Je hoeft niet per balkje een ondersteuner te hebben. Plaats de ondersteuners zo dat ze 2 balkjes ondersteunen (dus op de naad van 1+2 / 3+4 / 5+6), en eventueel alleen bij de 2 buitenste klemmen. In jouw geval heb je dan 6 afstandshouders nodig (en die heb je want je hebt 3 klemmen).Lastige is dat ik per klem 2 afstandshouders heb en 6 balkjes. Gezien ik morgen nog een keer mag klemmen wil ik het graag beter doen maar ik ben bang dat de niet ondersteunde 'reepjes' omlaag zakken.
Of een hoog genoeg blokje.
Even jouw foto bewerkt: rode cirkels zijn de plaats van de afstandshouders, of gele lijn de plaats van een ondersteuningslat. Waar je dan gelijk bovenop het paneel zo'n zelfde lat kan leggen met kleine klemmen om het paneel extra vlak te houden.
(maar dan het geheel omgedraaid, wat nu boven zit, dus onder). En dan de klem die je nu in het midden + die op de kop, dan als bovenste klem gebruiken. En ik zie nu dat je de buitenste klem onderaan op de foto vrij ver uit de zijkant hebt zitten, zet die op max 10 cm vanaf de kant.
Dat zal inderdaad beter gaan. Ik heb daarvoor de aluminium extrusieprofielen (ooit bij de oudijzerboer meegenomen), die zijn lekker stijf en daar plakt houtlijm ook minder op (als ik eens vergeet plastic ertussen te doen).Ik zal wat beter latjes meenemen morgen dan de buigende 22mm vurenlatjes die ik op de lijmplek had liggen. Heb nog genoeg 44mm vuren over.
In principe zou dat inderdaad niet uit moeten maken. Maar je klemt vrij hard op een smal oppervlak, en als je de klem er wat scheef opzet kan dat iets veroorzaken. Voor alle zekerheid dus altijd van 2 kanten klemmen bij zo'n paneel (bij een kistje hoeft dat dan weer niet, maar ook dan altijd de haaksheid controleren)Enerzijds omdat ze dan allemaal verticaal wel uitlijnen, en anderzijds omdat die bessey krev klemmen aangeven dat ze altijd parallel klemmen. Als dat echt zo is en goed werkt zou boven/onder toch niet meer uit moeten maken?
Voor je de bus lijm erbij pakt, eerst even 'droog' oefenen. Dan zie je gelijk of het lukt zoals je wilt (zeker goed bij ingewikkeldere projecten, dat je de juiste volgorde hebt) en zie je of je je paneel mooi vlak krijgt + hoe hard je je klemmen moet/kunt aandraaien zonder dat het geheel teveel vervormt.Morgen lijmsessie2. De geleerde lessen eens in praktijk brengen
En je kunt niet genoeg klemmen hebben zal je wel merken... Ik heb naast de KREV's ook een serie normale klemmen van Bessey (deze en deze) en voor als het echt nodig is nog een setje merkloze klemmen op reserve.