Snijplank maken van kopshout, zonder vlak/vandiktebank?

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
340
139
Zuid Holland
Hoi allemaal,

Naast mijn projectje hier: Tips/feedback gezocht: Eerste grote kast bouwen heb ik plannen om voor een vriend een snijplank te maken. Ik ben samen met deze kerel begonnen met hout en klussen, we hebben veel samen geklust, houden beiden van koken en hij gaat emigreren ( :cry: ). Om meerdere redenen is een snijplank dus gaaf als presentje.

Punt is wel dat ik wat advies nodig heb over hoe dit te doen, ik heb namelijk:

* Geen vlak- of vlakvandiktebank en die gaat er voorlopig ook niet komen (ruimtegebrek en al genoeg grote spullen)
* Esdoornen balkjes, hier op het forum overgenomen (Esdoorn balkjes - Hard Maple - Prime). Deze zijn gezaagd, niet geschaafd.
* Schaven nr4 en nr7
* Genoeg powertools om wat mee te kunnen (nette invalzaag, afkortzaag, bovenfrees, schuurmachine, goedkope zaagtafel).
* Netjes de filmpjes van Rex Krueger, Paul Sellers ed gekeken over hoe je een balkje schaaft
* Gewoon veel te weinig ervaring voor zoiets, voor mijn gevoel.

Nu gaan eigenlijk alle filmpjes er wel vanuit dat je een vlak/vlakvandiktebank hebt (vvd-bank)... maar goed daar moet ik omheen leren werken.

Nu wil ik een vrij dikke plank maken van kopshout. Mijn geschaafde balkjes zijn ~23x75mm, ik heb er nu 3 geschaafd en redelijk haaks en vlak gekregen. Heb er dus al 3 gedaan en ik ga ze morgen even echt goed checken op vlakheid en haaksheid.

WhatsApp Image 2021-08-21 at 17.27.02.jpeg

WhatsApp Image 2021-08-21 at 17.26.55.jpeg


Mijn idee was om nu met de tafelcirkelzaag de balkjes te verzagen in 2 'halve balkjes' van 28x35 achtig formaat, en dan in blokjes van 5 cm hoog. Stuk of 10-12 van die blokjes in een rij, een rij of 6... en dan elke rij gladschaven en lijmen. Daarna de rijtjes ook weer lijmen en het geheel met de bovenfrees en daarna excenterschuurmachine glad krijgen (of schaven, maar kopshout is wel pittig...). Kan ik dan wegkomen zonder vvd? Een low angle schaaf zou evt aangeschaft kunnen worden, maar als ik het geld nog even kan besparen...

Vraag is wat nu handig is; hoeveel tolerantie heeft een snijplank bij zo'n klus?

Iemand nog een tip voor hout dat hier mooi bij kleurt? Ik zat zelf met een schuin oog naar notenhout te kijken.
 
Laatst bewerkt:

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
317
53
Dalfsen.
Ik heb laatst een snijplank gemaakt van esdoorn en padoek, ook kops hout en hierbij heb ik een bandschuurmachine met korrel 40 gebruikt. Een excenterschuurmachine heb ik ook geprobeerd maar dan is het een langdurend proces.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
340
139
Zuid Holland
Heb je die bandschuurmachine gebruikt voor de kopse kant? Op zich heb ik een rotex 150 met (oa) korrel 60... dat gaat echt als een speer, ook in hard hout. Ik ben alleen bang dat ik dat ik met zo'n apparaat te snel kuilen schuur. Daarom zat ik wel beetje aan een jig+bovenfrees te denken.

