Software voor de Shaper Origin.

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Welke software gebruiken jullie icm de Shaper? Bij de aankoop krijg je een maand gebruik van Shapers eigen software programma Studio. (€119,- per jaar)

Zelf ben ik eens begonnen met Fusion360. (Gratis voor de hobbyist met maximaal 10 ontwerpen in gebruik) Hier is ook een Shaper uitbreiding beschikbaar voor welke ik nog niet geprobeerd heb. Nadeel van Fusion vind ik wel de investering om het te leren. Gelukkig is er ontzettend veel op Youtube te vinden.
Waarom ben ik met Fusion begonnen? Destijds dacht ik dat de gratis versie van Fusion meer mogelijkheden had dan de gratis Sketchup versie. Tevens wilde ik graag een programma voor 3d printen, cnc, maar ook gewoon iets ontwerpen zoals een inbouwkast.

Op dit moment wil ik liever mijn tijd steken in mijn Fusion skills, ipv een nieuw programma leren. Alhoewel Studio er erg gebruiksvriendelijk uitziet.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Het voordeel van Studio is dat het gekoppeld is aan je eigen cloud omgeving bij Shaper. Er is inmiddels ook een koppeling tussen Sketchup en de Shaper. Op de Open Dag Hout laat Matthijs Kraan van Sketuchstudio dat graag zien.
De Shaper werkt met SVG bestanden, Scalable Vector Graphics. Een veelvoorkomend bestandsformaat waar niet veel extra info in zit. In de Shaper hebben we ook alleen maar de contourlijn nodig. Er zijn genoeg online converters om van b.v. een jpg een SVG te maken, maar vaak moet je daar wat reparatie werk aan doen. Illustrator is ook een optie, daar staan ook de nodige filmpjes van online.

jaap


Een van de meest recente filmpjes hoe je een houten knop maakt. Studio is in een jaar flink verbeterd/uitgebreid. Maar helemaal eigen heb ik het me ook nog niet gemaakt, de komende weken maar eens serieus tijd in stoppen.

 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Een gratis alternatief voor Illustrator is Inkscape. Heb het zelf nooit gebruikt, maar goede verhalen over gelezen. Het is multi-platform en het ondersteunt svg.


Vanuit mijn vroegere bezigheden heb ik gewerkt met FreeHand en Adobe Illustrator, maar voor de enkele keer dat ik nog iets grafisch moet fabriceren ben ik inmiddels over naar de Affinity-suite met goede alternatieven voor PhotoShop, InDesign en Illustrator. Het tekenprogramma heet Affinity Designer & is inmiddels aan versie 2.2 toe. Het fijne aan Affinity is dat je eenmalige betaalt voor een licentie en het in gebruik heel erg lijkt op het Adobe voorbeeld.
Af en toe zijn er acties met flinke prijsverlagingen (als je een test-versie registreert krijg je een dergelijke aanbieding zeker in je mailbox). Bovendien is de hele bubs cross-platform, dwz dat je de apps op zowel PC als Mac kunt gebruiken & ook nog eens op iPad.
Testversies hier te vinden:

 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en kettingspanner

jorisvh

Post veel
Een gratis alternatief voor Illustrator is Inkscape. Heb het zelf nooit gebruikt, maar goede verhalen over gelezen. Het is multi-platform en het ondersteunt svg.
+1 voor Inkscape.
ik gebruik het regelmatig om de Adobe Illustrator bestanden waarin mijn huisstijl opgeleverd is zelf verder te bewerken:
  • export naar pdf voor drukwerk (visitekaartjes, werkkledij, ...).
  • export naar svg voor lasergraveren (en dan verder in Lightburn)
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Een andere optie is Vectr.com . Een webbased programma met minder toeters en bellen en redelijk intuitief.
Geen kosten. Alleen registreren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.