Snijbestendige handschoenen

diunke

Nieuw lid
6 apr 2021
18
13
Venlo
Hallo Allen!

Ik sta te popelen om te beginnen met houtsnijden. Deze week heb ik wat hout en messen besteld. Echter lijkt het me ook een hobby waarbij de nodige materialen voor de veiligheid niet onbelangrijk is. Ik ben van plan om zowel met kleine als met grotere werken te gaan proberen. Met name bij de kleine werken, zoals die van Doug Linker, is de kans groter om jezelf in de vingers te snijden.

Kan iemand me helpen in de zoektocht naar snijbestendige handschoenen? Eerlijk gezegd lijkt het me dat zo'n handschoenen dragen onhandig is tijdens het snijden bij kleine werken. Ook heb ik een soort vingertape voorbij zien komen in filmpjes op youtube. Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand me handschoenen aanbevelen? En waar hebben jullie deze gehaald?

Zouden jullie verder ook nog andere veiligheidsmaterialen aanbevelen? Ik zat zelf te denken dat een klein ehbo tasje slim zou zijn om altijd bij de hand te hebben (zeker als ik buiten huis aan de slag ga).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Diunke
 
  • Leuk
Waarderingen: HenkG

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
Bij ons op het werk is het merendeel hufterproof of idiotensicher gemaakt en wij gebruiken ATG Maxicut.
Er heeft nooit meer iemand in zijn handen gesneden. (stanleymessen sind verboten)

 
  • Leuk
Waarderingen: diunke

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
De beste tip die ik je mee kan geven is het aanleren van variaties om veilig vast te houden en kracht te zetten. Ik snij mijzelf zelden meer in mijn vinger sinds ik actief nadenk over: "als dit mes uit schiet, waar gaat het dan heen?"

Daarnaast is het soms fijn om wel tegen een vinger aan te kunnen snijden en hiervoor heb ik een dunne leren vingerbeschermer welke te koop is bij Baptist. Aan een handschoen wou ik niet beginnen i.v.m. het behouden van het gevoel over het voorwerp.

Ook kan je snijbewegingen aanzetten vanuit schouder, arm, pols of hand. Dit juist leren toepassen maakt ook dat je veiliger snijdt.

-Toevoeging: hechtpleisters in je ehbo kit. Dit maakt voor een snellere wondgenezing en een netter of geen litteken.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Met handschoenen moet je goed het verschil weten tussen snij bestendig en perforatie bestendig. Een snij bestendige handschoen bestaat uit aramide vezels danwel versterkt met metaaldraad. Dit biedt goede bescherming tegen een snijdende beweging. Je steekt echter vrij makkelijk met de punt door de handschoen heen.

Uiteindelijk komt het neer dat je jezelf moet aanleren niet in je vingers te snijden. :giggle:
 
Hoi Diunke,

Gebruik je verstand, denk na dat als je uitschiet je niets vitaals raakt. Een handschoen helpt en ja je moet er aan wennen om iets mee vast te houden.
Scherp gereedschap voorkomt dat je jezelf snijdt, dat klinkt raar maar dat is echt zo.
Je zult op den duur veelal je eigen techniek aanleren. Probeer zoveel mogelijk om ontspannen te zijn in de rest van je houding. Je niet snij hand (vingers) zijn erg belangrijk bij het stabiliseren en beperken van de snede. Mijn linker duim snijdt bijna altijd mee met mijn rechter hand. Gebruik je die om de druk van je snede te bepalen zul je nooit heel erg ver en diep door/uit schieten.

Oefening baart tenslotte kunst

Groet Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: diunke

Akwa

Nieuw lid
16 feb 2021
12
30
34
Als je met een mes in de buurt van je vingers werkt is er altijd een kans dat je de binnenkant van je vingers kunt gaan bekijken. Statistisch bekeken komt dat moment ook ooit en bloedvlekken krijg je lastig van je werkstuk....

Aan de andere kant, demeeste ongelukken gebeuren als je domme dingen doet, en meestal wist je zelf ook al wel dat je dom bezig was. Van geen enkele handschoen wordt je slimmer, het is altijd een risico dat je juist slechte gewoontes aanleert als je jezelf veilig waant. Persoonlijk vind ik de snijvaste handschoen al snel erg warm en oncomfortabel. Het meest werk ik zonder verdere bescherming, erger dan een sneetje formaat papercut heb ik mezelf nog niet aangedaan.

ik heb goedkope snijvaste handschoenen, kosten 5-7 euro per paar. de tape die je vaak ziet is bij mijn weten aquatic tape/verband ik heb het van actiomedic. is sowieso ook fijn spul om in je verbandtrommel te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: diunke

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Ik heb goede ervaringen met het merk Tegera. Ze hebben een aardige keus in snijbestendige handschoenen. Tussen 10-15 euro per paar (via sommige kanalen wel verplicht 12 paar tegelijk aanschaffen).