Heb je een jig gemaakt om het goed te krijgen of gewoon uit de hand?
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
317
53
Dalfsen.
Ik heb het hout zo verlijmd dat de zijde van de plank waar het te snijden product op ligt kops hout is dus een groot oppervlak van zo'n 32x36cm. Het lijmen ging in etappes want het lijkt op een muurtje dus telkens na het lijmen had ik minieme hoogteverschillen, welke nog best wel even tijd kostten om weg te schuren, zelfs met korrel 40 met een schuurbandbreedte van 10cm en gewoon uit de hand. Nadat de oneffenheden verdwenen waren heb ik de vlakheid gecontroleerd door de plank op een vlakke marmeren vloertegel te checken op al dan niet wiebelen en de hoogste delen extra te raken met de schuurmachine. Toen de plank eenmaal vlak was heb ik met fijnere korrel de schuurstrepen verwijderd en als laatste behandeld met tungolie.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.090
423
Alphen aan den Rijn
Voor de balkjes is een vandiktebank erg handig , zonder heb ik het niet geprobeerd .
Met een low-angle schaaf kun je goed kops schaven , daarna de bandschuurmachine en dan de gewone schuurmachine .
Vanmorgen heb ik een mooi balkje Walnotenhout gekocht , ga ik binnenkort weer een kopse snijplank van maken .
In combinatie met Hard Maple , nog kijken welke snijplank het word .
Als ik je kan helpen met de balkjes door de vandiktebank , stuur maar een PB .

Succes er mee Willem .
tempImageA2j4e4.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Pentarthrum huttoni

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
340
139
Zuid Holland
Ik heb het hout zo verlijmd dat de zijde van de plank waar het te snijden product op ligt kops hout is dus een groot oppervlak van zo'n 32x36cm. Het lijmen ging in etappes want het lijkt op een muurtje dus telkens na het lijmen had ik minieme hoogteverschillen, welke nog best wel even tijd kostten om weg te schuren, zelfs met korrel 40 met een schuurbandbreedte van 10cm en gewoon uit de hand. Nadat de oneffenheden verdwenen waren heb ik de vlakheid gecontroleerd door de plank op een vlakke marmeren vloertegel te checken op al dan niet wiebelen en de hoogste delen extra te raken met de schuurmachine. Toen de plank eenmaal vlak was heb ik met fijnere korrel de schuurstrepen verwijderd en als laatste behandeld met tungolie.

Hmm ja dat is inderdaad wat ik ook wil gaan doen. Losse repen van blokjes (of muurtjes zo je wil) en die weer verlijmen. Ik zie wel beetje op tegen het vlakken. Nou ja rustig aan doen dus.

Voor de balkjes is een vandiktebank erg handig , zonder heb ik het niet geprobeerd .
Met een low-angle schaaf kun je goed kops schaven , daarna de bandschuurmachine en dan de gewone schuurmachine .
Vanmorgen heb ik een mooi balkje Walnotenhout gekocht , ga ik binnenkort weer een kopse snijplank van maken .
In combinatie met Hard Maple , nog kijken welke snijplank het word .
Als ik je kan helpen met de balkjes door de vandiktebank , stuur maar een PB .
Mooi hout , alleen ik heb die vandiktebank dus niet. En die gaat er ook niet komen voorlopig. Dank voor het aanbod... ik je zeker even een berichtje sturen, we delen sinds een maand dezelfde woonplaats :cool:
 

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
61
43
Wageningen
Voor mijn snijplank heb ik eerst een bovenfrees in een mal gebruikt om alles vlak te krijgen na het verlijmen. Daarna een bandschuurmachine om de freessporen weg te krijgen. Dit lukte niet met m'n simpele Bosch schuurmachine.
 

Bijlagen

  • IMG20210812075138.jpg
    IMG20210812075138.jpg
    154,7 KB · Weergaven: 61
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.502
345
Torhout, België
Dag Boudewijn,
toch nog even meegeven dat kopshout schaven verrassend goed lukte bij mij, toen ik een kopshouten snijplank maakte. Ik gebruikte hiervoor eerst een roffelschaaf (ingesteld op kleine afname), gevolgd door een zoetschaaf (nr. 4). Zorg er wel voor dat je een extra balkje erachter klemt, zodat de vezels niet uitbreken aan de verste rand.

