Snijplanken allerhande

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
180
68
Beste,

In een poging wat plaats te maken in mijn veel te kleine werkruimte, ben ik stukken 'afvalhout' aan het verwerken tot snijplanken, broodplankjes... De eerste zijn nog maar pas klaar, er komen er nog heel wat meer. Enkel de 3 bovenste walnoten plankjes zitten al in de olie (walnootolie), de rest komt nog. De kopshouten snijplanken zijn van rubberwood.

IMG_20210328_130108420.jpgIMG_20210329_211038740.jpgIMG_20210329_211207659.jpg

Ik stuit echter op een klein probleempje: voor de kopshouten snijplanken wilde ik graag rubberen voetjes bestellen, maar ik kom geen bruikbare dingen tegen (te groot, aliexpress dingen die ik niet vertrouw, ...). Waar bestellen jullie deze? Mijn voorkeur gaat uit naar doorzichtige (om zeker geen zwarte strepen na te laten op witte oppervlaktes).
En hoe zorg ik er zonder kolomboor voor dat ik deze schroefpootjes exact even diep zet? Met de metalen stop op de handboor is dat nog niet perfect, neem ik aan.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik zocht een tijd terug hetzelfde. Op een gegeven moment ook van die zwarte pootjes besteld maar zorgde helemaal niet voor grip.

uiteindelijk deze gekocht en best tevreden over:


oorspronkelijk zijn het dempers voor keukendeuren, maar zo ook te gebruiken. Met een boortje en een drupje secondenlijm eenvoudig en snel geplaatst.

8C49B075-56FB-4A33-81CE-1D414E19AB31.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Eigenlijk horen er helemaal geen dopjes onder een snijplank gemaakt te worden.
Ik heb er ook een paar gemaakt met voetjes maar onze zoon die chef-kok is zeidat dat helemaal niet moest. De voetjes geven onvoldoende weerstand tegen verschuiven als er (et messen) op gewerkt wordt.
De 'professionele' oplossing is om eerst een nat vaatdoekje op het aanrecht te leggen en daarop de snijplank.
De plank ligt dan stabiel en muurvast.
Probeer het maar eens met wat voor plank dan ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: StijnV

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Eigenlijk horen er helemaal geen dopjes onder een snijplank gemaakt te worden.
Ik heb er ook een paar gemaakt met voetjes maar onze zoon die chef-kok is zeidat dat helemaal niet moest. De voetjes geven onvoldoende weerstand tegen verschuiven als er (et messen) op gewerkt wordt.
De 'professionele' oplossing is om eerst een nat vaatdoekje op het aanrecht te leggen en daarop de snijplank.
De plank ligt dan stabiel en muurvast.
Probeer het maar eens met wat voor plank dan ook.
Ik wil je zoon graag uitnodigen om hier een stukje te snijden en de snijplank te laten verschuiven.
Bijkomend voordeel is dat de snijplank altijd rondom kan ventileren, ook al ligt hij plat. Zonder dopjes moet de plank op zijn kant staan anders is kans op kromtrekken ook aanwezig.

Belangrijkste is dat het werkt, toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
180
68
Ik zocht een tijd terug hetzelfde. Op een gegeven moment ook van die zwarte pootjes besteld maar zorgde helemaal niet voor grip.

uiteindelijk deze gekocht en best tevreden over:


oorspronkelijk zijn het dempers voor keukendeuren, maar zo ook te gebruiken. Met een boortje en een drupje secondenlijm eenvoudig en snel geplaatst.

Bekijk bijlage 100959
Super, dat ziet er al een goede oplossing uit! En zowiezo komen de dopjes op dezelfde hoogte. Bedankt alvast!
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
180
68
Eigenlijk horen er helemaal geen dopjes onder een snijplank gemaakt te worden.
Ik heb er ook een paar gemaakt met voetjes maar onze zoon die chef-kok is zeidat dat helemaal niet moest. De voetjes geven onvoldoende weerstand tegen verschuiven als er (et messen) op gewerkt wordt.
De 'professionele' oplossing is om eerst een nat vaatdoekje op het aanrecht te leggen en daarop de snijplank.
De plank ligt dan stabiel en muurvast.
Probeer het maar eens met wat voor plank dan ook.
Helemaal waar hoor, maar wij zitten met een vrijstaand keukeneiland en nergens geen plaats om die dingen schuin weg tegen te leggen. Dan mag het gerust een toonobject zijn op pootjes ;)
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Als je zoekt op flightcase onderdelen en dan rubberen voetjes kom je ze in alle soorten en maten tegen.
Zo heb ik recent weer een hele voorraad besteld met bijpassende zwarte schroeven.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Die planken zien er goed uit!

