Soms heb je van die dagen....:-(

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Soms heb je van die dagen dat het gewoonweg niet goed wil gaan. In dit geval gaat het dan fout tijdens het afwerken. Watskebeurt?
Ik was uit een eiken stammetje een vaas/holle vorm aan het maken. Diameter pakweg 16 cm, hoogte 33 cm. In dit geval als een 'doosje' gedraaid, dus op ongeveer 1/4 van de lengte gedeeld, beide delen uitgehold en glad afgewerkt. Weer samengevoegd en gelijmd en toen de buitenkant afgedraaid. Groefjes terplaatse van de scheiding om deze te maskeren. Dat ging allemaal prima. Wanddikte van het product was ongeveer 6-7 mm. Trots als een pauw:). De buitenkant geschuurd tot en met korrel 240 en dan met Cut'nPolish polijsten en met friction polish afwerken: oohhh wat glom hij mooi:p. Doen moest ie uit de klauwplaat, want ik moest aan de voet en bij de hals nog een beetje handwerk verrichten.
Even om het plaatje compleet te maken: ik had dus net even de bezem rond de draaibank gebruikt om de enorme berg krullen uit de loop te vegen.
En dan verkijk je je op de gladheid van je werkstuk en slipt ie uit je handen:eek:.....op een schone betonnen vloero_O.....met een harde "krak":mad:.
7D1FF779-2809-41AE-A0B9-7920FE40890B.jpg
Het dopje dat je op de foto ziet is van rhodondendron. Is verder niet afgewerkt, want dat had voor dit werk geen zin meer. Ik heb er geen goede foto's van gemaakt, heb deze gemaakt voordat ie de kachel in ging omdat ik deze failure toch even wilde delen ter lering ende vermaeck.
Wat heb ik hiervan geleerd? Afwerken van dit soort werkstukken in ieder geval niet meer uit de vrije hand, maar op de werkbank met een antislip matje en achter een randje zodat je werk niet meer op de vloer eindigt. Dit werkstuk is overigens van voor de vorstperiode: het is de afgelopen weken flink onder nul geweest in de werkplaats.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Jan, dat dopje heb ik er voor de foto opgezet maar was bij lange na nog niet wat het moest worden. Dat had inderdaad eleganter en fijner moeten worden, maar die moeite heb ik niet meer genomen. Ik moest even iets emotioneel verwerken;)....
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van der Ploeg

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
En mss een underlaymentplaat oid onder de draaibank leggen , is het ook minder erg als er per ongeluk eens een beitel valt. En het staat ook wat prettiger zeker als het wat kouder is.

gr Leendert
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Dat is pas pech.. ik ben er wel eens bedacht op om een doek of plaat op het bankbed te leggen voor de olie afwerking maar vergeet dat ook regelmatig.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
En mss een underlaymentplaat oid onder de draaibank leggen , is het ook minder erg als er per ongeluk eens een beitel valt. En het staat ook wat prettiger zeker als het wat kouder is.

gr Leendert
Ik heb aan een rubberen mat zitten denken, dat isoleert nog wat beter. Maar maakt schoonmaken weer lastiger. Als ik aan het draaien ben ligt er altijd wel een bedje van krullen onder de draaibank. Als er dan iets valt, valt het zacht. Maar ja, als je die krullen weg haalt.....
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dat is pas pech.. ik ben er wel eens bedacht op om een doek of plaat op het bankbed te leggen voor de olie afwerking maar vergeet dat ook regelmatig.
Dat doe ik nu wel bij het draaien van heeeeeel nat hout. Ik had laatst een stuk slangenden op de draaibank....mijn hemel....ik zag de roest op het bankbed verschijnen terwijl ik aan het draaien was. Voorkomen is in dit geval eenvoudiger dan ontroesten :unsure: ....
 

Henk de Rijk

Actieve deelnemer
31 mei 2019
168
128
Nieuwkoop
Dat doe ik nu wel bij het draaien van heeeeeel nat hout. Ik had laatst een stuk slangenden op de draaibank....mijn hemel....ik zag de roest op het bankbed verschijnen terwijl ik aan het draaien was. Voorkomen is in dit geval eenvoudiger dan ontroesten :unsure: ....
Ed oplossing bak maken onder je draaibank valt het altijd zacht
 

Bijlagen

  • FF788E95-4A25-4827-B0A8-E1469D00CE53.jpeg
    FF788E95-4A25-4827-B0A8-E1469D00CE53.jpeg
    118,8 KB · Weergaven: 26
  • Leuk
Waarderingen: EdP

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ja, het is inderdaad balen als je veel werk in een stuk hebt gestoken en het valt dan stuk.
De oplossingen van een bak of een mat zijn hardstikke leuk, maar dan zul je net net zien, dat het b.v. Op de rand van je draaibank valt.
Hoe ik dat weet?:(
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
De mat, plaat en bak onder de draaibank: allemaal goede ideëen met ieder z’n voor- en nadelen. Dank aan allen voor het meedenken. Maar het is zoals handig18 al aangeeft: ik had m’n dinges in de handen en stond een eindje weg van de draaibank. Hier hadden de aangebrachte oplossingen niet kunnen voorkomen dat het fout ging. Ik denk nog steeds dat het meest zekere afwerken op de werkbank is, liefst nog achter een opstaand randje zodat het er ook niet af kan rollen. Ik ga er eens wat voor bedenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.