Het meeste werk zit hem in de balkjes voor de eerste maal schaven om te verlijmen tot een langshouten snijplank. Nadat je die plank terug in reepjes gezaagd hebt, moet je ze wel nog eens schaven, maar dan steekt het niet zo nauw meer. Je schaaft dan dwars op de nerf. Die reepjes moeten niet perfect recht zijn, want ze trekken vanzelf wel recht bij het lijmen. Mogelijk moeten ze zelfs helemaal niet geschaafd worden, afhankelijk van je zaagtafel en zaagblad.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.872
1.083
Leeuwarden
Mijn idee was om nu met de tafelcirkelzaag de balkjes te verzagen in 2 'halve balkjes' van 28x35 achtig formaat, en dan in blokjes van 5 cm hoog. Stuk of 10-12 van die blokjes in een rij, een rij of 6... en dan elke rij gladschaven en lijmen. Daarna de rijtjes ook weer lijmen en het geheel met de bovenfrees en daarna excenterschuurmachine glad krijgen (of schaven, maar kopshout is wel pittig...).
Het is handiger om de geschaafde stroken eerst te verlijmen in een ‘zebra’ plank, die goed vlak te schaven en dan de kopse stroken van 5 cm er af te zagen. Daarna de kopshouten plank samen te stellen en de andere aanwijzingen te volgen.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
340
139
Zuid Holland
Kijk eens hier dan weet je hoe het word gedaan. Je moet dan alleen zonder vvd zien te werken.

Fred
En dat is dus exact waar ik het lastig vind ;). Heb ondertussen genoeg filmpjes gekeken maar iedereen gebruikt een vlakbank.


Het is handiger om de geschaafde stroken eerst te verlijmen in een ‘zebra’ plank, die goed vlak te schaven en dan de kopse stroken van 5 cm er af te zagen. Daarna de kopshouten plank samen te stellen en de andere aanwijzingen te volgen.

Fons
Slim. Heel slim.


Ik had net al bericht van @Willempie , erg fijn. Ik ga hem zo ook even lief aankijken.

Dank allen!
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
340
139
Zuid Holland
Zo, tijd voor een update.

@Willempie had me uitgenodigd om mij even op weg te helpen. Nou dat heeft hij zeker gedaan, ik heb zaterdag een middagje in zijn klushok gezeten. Met heel veel liefde en plezier heeft hij me laten zien hoe de echt handige timmerman het doet. Grappig, ik had best veel threads hier op het forum gelezen maar niet gerealiseerd dat onder andere de "3d-plank" en de "bakstenenmuurplank" van hem zijn.

Een kort verslagje, sorry ik heb veel te weinig foto's gemaakt ;)

We zijn eerst naar de lokale houthandel gegaan; ik had nog donker hout nodig (ondertussen ook bij Masave besteld, maar hout dat nog in de post zit is lastig te bewerken...) . Allebei een mooi balkje noten uitgezocht, en meteen van Willem geleerd waar je naar moet kijken om te voorkomen dat je een slechte balk koopt.

Centimer of 5 dik, 30 breed en ik meen 210 lang en een supervette tekening. Dit was het restant vandaag, dat geeft wel een beeld van de rest van de balk:

WhatsApp Image 2021-09-05 at 20.30.03.jpeg


Daarna even snel bij een lokale vetboer de lunch gebruikt , was ik ook wel aan toe.

We hebben bij de houthandel de balk in laten korten en daarna in losse delen van 50 (of was het 48?!) mm gezaagd. Willem heeft daarna deze balkjes door de vandiktebank gehaald zodat het netjes 45mm werd. Mooi om dat proces eens van dichtbij te zien, met alle losse kleine stapjes die je dan zet (welke kant ga je schaven? welke niet-tegenoverliggende-kant schaaf je dan mee? etc)
Daarna een paar van mijn stukken hard maple met Willem geruild tegen een groter/dikker blok zodat daar ook 45mm balkjes uitgezaagd konden worden.
na het vlakken ook dit even op de werkbank gelegd:
WhatsApp Image 2021-09-05 at 20.15.18.jpeg

Zo zag het er uit bij Willem. Al met al supermooi dat iemand voor een vreemde een middag de tijd maakt om te laten zien hoe het moet. En al mijn vragen beantwoordt, en daarna ook nog vol trots zijn eigen projecten laat zien, en mij ook even met zijn Veritas low-angle schaaf aan de gang laat gaan. Dank je wel Willem!


Vandaag dus even kort de boel opgeschuurd en daarna de boel voorzichtig in de lijm gezet. Dit was best wel spannend, want je hebt ongeveer 10 minuten en alles moet goed gaan.

Eerst even alle balkjes naast elkaar gelegd en gezorgd dat er zo mogelijk geen kieren/speling is. Vannacht is de boel wel wat gaan werken want de kaarsrechte balkjes van gisteren waren wel iets krom.