Over het behandelen met olie: ben voorzichtig met gebruik van walnootolie. Mensen die flink allergisch zijn voor noten kunnen hier ook last van krijgen.
Beter is om druivenpitolie te gebruiken.
 
  • Leuk
  • Wow
Waarderingen: mans en Henk H

jabe

Actieve deelnemer
5 dec 2019
37
4
Deurne (Nl)
Ik heb van hetzelfde merk ook 8 pootjes besteld, maar deze zorgen niet voor voldoende grip op een glad stenen aanrechtblad (bij mij). Het kunststof is heel hard dus met weinig gewicht niet gewenste grip. Model wat ik had is ‘4903M8AH’, misschien die van jou anders?
Hoi,
Bij mij staat ook 4903 op de bestelling. Zijn idd harde pootjes, maar, net nog even getest, wel voldoende grip op mijn granieten blad.
maar t zijn inderdaad geen zachte voetjes.
gr
Jan
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Bekijk bijlage 100956

...... En hoe zorg ik er zonder kolomboor voor dat ik deze schroefpootjes exact even diep zet? Met de metalen stop op de handboor is dat nog niet perfect, neem ik aan.
Ik vind die speels vormgegeven serveerplankjes erg geslaagd (y)

Voor het verzinken van de pootjes zou je in plaats van een kolomboor een bovenfrees kunnen gebruiken. Zelfs de allergoedkoopste uitvoeringen hebben een betrouwbare dieptestop.
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
180
68
Ik vind die speels vormgegeven serveerplankjes erg geslaagd (y)

Voor het verzinken van de pootjes zou je in plaats van een kolomboor een bovenfrees kunnen gebruiken. Zelfs de allergoedkoopste uitvoeringen hebben een betrouwbare dieptestop.
Och, soms is de oplossing toch zo simpel he. Bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
180
68
IMG_20210406_162634305.jpg
IMG_20210406_162641302.jpg

Slecht belicht, maar ik blijf nog even bezig met enkele andere modellen.
Bovenste is kopshouten eik en padouk (even vastgezet zonder lijm zodat ze niet alle kanten uit beginnen werken. Onderste wordt een baksteen-patroon met rubberwood en padouk. Hopelijk lukt het allemaal vlot, want ik beschik niet over de gemakkelijkste middelen (zoals een vandikteschuurmachine).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Olijf essen. Het is inderdaad mooi hout voor een snijplank.
Komt van een boom die ik gekregen heb. Lag vergeten in een berm weg te rotten. De stamdelen op ongeveer een meter gekliefd en laten drogen. Veel afval, maar er bleef nog ruim voldoende over voor enkele mooie snijplanken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
180
68
IMG_20210408_191920955.jpg
Kopse snijplanken probeer ik met een freesslede te vlakken. Ik gebruik een makita groeffrees. Vlak is het wel, maar veel losgerukte vezels. Schuren met bandschuurmachine korrel 40 gaat ook niet super. Je ziet nog de strepen van de frees. Tips hier?
De snijplank zit trouwens in de opening van de afkortzaag, eigen idee!
IMG_20210408_191937653.jpg
IMG_20210408_191942519.jpg
IMG_20210408_191949123.jpg

Ook het baksteenmotief dat klaarligt wil ik op eenzelfde manier mooi krijgen.

Andere frees gebruiken? Wat meer geduld met de bandschuurmachine?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik zou zeggen probeer eens een vlak frees, bijvoorbeeld:


Geen ervaring mee. Lijkt me dat met een grotere diameter het minder zal redenen. Daarnaast snijden deze mooier aan de onderkant als een groeffrees lijkt me.

Ok uitbreken te voorkomen aan de uiteindes kan je een stukje vuren verlijmen aan je snijplank, die je na het vlakken er af zaagt.

De snijplank moet tijdens het vlakken ook goed vast liggen. Je ziet wel dat ze met een hete lijm pistool de plank tijdelijk vastzetten.

Als laatste is uiteraard ook belangrijk dat je hele dunne laagjes per keer er afhaalt. Beter een paar keer meer, als te snel willen en de boel verpesten!

Ben benieuwd naar de ontwikkelingen!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Hoe werk je het verder af ná het frezen? Als je daarna eerst met korrel 40 schuurt, ga je daarna opbouwen qua korrelgrootte.
Dus eerst de freesgangen eruit schuren met korrel 40, 60, 80 eventueel met de bandschuurmachine, daarna verder met een vlakschuurder met korrel 100, 120, 150 en eventueel nog fijner.
Dan moet je m.i. toch een behoorlijk strak resultaat kunnen krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.