Speeltoestellen Gemeente

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Afgelopen week een behoorlijk stevige discussie gehad met de ambtenaren van onze gemeente. Tien jaar terug is er een schommel geplaatst. Eiken balken 10x10 en een stalen constructie er boven. Tijdens een controle werd geconstateerd dat er in één van de palen rot zat. Bij mijn inspectie bleek deze aantasting nog geen kwart te zijn dus constructief geen invloed nog. Ik heb ook gekeken naar de aantasting op maaiveld niveau en alle vier waren keihard en geen rot te constateren. Er zat ook geen enkele beweging in de constructie.

In de dagen erna werd er besloten de schommel af te keuren en af te voeren. Kreeg een bericht dat onder de grond de palen waren aangetast. Dat bleek bij verwijdering. Helaas zelf niet kunnen constateren. Het hout ligt dus waarschijnlijk in een container met afval. Prima eiken balken van drie meter lengte.

Vanmorgen over de app toch wel heel duidelijk gemaakt dat ik het niet eens ben met de gang van zaken. Dus deze discussie zal heus heus nog wel komende tijd een vervolg krijgen.

Ben wel benieuwd naar jullie ervaring met speeltoestellen van de gemeente en de verantwoording daarover.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
De gemeente is aansprakelijk met betrekking tot de veiligheid.
ik kan een dergelijke beslissing begrijpen.

Hoezo ben jij betrokken in dit verhaal?
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik snap de gemeente ook wel. Stel er gebeurd iets, dan is de gemeente aansprakelijk daarvoor. De eisen voor speeltoestellen zijn erg scherp, en toestellen worden soms ook uit voorzorg vervangen.

Dat de eiken balken zijn afgevoerd is natuurlijk jammer. Het was (als particulier) nog best bruikbaar misschien. Maar helaas zijn we beland in een wegwerpmaatschappij.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
De gemeente is aansprakelijk met betrekking tot de veiligheid.
ik kan een dergelijke beslissing begrijpen.

Hoezo ben jij betrokken in dit verhaal?
Ik ben een betrokken en enthousiast burger die bewust bezig is in zijn gemeente. Aan de zijlijn positief meedenkt en kijkt wat er mogelijk is in de openbare ruimte. Niet alleen in speeltuinen maar juist ook in groen beleid en het biodiversiteit verhaal.

Ik snap ook wel die hele veiligheid en verantwoording van een gemeente. Maar we mogen toch ook wel een kritische noot hebben in de weg gooi maatschappij.

ACtC-3daIbBsVYK0bi7oW3jMj1pV7NOa1xr30BcdyHCPd1qdJcyM6__Dt5RaBlo6NYZ-OlGSNwtCs7FEYSqe6pXzGG-zp...jpeg

In 2017 is deze bij ons weggehaald uit de straat. En met een ochtendje werk en wat materiaal prima te repareren. Maar nee............... gewoon in zijn geheel in de afvalcontainer beland.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Daar heb je wel gelijk in

Maar bij ons in de gemeen doen ze dit soort dingen niet zelf
Meestal vind een dergelijk toestel wel een tweede leven als het alleen een kwestie is van een lik verf
(ik ken iemand die speeltoestellen onderhoud)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Je had de eiken balken graag zelf gehouden? Of had je de schommel willen repareren?

Het is jammer dat die balken en dergelijke speelapparaten weggegooid worden. Het is waarschijnlijk een geval van wie de handtekening (niet) wil zetten onder het formulier 'hergebruik' bij de gemeente. Best kans dat het doorlopen van de ambtelijke molen voor een dergelijke situatie meer geld kost dan een nieuw speelapparaat, helaas.
 
Laatst bewerkt:

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Misschien is dat het probleem. Dat men geen gedonder wil met de NIET betrokken en NIET enthousiaste burgers.

Er zijn mensen/instanties die denken dat je gemeenschappelijke instellingen zoveel mogelijk moet "plukken" of voor elke splinter aansprakelijk moet stellen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Je had de eiken balken graag zelf gehouden? Of had je de schommel willen repareren?