Toen ik een goede volgorde had bepaald de boel in de titebond gezet en geklemd:

WhatsApp Image 2021-09-05 at 20.15.18(1).jpegWhatsApp Image 2021-09-05 at 20.15.18(2).jpeg


Met een blokje en een hamer de boel wat vlak geslagen, ik merkte dat als ik er latjes op/onder klemde deze te makkelijk bogen en dit durfde ik niet meer aan qua tijd.

Vannacht zal de boel uitharden, morgen even de lijm afsteken en gaan schaven. Daarna staat het opnieuw verzagen op de planning; ik twijfel nog waar ik dat mee ga doen:

1: Parkside tafelzaag. Nog nooit gebruikt maar ik vind het wel een beetje een wankel ding. Durf ik zoiets als dit te gebruiken op een apparaat dat ik nog niet ken?
2: Afkortzaag. Mijn afkortzaag zou ik morgen even heel goed willen checken op haaksheid, en dan een stopblokje monteren om te zorgen dat ik telkens exact dezelfde lengte zaag. De capaciteit is er, zou moeten lukken. (stukje MDF 'haaks' zagen, daarna kwart slag draaien, weer zagen, en dan 4x doen. Daarna van de 1e zijde een stukje afzagen in dezelfde 'haakse' stand. Is dat een rechthoek (dus overal even breed) dan is hij recht)
3: Invalcirkelzaag. Ik heb een zelfbouw MFT-plaat met fence, en een invalzaag+liniaal. Wel iets meer werk (je moet telkens de liniaal verwijderen om het werkstuk weer door te schuiven), maar ook deze heeft de capaciteit. Met een speedsquare kan ik vrij snel zien of mijn liniaal haaks ligt, zeker icm de fence.
4: Decoupeerzaag. Nee. Gewoon nee.

Iemand een suggestie/tip?
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Zo, tijd voor een update.

@Willempie had me uitgenodigd om mij even op weg te helpen. Nou dat heeft hij zeker gedaan, ik heb zaterdag een middagje in zijn klushok gezeten. Met heel veel liefde en plezier heeft hij me laten zien hoe de echt handige timmerman het doet. Grappig, ik had best veel threads hier op het forum gelezen maar niet gerealiseerd dat onder andere de "3d-plank" en de "bakstenenmuurplank" van hem zijn.

Een kort verslagje, sorry ik heb veel te weinig foto's gemaakt ;)

We zijn eerst naar de lokale houthandel gegaan; ik had nog donker hout nodig (ondertussen ook bij Masave besteld, maar hout dat nog in de post zit is lastig te bewerken...) . Allebei een mooi balkje noten uitgezocht, en meteen van Willem geleerd waar je naar moet kijken om te voorkomen dat je een slechte balk koopt.

Centimer of 5 dik, 30 breed en ik meen 210 lang en een supervette tekening. Dit was het restant vandaag, dat geeft wel een beeld van de rest van de balk:

Bekijk bijlage 107280


Daarna even snel bij een lokale vetboer de lunch gebruikt , was ik ook wel aan toe.

We hebben bij de houthandel de balk in laten korten en daarna in losse delen van 50 (of was het 48?!) mm gezaagd. Willem heeft daarna deze balkjes door de vandiktebank gehaald zodat het netjes 45mm werd. Mooi om dat proces eens van dichtbij te zien, met alle losse kleine stapjes die je dan zet (welke kant ga je schaven? welke niet-tegenoverliggende-kant schaaf je dan mee? etc)
Daarna een paar van mijn stukken hard maple met Willem geruild tegen een groter/dikker blok zodat daar ook 45mm balkjes uitgezaagd konden worden.
na het vlakken ook dit even op de werkbank gelegd:
Bekijk bijlage 107281

Zo zag het er uit bij Willem. Al met al supermooi dat iemand voor een vreemde een middag de tijd maakt om te laten zien hoe het moet. En al mijn vragen beantwoordt, en daarna ook nog vol trots zijn eigen projecten laat zien, en mij ook even met zijn Veritas low-angle schaaf aan de gang laat gaan. Dank je wel Willem!


Vandaag dus even kort de boel opgeschuurd en daarna de boel voorzichtig in de lijm gezet. Dit was best wel spannend, want je hebt ongeveer 10 minuten en alles moet goed gaan.

