Snoeppot...? Sint Maarten komt in zicht...

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik had nog een flink stuk iep liggen dat er zo op het eerste zicht nog goed uit zag. Dat viel achteraf nog aardig tegen:rolleyes:. Weer een stevig leermoment gehad.
DSC_0012.jpg
Enfin, eerst het uiteindelijk resultaat maar eens tonen. Body van de pot uit de iep, het dekseltje uit een reststuk mahonie en het steeltje uit een stukje rhodondendron. Aan de buitenzijde afgewerkt met verbeterde houtolie, aan de binnenzijde met druivenpitolie. diameter = 23 cm, hoogte pot = 21 cm.
DSC_0013.jpg
Het leuke van dat mahonie is dat als de lichtinval anders is, de kleur anders lijkt. Dat kun je op deze foto goed zien.
DSC_0014.jpg
En hier met het deksel er naast. Ik heb een flink stuk met epoxy gevuld: tijdens het draaien van de vorm, kwam er een flinke schorsinsluiting tevoorschijn. De schors en andere zooi die er in zat heb ik met een heel smal beiteltje er uit geschraapt. Aan de ene kant heb ik met goudgekleurde vlokjes in de epoxy gewerkt (1e foto), aan de andere kant met koperkleurige.
Bij het verder in vorm draaien van de kom kwam ik bij de voet flinke stukken tegen die erg slecht waren. tegen molm aan. Daar ben ik flink met sanding sealer op bezig geweest. Dat heeft wel wat geholpen maar volledig afdoende was dat niet. In de bodem een sparing gedraaid om op de klauwplaat met expansie te kunnen werken. Dat was niet de juiste keuze: ik had beter een pen op de bodem kunnen draaien. Tijdens het uithollen kwam de pot los omdat de rand waarop de klauwplaat hem vasthield uitbrak. Gelukkig viel hij in de berg krullen op de vloer, dus was er weinig tot geen schade. En ik stond niet in de vuurlinie. Maar de schrik zat er wel een beetje in. Hoe nu verder? In een lijmblok had ik op dat moment geen fiducie, dus toch maar weer de faceplate tegen de bodem aan geschroefd: dat gaf me in ieder geval zekerheid. Leermoment dus. De uitgebroken stukjes in de bodem weggedraaid, geschuurd en ondertekend. Wel met 4 zichtbare schroefgaten:eek:.....maar ach, die zien we niet als de pot in gebruik is. Dat pak ik bij de volgende dus anders aan.
DSC_0015.jpg
Die bodem. Hier is denk ik goed te zien hoe slecht dat hout aan de onderzijde is. Ik vraag me nu af of ik dat (veel) beter had gekregen als ik 'm daar verder had afgedraaid. Maar ja, de tekening is wel mooi.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Lekker plompe vorm, past goed bij een snoeppot :). En je hebt een mooi stuk hout van de ondergang gered.
Dankzij de kleurvariatie in de bodem zijn die schroefgaatjes toch gemakkelijk weg te werken?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Klopt. Ik dacht aan iets van kleine deuveltjes uit hetzelfde hout: even uitboren, deuveltje er in lijmen, afwerken en klaar. Of afvullen met wat schuursel en houtlijm. Er zijn diverse mogelijkheden voor. Maar da’s niet meer voor vandaag hoor.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Mooi verhaal en mooi resultaat toch nog. Heb je al eens met Stabicure of zo gewerkt? Dat is een hout versteviger die echt hartstikke goed werkt bij vermolmd hout. Je impregneert het hout met een drukvaatje. wel prijzig.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Mooi verhaal en mooi resultaat toch nog. Heb je al eens met Stabicure of zo gewerkt? Dat is een hout versteviger die echt hartstikke goed werkt bij vermolmd hout. Je impregneert het hout met een drukvaatje. wel prijzig.
Gut nee, nog niet. Ik ben me een beetje aan het verdiepen in het gebruik van vacuum en druk voor stabilisatie e.d. maar daar ben ik nog niet uit. Wordt ongetwijfeld vervolgd:).
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Leuke pot geworden.
En ach, zolang je met de schrik vrij komt is er niets aan de hand;)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7
Wauw prachtig hoor, mooie tekening in het hout. Als beginnende houtdraaier kan ik hier alleen nog maar van dromen....
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Blijven oefenen Crijn;)....voordat je het weet produceer je de prachtigste dingen. Vergis je niet hoor, ik draai nog niet zo lang. D'r gaat zat mis, maar soms lukken dingen gewoon en dan....
 
  • Leuk
Waarderingen: Crijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.