Het is jammer dat die balken en dergelijke speelapparaten weggegooid worden. Het is waarschijnlijk een geval van wie de handtekening (niet) wil zetten onder het formulier 'hergebruik' bij de gemeente. Best kans dat het doorlopen van de ambtelijke molen voor een dergelijke meer geld kost dan een nieuw speelapparaat, helaas.
Er waren meerdere opties.
Reparatie had ik met alle liefde willen doen. Was geen optie omdat ik niet gecertificeerd ben ?? Vroeg toen hoe kan ik certificeren maar daar nooit antwoord opgekregen.
Had de schommel in zijn geheel wel willen hebben. Zou hem particulier verkocht hebben en het geld in de straat hebben gebruikt. Bloembollen of zaaigoed of zo.
En als dat allemaal niet mogelijk was geweest dan had het hout een prima plekje gekregen ooit.

En er wordt nu een nieuwe schommel geplaatst. Ben benieuwd of het zo'n stalen wordt met een lelijk kleurtje of een mooie houten van Robinia.
Er was even sprake van in het begin van de discussie dat vervanging geen optie was. Dus rond gekeken en 500 euro voor een basic setje. Dan komt er voor een gemeente nog plaatsing kosten bij want dat mogen ze zelf niet doen, niet gecertificeerd.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Dat wordt waarschijnlijk inderdaad een stalen of kunststof onderhouds arme variant helemaal volgens de meest recente pedagogische richtlijnen.

Die gaat eerder voor 15.000 op de begroten . als het even mee zit ook nog met een stukje kunstgras of rubber tegels rondom.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
En dan vinden we het vreemd dat de OZB weer stijgt?
Alle gekheid op een stokje: het verbaast me ook zeer regelmatig waaraan en met welk gemak belastinggeld wordt uitgegeven, ook als ik de positie van de gemeente die elke aansprakelijkheid (terecht!) moet vermijden. Het is geen troost, maar die wegwerphouding tref je algemeen in de samenleving. Als ik lees over onlineshops die defecte geretourneerde producten niet eens uitpakken, maar gewoon met verpakking en al weggooien, dan rijzen mij de haren ten berge. Succes hiermee, JPAJS, en blijf betrokken, alsjeblieft!
 

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Er waren meerdere opties.
Reparatie had ik met alle liefde willen doen. Was geen optie omdat ik niet gecertificeerd ben ?? Vroeg toen hoe kan ik certificeren maar daar nooit antwoord opgekregen.
Had de schommel in zijn geheel wel willen hebben. Zou hem particulier verkocht hebben en het geld in de straat hebben gebruikt. Bloembollen of zaaigoed of zo.
En als dat allemaal niet mogelijk was geweest dan had het hout een prima plekje gekregen ooit.

En er wordt nu een nieuwe schommel geplaatst. Ben benieuwd of het zo'n stalen wordt met een lelijk kleurtje of een mooie houten van Robinia.
Er was even sprake van in het begin van de discussie dat vervanging geen optie was. Dus rond gekeken en 500 euro voor een basic setje. Dan komt er voor een gemeente nog plaatsing kosten bij want dat mogen ze zelf niet doen, niet gecertificeerd.
Kijk eens site van stichting veilig spelen voor nl
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Houd er rekening mee dat je met certificering er nog niet bent. In onze oude buurt liepen er 3 gecertifeerd speeltoestelbouwers rond (doen vooral veel klussen voor basisscholen en kinderdagverblijven) die aan hadden geboden om van robinia voor kostprijs een prachtig speeltoestel te bouwen in het buurtspeeltuinbosje.