Eerst even alle balkjes naast elkaar gelegd en gezorgd dat er zo mogelijk geen kieren/speling is. Vannacht is de boel wel wat gaan werken want de kaarsrechte balkjes van gisteren waren wel iets krom.

Toen ik een goede volgorde had bepaald de boel in de titebond gezet en geklemd:

Bekijk bijlage 107282Bekijk bijlage 107283


Met een blokje en een hamer de boel wat vlak geslagen, ik merkte dat als ik er latjes op/onder klemde deze te makkelijk bogen en dit durfde ik niet meer aan qua tijd.

Vannacht zal de boel uitharden, morgen even de lijm afsteken en gaan schaven. Daarna staat het opnieuw verzagen op de planning; ik twijfel nog waar ik dat mee ga doen:

1: Parkside tafelzaag. Nog nooit gebruikt maar ik vind het wel een beetje een wankel ding. Durf ik zoiets als dit te gebruiken op een apparaat dat ik nog niet ken?
2: Afkortzaag. Mijn afkortzaag zou ik morgen even heel goed willen checken op haaksheid, en dan een stopblokje monteren om te zorgen dat ik telkens exact dezelfde lengte zaag. De capaciteit is er, zou moeten lukken. (stukje MDF 'haaks' zagen, daarna kwart slag draaien, weer zagen, en dan 4x doen. Daarna van de 1e zijde een stukje afzagen in dezelfde 'haakse' stand. Is dat een rechthoek (dus overal even breed) dan is hij recht)
3: Invalcirkelzaag. Ik heb een zelfbouw MFT-plaat met fence, en een invalzaag+liniaal. Wel iets meer werk (je moet telkens de liniaal verwijderen om het werkstuk weer door te schuiven), maar ook deze heeft de capaciteit. Met een speedsquare kan ik vrij snel zien of mijn liniaal haaks ligt, zeker icm de fence.
4: Decoupeerzaag. Nee. Gewoon nee.

Iemand een suggestie/tip?
Mijn eerste snijplank heb ik gemaakt van kops beukenhout met alleen een zaagtafel voor de latjes en daarna schuren met een band schuurmachine en vlak schuur machine, daarna met de afkortzaag op 5 cm dikte en alles verlijmen. Daarna weer met de band op korrel 40, 60 en 80, vervolgens over gegaan op vlak en zo verder opgebouwd tot korrel 400. Het was daardoor uren werk, maar wel naar tevredenheid. Daarna heb ik toch een ex center gekocht en dat ging (voor het gevoel) een stuk sneller.
achteraf gezien bleek mijn zaagtafel niet haaks te staan en daar heb ik veel tijd verloren. Toen dat hersteld was bij de 3e snijplank ging het allemaal een stuk sneller. Heb nu 8 snijplanken gemaakt en allemaal zonder vlak van dikte bank of router sled.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
340
139
Zuid Holland
Gisteren maar eens gaan verlijmen. Uiteraard halverwege het opstellen besloten dat we de boel andersom gingen doen (snijplank onder, lijmklemmen boven)... en lekker stressen.

WhatsApp Image 2021-09-05 at 18.20.28.jpeg



WhatsApp Image 2021-09-05 at 18.20.27.jpeg
Toen ik de foto's terugkeek bedacht ik me: shit , bij de eerste poging er wat onder gelegd... en bij de tweede poging niet. Hopen dat de boel niet aan mijn tijdelijke werkplek vastgelijmd is.

Vanochtend dus maar gaan fietsen met beitels, en een cirkelzaag, ik was immers bang dat mijn plank aan een 18mm multiplexje was gelijmd. Gelukkig was een zacht klapje met de handpalm genoeg om alles los te krijgen. Sjoe. Leermomentje.

Ondanks dat ik had geprobeerd de boel goed vlak te krijgen is alles nog wat gaan werken oid. Zie hieronder na het vlakken.

1630955820164.jpg


Vlakken? Ja de schaaf is aan de slag geweest.

