Snelspankop van boormachine slipt bij aandraaien

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
68
60
Nijmegen
Ik heb problemen met de snelspankop van mijn schroefboormachine. Als ik een bitje of boortje vast wil draaien werkt de vergrendeling niet goed en slipt de kop. Het probleem is sterker bij kou. Waarschijnlijk is het vet te dik/vies waardoor de vergrendeling blijft hangen. Heeft iemand ervaring met oplossing van het probleem? Weet niet goed waar deze vergrendeling zit, in het boorhuis of in de kop zelf? Heb de boor al even voorzichtig opengemaakt maar kom er zo snel niet achter.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Veel van die boorkoppen zijn niet gemaakt om weer uit elkaar gehaald te worden. Als ze niet goed meer werken, moet je ze in zijn geheel vervangen. bij de koppen die ik ken, zit er als je de kop geheel open draait, een links draaiend borgboutje in de kop en als je die er uit draait, kan je de kop er tegen de klok in af draaien.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.300
3.437
Gaanderen
Als het een futuro top snelspankop is van metabo kan je hem met steeksleutels los draaien. Die ik heb heeft geen boutje. Lang leve de standaardisatie. Zoals Chevvy66 zegt kijk eerst in de kop. Ik kreeg de mijne na een niet gebruik van ruim 10 jaar niet ver genoeg meer open. Ook niet na dagen in de olie/ kruip olie. Bovendien ging ie veel te stroef.

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
68
60
Nijmegen
Vermelding van merk/type gaat je betere reacties opleveren vermoed ik...
Het is een Hitachi DS14DSL. In kop zit inderdaad een borgboutje. Zou de kop kunnen vervangen maar weet niet of daar inderdaad het probleem zit. Als ik iets probeer vast te draaien slipt de kop met een ratelend geluid en valt niet in de vergrendeling. Geluid komt niet uit de kop maar uit de machine dus heb het idee dat de vergrendeling daar zit?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Je machine staat misschien op de schroef stand, daar heb je meestal verschillende moment instellingen. Als je de machine op de boor stand zet, mag hij niet slippen. De slipkoppeling zit in de machine, dus niet in de boorkop.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Je kan met de ring die achter je boorkop zit, de verschillende standen kiezen, door de ring te verdraaien.

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
68
60
Nijmegen
Nee
Je machine staat misschien op de schroef stand, daar heb je meestal verschillende moment instellingen. Als je de machine op de boor stand zet, mag hij niet slippen. De slipkoppeling zit in de machine, dus niet in de boorkop.
Nee helaas, daar zit de oplossing niet. Ook in de boorstand slipt ie bij vastdraaien van boor/bitje

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Dan zal je de machine moeten demonteren om te kijken wat er niet goed zit.

Hadie

Nieuw lid
6 sep 2012
6
3
Rotterdam
Ik heb problemen met de snelspankop van mijn schroefboormachine. Als ik een bitje of boortje vast wil draaien werkt de vergrendeling niet goed en slipt de kop. Het probleem is sterker bij kou. Waarschijnlijk is het vet te dik/vies waardoor de vergrendeling blijft hangen. Heeft iemand ervaring met oplossing van het probleem? Weet niet goed waar deze vergrendeling zit, in het boorhuis of in de kop zelf? Heb de boor al even voorzichtig opengemaakt maar kom er zo snel niet achter.
Waarschijnlijk heeft de machine twee snelheden. Kijk eens of deze keuzeschuif goed in een van de twee snelheden staat. Als hij "er tegenaan" staat kan hij deze verschijnselen vertonen.

• Leuk
Waarderingen: XL500SZ en rinus

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
68
60
Nijmegen
Vanavond de tandwielkast schoongemaakt en in de olie gezet. Schakelaar voor de 2 snelheden loopt nu veel lekkerder. Probleem lijkt minder maar is nog niet helemaal weg. Het zit volgens mij in de ring waarmee je het aandraaimoment instelt. Daar kan ik niet bij zonder de kop los te halen. De borgschroef zit helaas muurvast. Nu eerst maar een nachtje in de WD40 en dan morgen weer proberen.