Maar mocht niet. Geen prefered supplier van de gemeente. Dus is er door de standaard leverancier voor een veelvoud aan euro's, twee stalen constructies neergezet die door moeten gaan voor een klimtoestel waarbij de buurtkinderen naar hebben zitten kijken met een groot vraagteken op hun gezicht, niet wetende wat ze er mee moesten.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Gemeenten proberen de schijn op te houden dat je als burger mag meebeslissen.
Vrijwilligers zijn er voor de sier en om rotklusjes op te knappen.
"Na overleg is het volgende besloten" Je leest het maar al te vaak. Zelden echter "In overleg is het volgende besloten"
 

Wim01

Actieve deelnemer
2 mrt 2016
43
11
Leiden
Gemeente bashen is ook wel makkelijk he. De gemeente zit ook gewoon vast aan wet- en regelgeving. Dit betekent dat ze dit soort zaken uitbesteden aan bedrijven (die dan preferred supplier zijn), die verwachten dan ook bepaalde hoeveelheid werk. Positief is dat dit weer voor werkgelegenheid zorgt.

En het is ook niet haalbaar voor de gemeente om per wijk rond te vragen of er een klusjesman is voor het een of ander. Wat een administratie zal dat ook geven, en als er iemand verhuist of geen tijd heeft wat doe je dan. En vervolgens moet het werk van die klusjesman gecontroleerd worden, want als er iets mis gaat heeft de gemeente het gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bij ons idem, we hebben een heel leuk speeltuintje voor huis. Het grote houten klimtoestel en een klein huisje moesten wijken, afgekeurd. Dus met de buurt de boel verwijderd en de gemeente heeft een nieuwe schommel en huisje geplaatst, van ... aluminium..
De houtsnippers onder de speeltoestellen moeten ook aan bijzondere eisen voldoen, kosten een vermogen. Het is ook wel wat de doorgeslagen regeldrift. Zal nog wat foto's opzoeken over de oude en nieuwe situatie.. Maar ook bij mij wel iets van verwondering en lichte ergernis....

jaap
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Gefrustreerd wordt je er van af en toe. En ik begrijp best dat men zich aan regels moet houden voor veiligheid. Maar het slaat inderdaad wel ens door

En dan soms bereik je ook nog wel eens wat. Twee jaar terug door omstandigheden van alle fruitbomen het onderhoud overgenomen. Met negen vrijwilligers onderhouden we nu een dikke honderd oude hoogstamfruitbomen. Dit jaar 36 bomen nieuwe geplant deels vervanging en deels echt nieuwe locatie.
Een losse opmerking via de app om twee bomen bij een speeltuin voor de schaduw resulteerde twee weken later in twee echt bomen. Helaas nog wel een kunstgrasveldje dan heb ik liever hele dure gecertificeerde dennenschors snippers.

Maar wat er gezegd wordt het is volhouden en achter de schermen positieve opmerkingen plaatsen. En complimentjes uitdelen maar zeker ook kritisch blijven. Men deelt nu met korting bio pakketten uit voor bijen of vlinders. Helaas weer verkeerd bloemenzaad uit het buitenland. (psssstttt wil je het goed doen Cruydthoeck). Er bij een insektenhotel of vlinderkast uit China. Laat die lekker maken bij de instellingen in de gemeente met locaal hout wat nu versnipperd wordt. Nou ben ik af en toe wel weer blij als ik twee vrachtwegen ladingen snippers krijg dus niet te hard schreeuwen.

Maar zo'n schommel is voor mij wel weer het hoogte punt in frustratie. Maar ik laat het niet los en blijf de enthousiaste en betrokken burger die soms wel eens te veel commentaar heeft op zaken. Nou het is dan maar zo.

Maar ik begrijp best dat het verschrikkelijk moeilijk is om het echt goed te doen. Maar als we in alle vriendelijkheid met elkaar kritisch blijven op wat we doen zal zeker beter worden. En hopelijk niet slechter.