1630955842408.jpg
1630955842392.jpg



Uiteindelijk de boel goed vlak gekregen, even gechecked, achterkant:

1630955820193.jpg


Voorkant:

1630955820180.jpg




1630955856511.jpg

Je ziet ook een berg stof, de schuurmachine heeft de meeste hapjes en dergelijke wel uit het hout gehaald. 180, 220 en 320 geschuurd. Apart dat bij een kant van 'de plaat' ik zo goed als geen hapjes in het notenhout heb gezet met mijn schaaf (veelal onder hoek van 45 graden tov de nerf geschaafd) maar aan de andere kant van de laat wel wat hapjes 'gemaakt'. Soit.



Daarna de balkjes maar eens verzaagd. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de invalzaag. Even snel gecheckt hij zaagt MDF plaatjes haaks en heeft genoeg capaciteit. Willem wees me erop dat ze nog wel eens gaan zwabberen bij hardhout maar het ging gelukkig prima. Sjoe.


Aanslagje gemaakt en ik ben uitgekomen op 42mm. Voor informatici is dat een mooi getal, en ik twijfelde tussen 40 en 45 ;)

Dan maar eens de 'uitsteekseltjes' afgezaagd en gechecked of alles nog haaks is:

1630955856500.jpg

(ja ook tegen het licht gedaan maar dat fotografeert zo lastig met een mobieltje)


Mijn setup met een 42mm malletje, geklemd tussen de tanden van het blad en een zelfgemaakte stop; de snijplankplaat komt van rechts...

1630955874457.jpg


In de volgende post de resultaten. Het was toch ff spannend toen ik voor het eerst de zaag in mijn mooie plaat zette.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
340
139
Zuid Holland
De afgezaagde uitsteeksels hebben wel een mooi lijnenspel/contrast, dit wordt nog beter als alles in de olie zit.

1630955874476.jpg


1630955891578.jpg
Het eerste reepje. Ziet er ook goed haaks uit ... toch ook maar even de breedte nameten...

1630955891594.jpg1630955891605.jpg

De exacte breedte is niet zo relevant, maar ze zijn wel mooi gelijk. Dat is een goed teken. We zien ook de mooie tekening van het notenhout.


Goed we zien hier nog wat dikkere en dunnere reepjes. Wat blijkt nu? Er is best veel zaagsel in het hoekje tussen de geleider (van de zaagmachine) en mijn plaatje MDF gekomen. Ondanks dat de zaagmachine aan de stofzuiger hangt gebeurt dit toch. Hierdoor zijn sommige reepjes wat dunner geworden...


1630955905060.jpg


Even een mooie volgorde gemaakt op de keukentafel:

1630955905043.jpg


Ze waren netjes uitgelijnd voor en nadat ik de foto nam, die mag je van me aannemen.

Plan is morgen verlijmen en woensdag bij iemand anders door de vlak/vandiktebank jagen. Dan opschuren en goed nat maken, en de volgende dag nog een keer schuren. Daarna in de olie.


Ik heb nog IKEA snijplankolie, die gaat prima voldoen denk ik.

Ik ga de 'reepjes' zo leggen dat het walnotenhout in reepje 1 linksom draait, en in reepje 2 rechtsom, dan weer reepje 3 linksom etc. Zodat als het gaat werken de reepjes elkaar wat compenseren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie en mathieu

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.869
1.064
Omgeving Eindhoven
Bij het lijmen van de balkjes tot een paneel, heb je de balkjes op een plank gelegd en alle klemmen van boven erop gedraaid.
Je kunt er beter van beide kanten klemmen op zetten, dat voorkomt dat je naar 1 kant teveel druk geeft en dat daardoor het paneel krom trekt.
Ik leg altijd eerst een paar klemmen op z'n kop neer, met de bijbehorende afstandhouders van alle klemmen op een rijtje erop, zodat de balkjes daarop kunnen rusten. Reepje plastic erop om plakken te voorkomen. Of aan beide kopse kanten een balkje parallel aan de klemmen om daar het werkstuk op te laten steunen, uiteraard ook weer met plastic (of plastic tape) ertussen.
Dan de balkjes in de lijm en erop, en vanaf boven ook klemmen erop.

