Solim full solid Hardwax niet meer leverbaar, alternatief?

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik werk regelmatig geolied werk af met een toplaag Solim, omdat dit goed diepte geeft en niet vlekt na aanbrengen. Nu lijkt het dat dit uit de verkoop wordt gehaald, weet iemand nog ergens wat te staan of een vergelijkbaar alternatief?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat je het niet al te ingewikkeld zelf kunt maken. Uit de productinformatie:
Bevat carnaubawas, bijenwas, colofoniumhars, lijnolie, andere (essentiële) plantaardige oliën en wassen, kiezelzuur, Co/Zr/Ca/Mn droogmiddel. Bevat geen biociden of schadelijke conserveringsmiddelen.
Uit de MSDS:
Geen relevante info, muv de blanke versies waar extra vermelding wordt gemaakt van een cobalt-droger
Carnaubawas, bijenwas en colofonium zijn goed verkrijgbaar. Het droogmiddel komt waarschijnlijk rechtstreeks uit de ook genoemde (gekookte) lijnolie, en hoef je dus niet apart toe te voegen. Het kiezelzuur is waarschijnlijk niet veel meer dan vulmiddel, en zou ik in eerste instantie weglaten. Die andere plantaardige olien en wassen lijken me ook niet heel spannend, en dat 'essentiele' (waarschijnlijk een foute vertaling uit het engels, en zou er feitelijk etherische moeten staan?) voor olien lijkt me gewoon een aanduiding dat er wat terpeenolie (zoals citrusolie of terpentijnolie) in zit als oplosmiddel en/of voor de geur. Boenwasgeur...

Ik ga er van uit dat de ingredienten, in de zin van officiele ingredientenlijsten in volgorde van aflopend percentage genoemd zijn, en dat er voldoende lijnolie aanwezig moet zijn om de zaak verwerkbaar te maken (vooral carnaubawas is keihard en van zichzelf vrijwel niet verwerkbaar bij kamertemperatuur). Met die info zou je met wat experimenteren best een vervanger moeten kunnen samenstellen...
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu en vandikte

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik denk dat je het niet al te ingewikkeld zelf kunt maken. Uit de productinformatie:

Uit de MSDS:

Carnaubawas, bijenwas en colofonium zijn goed verkrijgbaar. Het droogmiddel komt waarschijnlijk rechtstreeks uit de ook genoemde (gekookte) lijnolie, en hoef je dus niet apart toe te voegen. Het kiezelzuur is waarschijnlijk niet veel meer dan vulmiddel, en zou ik in eerste instantie weglaten. Die andere plantaardige olien en wassen lijken me ook niet heel spannend, en dat 'essentiele' (waarschijnlijk een foute vertaling uit het engels, en zou er feitelijk etherische moeten staan?) voor olien lijkt me gewoon een aanduiding dat er wat terpeenolie (zoals citrusolie of terpentijnolie) in zit als oplosmiddel en/of voor de geur. Boenwasgeur...

Ik ga er van uit dat de ingredienten, in de zin van officiele ingredientenlijsten in volgorde van aflopend percentage genoemd zijn, en dat er voldoende lijnolie aanwezig moet zijn om de zaak verwerkbaar te maken (vooral carnaubawas is keihard en van zichzelf vrijwel niet verwerkbaar bij kamertemperatuur). Met die info zou je met wat experimenteren best een vervanger moeten kunnen samenstellen...
Ik zoek een kant en klaar product, ik heb al te weinig tijd voor de dingen die ik wil doen en ik haal daar ook weinig lol uit eerlijk gezegd.
Punt is dat Solim erg sterk is gebleken, niet vlekt en nog enigszins vlot droogt.
Dat zijn de eigenschappen die ik in andere wassen niet echt terugvind.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Dat is - denk ik - vooral de verdienste van de Carnaubawas. Op zoek dus naar een product met veel carnaubawas - bij voorkeur alleen carnaubawas - en een drogende olie...
Weet iemand dan een alternatief en dan bij voorkeur incl. ervaring ermee, want de producten met deze was zijn niet goedkoop?
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Weet iemand dan een alternatief en dan bij voorkeur incl. ervaring ermee, want de producten met deze was zijn niet goedkoop?
Je hebt weliswaar aangegeven dat je niet zelf wil koken.
Maar ik heb al enkele keren zelf afwerking gemaakt op basis van carnaubawas ( op aanraden van Kodama).
Het klaarmaken neemt maar 10 tot 15 minuten in beslag.
Je mengt caraubawas met tungolie en genoeg terpentijn (denk dat je naar ongeveer 1/3 van ieder bestanddeel mag gaan). Je verwarmd alles eau bain mairie (om het veilig te houden) en roert het tot de was opgelost is. Indien mogelijk dadelijk bereiden in de pot waarin je het gaat bewaren, dat bespaart moeilijke afwas. Teveel carnaubawas geeft een keiharde, moeilijk verwerkbare eindproduct.
En hier nog het draadje van negen jaar geleden:
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan. en henkverhaar

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Je hebt weliswaar aangegeven dat je niet zelf wil koken.
Maar ik heb al enkele keren zelf afwerking gemaakt op basis van carnaubawas ( op aanraden van Kodama).
Het klaarmaken neemt maar 10 tot 15 minuten in beslag.
Je mengt caraubawas met tungolie en genoeg terpentijn (denk dat je naar ongeveer 1/3 van ieder bestanddeel mag gaan). Je verwarmd alles eau bain mairie (om het veilig te houden) en roert het tot de was opgelost is. Indien mogelijk dadelijk bereiden in de pot waarin je het gaat bewaren, dat bespaart moeilijke afwas. Teveel carnaubawas geeft een keiharde, moeilijk verwerkbare eindproduct.
En hier nog het draadje van negen jaar geleden:
Ik heb geen zin in tijdrovend gedoe zonder zekerheid van het eindresultaat. Heb je echter een kant en klaar recept waarvan middels praktijkervaring is aangetoond dat het voldoet aan de door mij gezochte eigenschappen, dan is dat eventueel wel een optie als er geen kant en klare alternatieven zijn.

Heb je ervaring met het gebruik van dit recept en heb je dus beproefde verhoudingen? Want het topic is niet sluitend qua recept of uitslag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb daar behoorlijk wat van gebruikt met goed resultaat. Het mooiste resultaat bereik ik met vele dunne laagjes.
Een exact recept heb ik niet.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik heb daar behoorlijk wat van gebruikt met goed resultaat. Het mooiste resultaat bereik ik met vele dunne laagjes.
Een exact recept heb ik niet.
Zoals gezegd heb ik geen tijd voor experimenten op het moment en ik gebruik het meestal om olie af te toppen met een opliggende laag en extra diepte of voor staal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.