Dank voor jullie reacties ik heb er zeker wat aan en kan er ook nog wat mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: boertje125 en jelmer

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Bij ons idem, we hebben een heel leuk speeltuintje voor huis. Het grote houten klimtoestel en een klein huisje moesten wijken, afgekeurd. Dus met de buurt de boel verwijderd en de gemeente heeft een nieuwe schommel en huisje geplaatst, van ... aluminium..
De houtsnippers onder de speeltoestellen moeten ook aan bijzondere eisen voldoen, kosten een vermogen. Het is ook wel wat de doorgeslagen regeldrift. Zal nog wat foto's opzoeken over de oude en nieuwe situatie.. Maar ook bij mij wel iets van verwondering en lichte ergernis....

jaap
Ja, of je moet er van dat speelzand (kattenbak) onder gooien en je wilt niet weten wat voor parasieten en andere ziekteverwekkers daar weer in zitten. Maar daar lijken ze dan weer niet naar te kijken.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Ja, of je moet er van dat speelzand (kattenbak) onder gooien en je wilt niet weten wat voor parasieten en andere ziekteverwekkers daar weer in zitten. Maar daar lijken ze dan weer niet naar te kijken.
Afgelopen week een behoorlijk stevige discussie gehad met de ambtenaren van onze gemeente. Tien jaar terug is er een schommel geplaatst. Eiken balken 10x10 en een stalen constructie er boven. Tijdens een controle werd geconstateerd dat er in één van de palen rot zat. Bij mijn inspectie bleek deze aantasting nog geen kwart te zijn dus constructief geen invloed nog. Ik heb ook gekeken naar de aantasting op maaiveld niveau en alle vier waren keihard en geen rot te constateren. Er zat ook geen enkele beweging in de constructie.

In de dagen erna werd er besloten de schommel af te keuren en af te voeren. Kreeg een bericht dat onder de grond de palen waren aangetast. Dat bleek bij verwijdering. Helaas zelf niet kunnen constateren. Het hout ligt dus waarschijnlijk in een container met afval. Prima eiken balken van drie meter lengte.

Vanmorgen over de app toch wel heel duidelijk gemaakt dat ik het niet eens ben met de gang van zaken. Dus deze discussie zal heus heus nog wel komende tijd een vervolg evenkrijgen.

Ben wel benieuwd naar jullie ervaring met speeltoestellen van de gemeente en de verantwoording daarover.
Alle speeltoestellen moeten aan strenge regels voldoen. De gemeente is verantwoordelijk voor deze toestellen. Gewoon even een schommel kopen en neerzetten gaat m niet worden.

Zelf maken we veel speeltuinen van robinia. Elke keer is het weer een heel gedoe om alles door de keuring te krijgen. Omdat je iets avontuurlijks wilt maken en ook aan alle regels moet voldoen.

Het zou mooi zijn als gemeentes dit soort hout weer een bestemming zou kunnen geven.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
normaal gesproken is het restant voor de sloper en de meest van die bedrijven weten wel hoe ze nog redelijke onderdelen weer door kunnen verkopen
ook als het in een bak wordt afgevoerd

 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Gemeente doen het niet snel goed over het algemeen. Ze moeten aan complexen regelgeving voldoen en de burgers denken steeds vaker mee (lees geven overal commentaar op zonder een oplossing te geven die aan de regelgeving voldoet).

wetten.nl - Regeling - Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen - BWBR0008223 Hier speelbesluit. Zal aanbestedingswetgeving maar even niet linken. Je moet maar ambtenaar willen zijn.

Zelf denk ik dat de possietieve invloed van het speelbesluit wel degelijk te zien is in het aantal incidenten. Het blijft trouwens altijd makkelijk praten vanuit de zijlijn want als het fout gaat ben jij niet verantwoordelijk. Moet je de kranten kop voorstellen. Kind overleden nadat schommel afbreekt en op hoofd land. Zou de gemeente helemaal de boeman zijn.

Risico's zijn leuk zolang het goed gaat en je niet verantwoordelijk bent. Een gesprek met ouders waarvan het kind beklemd heeft gezeten of gevallen is van een niet gecertificeerde constructie wil je gewoon niet voeren als eind verantwoordelijke.

PS ik neem aan dat die schommel mits bruikbaar nog wel een tweede leven heeft gekregen. Aannemers zijn goed in dit soort dingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH en MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.