Ook klem ik altijd nog aan beide zijden haaks op het werkstuk 2 balkjes (1 boven en 1 onder) om het vlak te klemmen.
Omdat een foto meer zegt:
IMG_1146.jpg

Om onder je werkstuk te leggen, om vastplakken aan de plank eronder te voorkomen: Ik heb zelf een stuk vrachtwagenzeil aangeschaft hiervoor. Dat is stevig (waardoor je niet toch onverhoopt een scheur erin hebt), de lijm is opgedroogd er zo vanaf te halen en het is na het lijmen makkelijk weer op te rollen. (maar een stuk gewoon plastic, bijvoorbeeld een vuilniszak, voldoet eventueel ook. Je loopt dan niet het risico om je werkstuk aan de plank of werkbank vast te lijmen...
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.999
872
Enschede, Twente
Bakpapier kost bijna niks en is je vriend bij verlijmen. Ook: klemmen om en om boven en onder verdeelt de spanning beter.
Bij zagen op de zaagtafel de aanslag aanpassen met een hulpstuk waar je onderaan ruimte hebt gemaakt voor zaagselresten, anders blijf je blazen.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
340
139
Zuid Holland
Bij het lijmen van de balkjes tot een paneel, heb je de balkjes op een plank gelegd en alle klemmen van boven erop gedraaid.
Je kunt er beter van beide kanten klemmen op zetten, dat voorkomt dat je naar 1 kant teveel druk geeft en dat daardoor het paneel krom trekt.
Goed punt. Heel goed punt. Dit was waarom ik halverwege het klemmen opnieuw begon. Ik had eerst 2 klemmen boven gemonteerd en toen 2 klemmen onder.
Daarna wilde ik zowel links als rechts 2 latjes (1 onder en 1 boven) het werkstuk monteren om de boel verticaal goed te houden. Mijn latjes boven nogal door, waarschijnlijk doordat ik veel te lomp klemde. Toen zag ik de boel verticaal verschuiven en heb ik besloten om de 'reepjes' op die mpx plaat te leggen.
Enerzijds omdat ze dan allemaal verticaal wel uitlijnen, en anderzijds omdat die bessey krev klemmen aangeven dat ze altijd parallel klemmen. Als dat echt zo is en goed werkt zou boven/onder toch niet meer uit moeten maken? Of ben ik een naieve merkgeile beginner?


Ik leg altijd eerst een paar klemmen op z'n kop neer, met de bijbehorende afstandhouders van alle klemmen op een rijtje erop,

Lastige is dat ik per klem 2 afstandshouders heb en 6 balkjes. Gezien ik morgen nog een keer mag klemmen wil ik het graag beter doen maar ik ben bang dat de niet ondersteunde 'reepjes' omlaag zakken.

Ook klem ik altijd nog aan beide zijden haaks op het werkstuk 2 balkjes (1 boven en 1 onder) om het vlak te klemmen.
Omdat een foto meer zegt:
Bekijk bijlage 107367
Betere aanpak. Mooie klemmen trouwens ;).
Ik zal wat beter latjes meenemen morgen dan de buigende 22mm vurenlatjes die ik op de lijmplek had liggen. Heb nog genoeg 44mm vuren over.


Om onder je werkstuk te leggen, om vastplakken aan de plank eronder te voorkomen: Ik heb zelf een stuk vrachtwagenzeil aangeschaft hiervoor. Dat is stevig (waardoor je niet toch onverhoopt een scheur erin hebt), de lijm is opgedroogd er zo vanaf te halen en het is na het lijmen makkelijk weer op te rollen. (maar een stuk gewoon plastic, bijvoorbeeld een vuilniszak, voldoet eventueel ook. Je loopt dan niet het risico om je werkstuk aan de plank of werkbank vast te lijmen...

Check. Ik had een stuk karton gepland en een vuilniszak meegenomen. Karton er bij de eerste lijmactie onder gedaan en daarna lekker stressend bij de 2e optie vergeten.
Bij zagen op de zaagtafel de aanslag aanpassen met een hulpstuk waar je onderaan ruimte hebt gemaakt voor zaagselresten, anders blijf je blazen.
Goed punt. Het foutje had ik zelf dus ook al gezien, de oplossing nog niet, maar dit is wel simpel.
Tot nu toe alleen 12/15/18mm MDF op die afkortzaag gezaagd, en wat grotere lengtes 44mm balkjes. Bij die laatste komt het stof niet in de buurt van je aanslag.

Morgen lijmsessie2. De geleerde lessen eens in praktijk brengen, alhoewel ik nu stiekem ook niet ontevreden ben over het resultaat. Dank voor alle tips gents!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.