Spaanplaat wasmeubelblad herstellen

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
350
120
De tip is in een ander draadje al eens genoemd: doorvoeren in een gefineerd spaanplaat keuken- of wasmeubelblad eerst behandelen met epoxy, om te voorkomen dat er daar water in komt. Die tip was voor ons te laat, het wasmeubel was al geïnstalleerd. Een wastafelmeubel met hoge kraan en opbouw waskom is dan vragen om problemen en onlangs zag ik dat er inderdaad vocht is ingedrongen. De schade lijkt nu nog herstelbaar dus dat wil ik z.s.m. doen.
Rondom het kraangat is het spaanplaat iets gezwollen met de bolling naar boven (de zichtkant) en een klein scheurtje in de fineer toplaag. Bij de wasbak is de zwelling erger, maar naar de onderkant. De toplaag is nog vlak en intact gelukkig.

Het stappenplan wat ik had bedacht om dit te herstellen:
1. Bolling rondom de doorvoeren zoveel mogelijk terugdringen door een nachtje met vlakke latten te klemmen. Als het lukt met lijmklemmen, anders twee latten of 18-mm MPX plankjes aan boven- en onderzijde en die aantrekken met een bout;
2. De doorvoeren afdichten met epoxy, evenals de kleine scheurtjes in de toplaag (zichtkant);
3. Om het vocht wat er nu in zit niet in te sluiten, een paar gaatjes aan de onderzijde boren;
4. Bij terugplaatsen van de opbouw waskom, een randje kit aan de onderkant van de waskom voor de zekerheid (zoals hier geopperd, onze wasbak is bijna hetzelfde);

Voor stap 2, welke epoxy is hiervoor aan te raden? Die moet wel transparant zijn om de kleine scheurtjes in de toplaag af te dichten.
Met name stap 3, heeft dit überhaupt zin?
Nog andere tips?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Nieuw stukje blad? Stukje stenen blad op maat maken. Houten bladen en water blijft problemen geven. Meestal is zo'n wastafel meubel iet zo heel breed. Zoek een stuk keukenblad in de kleur die je mooi vind en zet daar de slijptol in.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
350
120
Dat zou wel chique zijn ja. Ik heb er ook aan gedacht om het blad te vervangen, maar ik denk niet dat ik het blad eenvoudig en netjes los krijg. Ik vermoed dat het blad met deuvels en lijm is bevestigd.

In eerste instantie wil ik dit proberen te repareren. Lukt of houdt dat niet, dan ga ik inderdaad kijken of een stenen blad de moeite waard is; het is een simpel meubel en een stenen/composiet blad zou ik moeten uitbesteden, daar heb ik het gereedschap niet voor.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je kan er ook een nieuw stuk houten blad op maken. Als het blad met ingelijmde deuvels vast zit, kan je vanaf de bovenkant een sleuf in het blad frezen, tot net boven de onderkant van het blad. Dan pak je het blad er zo van af.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik zou het blad in zijn geheel vervangen. Mijn aanrechtblad is ook vervangen. Naast de wasbak ging het hpl los. Blad was nog geen 3 maanden oud. Is kostenloos vervangen. Repareren werkte vogens de monteur niet.
Wil je dit niet dan zou ik een dikke rvs ring erin frezen. en deze met epoxy te verlijmen. Hierin zet je je kraan weer. Die ring mag natuurlijk ook van ander materiaal zijn zolang het maar bestand is tegen water.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
350
120
Repareren werkte vogens de monteur niet.
Ik verwacht ook niet dat eeuwig zal houden, maar in ieder geval (een paar) jaar uitstel met relatief weinig moeite zou fijn zijn.

Het blad vervangen is zoals gezegd een stap te ver nu, dat vergt teveel investering. Als dat onvermijdelijk wordt op den duur, ga ik serieus overwegen om het hele meubel te vervangen door iets mooiers/luxers.

Wil je dit niet dan zou ik een dikke rvs ring erin frezen. en deze met epoxy te verlijmen. Hierin zet je je kraan weer. Die ring mag natuurlijk ook van ander materiaal zijn zolang het maar bestand is tegen water.
Dat vind ik nog wel een interessant idee. Kost relatief weinig extra moeite, maar wel betere bescherming. Eens kijken of ik bij een handige vriend met een draaibank twee ringen kan laten draaien.

Ook dan blijft de vraag, wat voor epoxy zou hiervoor geschikt zijn? Iets wat transparant en makkelijk aan te brengen is. Ik heb geen ervaring met dit soort epoxy, dus geen idee waar ik naar moet zoeken.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
350
120
Oké, het is erger dan ik dacht. Ik wil het niet toegeven, maar jullie hadden gelijk..
Bij de doorvoer van het sifon is veel water naar binnen gekomen. De spaanplaat is daar flink gezwollen en lekker zwart van de smurrie van een jaar lang zeep etc. Ik ga dus maar op zoek naar een nieuw blad..

Het idee om de zwelling rondom de doorvoer wat plat te drukken met twee planken en 2-3 stevige schroeven door het gat, werkt wonderbaar wel. Dat is op zich wel handig om de zaak nu weer tijdelijk terug te plaatsen, totdat we een permanente oplossing hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.