Voornamelijk gebruikt voor de uitstekende slijtvastheid en fijne pasvorm. Niet gebruikt voor direct snijgevaar.
Zoals je wellicht weet geeft het 2e teken van de EN 388:2016 normering de snijbesteindigheid aan. (1 is laagste, 4 is hoogste, X is andere testwijze).
Zie ook bijvoorbeeld How to choose cut resistant gloves: Cut resistant gloves levels explained - Digitx-Safety Gloves Manufacturer
 
  • Leuk
Waarderingen: diunke

diunke

Nieuw lid
6 apr 2021
18
13
Venlo
Fijn om al zoveel reacties te hebben ontvangen op mijn vraag! Hier kan ik al een heel stuk mee vooruit, bedankt!
Ondanks dat techniek bepalend is voel ik me er toch prettig bij om, zeker in het begin, ook een handschoen te dragen. Hiervoor zie ik al enkele tips voorbij komen :)

Off topic: Ik heb even door de forums zitten scrollen, leuk om te zien hoe betrokken iedereen hier is. Ik krijg er al zin van om aan de slag te gaan! Nog even geduld hebben totdat de spullen bezorgd worden..
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Net als ik hebben mijn beide zoons, inmiddels 35 en 33 jaartjes jong, vanaf hun vierde de beschikking gehad over messen in vele vormen. Ik kan me het van mezelf niet meer herinneren op die leeftijd, maar ik heb de jongens door de jaren heen gezien en er is weinig leuker om te zien dan de manier waarop die knapen om gaan met een mes. Het is, net als voor mezelf een verlengstuk van hun lijf en er gebeuren gewoon geen ongelukken. Uiteraard wel toe ze net met messen mochten "spelen". Maar na drie of vier pleisters, gelardeerd met tranen met tuiten, was het over... Dus op tijd beginnen is het grote geheim.... :)
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops en diunke

JoostHout

Nieuw lid
6 apr 2021
8
1
Wageningen
ik heb eerst een middag houtsnijden gedaan. Heette iets van "vershout". In ieder geval leerde je daar de grepen hoe je snijdt en waarom. En aan het einde van dag had ik twee mooie lepels en vooral veel geleerd. Ooh en leuk om andere mensen te ontmoeten.
 

diunke

Nieuw lid
6 apr 2021
18
13
Venlo
Ik gebruik zelf een handschoen van het merk no-cry, maar mijn vrouw gebruikt de tape die je ook gebruikt om de benen / enkels van paarden in te tapen: Kerbl Zwachtels Equilastic Zelfhechtend Blauw - Agradi.nl
Bedankt Joseph. De tape lijkt me ook wel handig. Ik ga het gewoon eens allemaal proberen!


ik heb eerst een middag houtsnijden gedaan. Heette iets van "vershout". In ieder geval leerde je daar de grepen hoe je snijdt en waarom. En aan het einde van dag had ik twee mooie lepels en vooral veel geleerd. Ooh en leuk om andere mensen te ontmoeten.
Lijkt me erg leuk Joost, bedankt voor de tip! Het zal in deze tijd van corona denk ik wat moelijker worden, maar ik zal dergelijke workshops eens in de gaten houden.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Ik doe aan hout-beeldhouwen en hout snijden vanaf 2006 in cursusverband. 't Begint om 10 uur en typisch vanaf een uur of drie snijd ik mij in de vingers. Ik gebruik snijbestendige handschoenen van Baptist die ook elders verkrijgbaar zijn, nu ook voor van alles en nog wat. Je raakt er wat gevoel door kwijt dus met mate gebruiken. Voor lepelsnijden uit de hand gebruik ik ze alleen links ( ik ben rechtshandig)..
 

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
54
41
Wageningen
Ik gebruik deze handschoenen van Baptist, voor de hand die het werkstuk vasthoudt. Dit werkt comfortabel voor mij. Als het hout een beetje splintert, trekt dit echter wel aan de handschoen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.