Sorby ProEdge vragen

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Hoi allemaal,

ik heb een Sorby ProEdge aangeschaft, en daar had ik wat vragen over.
Het slijpen van beitels is nu een appeltje-eitje qua hoek, maar ik mis wat scherpte bij mijn steekbeitels.

De Sorby houtdraaibeitels doe ik nu met Zirconium 120grit, en die zijn vlekkeloos binnen een paar tellen weer lekker scherp.

Nu heb ik hier een paar steekbeitels liggen (Narex, nooitgedacht en een onbekende), en die heb ik met de Aluminium oxide (120/240) proberen te slijpen dmv de square guide.

De beitels zijn weer scherper, echter niet scheermes scherp zoals met het wetten.
Nu lijkt mij dat 240 gewoon nog niet ver genoeg is, maar welke stappen moet je nu verder maken met de beitel? (600 / 1200 / 3000 trizact), of op een andere manier?

Hoe pakken jullie steekbeitels op de ProEdge aan?
En als laatste vraag, zijn de schuurbanden alleen van Sorby verkrijgbaar, of zijn er ook nog alternatieven?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Na 120 stap ik over naar de trizact 600. En vandaar soms nog naar 1200 en 3000, maar eigenlijk is dat in de meeste gevallen overkill voor een beitel. Na de 600 meestal nog even kort op de polijstmop op de sorby.
De 600 trizact blijft er bij mij het meeste opzitten, regelmatig even de beitels kort erop en je blijft werken met superscherp gereedschap.

Voor zover ik weet zijn de schuurbanden (het zijn uit mijn hoofd 3M banden) er alleen van Sorby. Dat zal met de maatvoering van de machine te maken hebben denk ik. Ik doen er overigens wel echt heel lang mee, dus de kosten zijn wat mij betreft te overzien.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
1 vraag met zo veel mogelijke antwoorden :)
Geen uitleg van 'hoe het hoort', maar dit is wat voor mij werkt.
Ik gebruik de pro edge alleen om een nieuwe snede te slijpen (volledigheidshalve, ik heb geen houtdraaigereedschap, alleen steekbeitels). Dat werkt perfect inderdaad, mits je beitel lang genoeg is. Anders werkt het hulpstukje niet. en voorzichtig zijn met oververhitten:censored:😇

Ik heb een paar beitels voor 'ruw werk' en daar is die 3000 band prima voor. Maar écht scherp wordt dat niet, ook al niet omdat je zo de spiegel van de beitel niet bijwerkt. Die zul je altijd even over een steen / strop moeten halen denk ik. Voor mijn goede beitels gebruik ik aanvullend een fijne diamantsteen, een watersteen met korrel 8000 en tot slot even op de strop. Bij de watersteen en de strop neem ik de spiegel ook heel kort even mee.

De schuurbanden zijn als ik mij niet vergis gewoon 3M schuurbanden die je op allerlei plekken kunt kopen (ben even niet in de buurt van mijn schuurtje). Volgens mij verkoopt Axminster ook banden die op deze machine passen van een eigen merk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Wat een prijzen voor die schuurbandjes. Ik betaal dat voor 100 x 3500 schuurbanden. Trizact is zo uit mijn hoofd 49 euro.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je de vouw van een beitel geslepen hebt, zit er altijd een braam op de rugzijde. Het maakt niet uit of je machinaal (met steen of schuurband) of handmatig geslepen hebt. Die braam moet je verwijderen bij het afwetten.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik gebruik de schuurbandjes tot en met korrel 240. Daarna de 2 Trizactbanden. Voor houtdraaien is dat meer dan voldoende.
Voor mijn steek- en schaafbeitels is dat pas het begin. Daarna volgen de Japanse waterstenen 240-800-2000-5000. Dan heb ik ook nog een coticule om het af te ronden.Om de juiste hoek te handhaven heb ik een Veritas MKII slijphulpstuk.

Een collega-houtdraaier heeft een diamantbandje van Sorby. Ontzettend duur maar met een prima resultaat. Ik denkniet dat echte (industrie)diamant betreft maar CBN net als de slijpwielen met dezelfde naam. Ik weet niet of die bandjes nog te koop zijn.

Op dezelfde ProEdge is een set te koop voor keukenmessen. Je moet er even handigheid in krijgen maar dat werkt ook goed met name voor de grotere koksmessen. Ook hier weer na K240, 2x Trizact en de waterstenen.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Mijn draaibeitels slijp ik enkel kort met de Zirconium 120 bij en die zijn dan scherp genoeg naar mijn gevoel. Tussendoor heb ik eens een gewone steekbeitel en een schaafbeitel geslepen op diezelfde band en die zijn duidelijk veel minder scherp dan als ik dat manueel met een Veritas hulpstuk op diamantstenen doe. Waarschijnlijk geeft 240 en dan Trizact wel een voldoende resultaat, moet ik eens proberen.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
De diamantbandjes voor de pro edge zijn wel te koop, maar mondjesmaat....je moet echt wel even zoeken, ze zijn ook een hele tijd compleet niet te bestellen geweest. Ed Oliver (engelse prof houtdraaier) heeft ze in de webshop staan. Die zijn wel duur. De pro edge gebruik ik voornamelijk voor de draaibeitels, maar ook voor schaaf- en steekbeitels waar wat werk aan is, als voorbereiding. Afwerken doe ik op diamantsteen en strop met de Veritas slijphulp. De waterstenen die ik heb gebruik ik vandaag de dag alleen nog voor de keukenmessen.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Fijn dit topic!. Als t goed is heb ik er binnenkort ook 1 staan.
Is het wat jullie betreft waard om te kijken of je een snelheids-controller erop te zetten. Die controllers heb je ook voor draaibanken toch? Zodat het metaal van beitels/houtsnij/bushcraft messen niet oververhit?
En hebben jullie wel eens gezocht of er ook een leren strop band op kan. Ik zocht online en zag dat er onderzoek gedaan was maar heb nog geen resultaat gezien.

Groeten,

Nico
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.