verboden was. Dit briefje begon met de woorden: fidelibus fratribus, salutem dicit N. etc., welke woorden in diervoege, fid. ibus. S.D.N. etc., verkort zijnde, het woord fidibus, ontstond. Dit papier werd, om alles geheim te houden, zoodra zij te zamen waren, opgevouwen, en de pijpen daarmede aangestoken.

echter een fidibusschaaf komt tot niks concreets online 😔

• Leuk
Waarderingen: Tingtingting en AKarel

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.403
2.348
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hallo, ik ben lid geworden onder meer om de volgende vraag te stellen:
wat is de Nederlands benaming voor een spill plane, de schaaf die specifiek gebruikt werd om "aansteek pijltjes" te maken, dwz, houtkrullen die als een papieren blaaspijltje taps toeliepen en die gebruikt werden in een tijd dat alles en iedereen kaarsen gebruikte en zo'n houtkrul aardig lang meeging?
Ik zie er verder naar uit om hier een en ander op te steken.
een aansteekpijlschaaf
een hoorntjesschaaf (de vorm doet me aan een eenhoorn denken)

• Leuk

Tingtingting

Nieuw lid
8 aug 2024
3
1
Nederland
Allen bedankt voor het meedenken, mocht ik zelf nog iets anders tegenkomen dan "spilschaaf" dan laat ik het weten, ik denk dat zij zich bij Ducotools wellicht ook achter de oren hebben gekrabt en er dan maar een anglicisme van hebben gemaakt :) maar het is een bruikbare term dus tja.

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.