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
238
78
Groningen
www.kiwood.nl
mijn oude ds14dsl heeft een vergelijkbaar probleem, alleen niet bij stilstand, maar bij zwaarder belasten tijdens gebruik. Op stand 2, snel, slipt de overbrenging / tandwielen intern, op stand 1 doet hij het nog prima. Volgens mij gewoon slijtage. Als je de standen knop met je vinger harder in positie aanduwt slipt hij niet bij mij. zou je eens kunnen proberen. (Zit dus niet in de boorkop als het hetzelfde is als de mijne)

Dgo

Nieuw lid
13 dec 2021
21
8
Utrecht
Bij veel schroefboormachines kun je de kop vastzetten door na het aandraaien een klein stukje de andere kant op te draaien tot je een klik hoort. Heb dat pas gezien op deze youtube:

• Leuk
Waarderingen: 3dmazter

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.650
303
Bij veel schroefboormachines kun je de kop vastzetten door na het aandraaien een klein stukje de andere kant op te draaien tot je een klik hoort. Heb dat pas gezien op deze youtube:

Daar heb ik er ook een paar van gezien. Echter diverse fabrikanten weten hier zelf niets over. Het woordje "mythe" komt ook regelmatig voor in die filmpjes...

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
68
60
Nijmegen
Interessant filmpje maar lijkt me oplossing voor probleem dat weinig voorkomt. Ik heb nooit dat na aanspannen het bitje alsnog uit de kop glijdt. Bij mij is juist het probleem dat ik de klikjes niet hoor bij aanspannen maar de kop gewoon doordraait.

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
68
60
Nijmegen
mijn oude ds14dsl heeft een vergelijkbaar probleem, alleen niet bij stilstand, maar bij zwaarder belasten tijdens gebruik. Op stand 2, snel, slipt de overbrenging / tandwielen intern, op stand 1 doet hij het nog prima. Volgens mij gewoon slijtage. Als je de standen knop met je vinger harder in positie aanduwt slipt hij niet bij mij. zou je eens kunnen proberen. (Zit dus niet in de boorkop als het hetzelfde is als de mijne)
Ik heb de tandwielen schoongemaakt en opnieuw in de olie gezet waardoor de standenschakelaar veel beter loopt. Bij mij loste dit het probleem niet op maar denk dat het jouw probleem wel op kan lossen. De tandwielkast zit in de witte plastic omhuizing:
Screenshot 2022-11-10 at 09.54.49.png

Daarin zit een tandwiel dat heen en weer kan schuiven om de snelheid te selecteren. De standenschakelaar is daar met een stukje verenstaal mee verbonden. Als er vuil in de tandwielkast zit kan dat tandwiel niet goed schuiven. De omhuizing zit met 4 schroefjes vast en als je die los haalt kun je er goed bij. Wel een beetje gepruts om de tandwieltjes weer goed op hun plek te krijgen maar was te doen.

• Leuk
Waarderingen: XL500SZ

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
68
60
Nijmegen
Probleem is opgelost! Kreeg eindelijk de borgmoer in de boorkop los en kon de kop en de slipkoppeling demonteren. Daar zat veel vuil vet en prut in.IMG_0183.jpg
IMG_0187 2.jpg

Heb het met wat benzine goed schoongemaakt en in de dunne olie gezet. Dat heeft misschien wat meer onderhoud nodig maar het mechaniek werkt nu weer als een zonnetje!

Dank voor het meedenken.

Mijn DeWalt uit 2016 begin dit ook te doen helaas, ik had niet verwacht zolang er mee te doen en ik gebruik hem veel.
Vandaag krijg ik 2 gratis nieuwe accu's binnen, dus weggooien is nog niet in de lijn van de verwachting.
Ik ga ook even kijken of dat ik de kop er af kan krijgen en mijn probleem hetzelfde is.

Dit gebruik ik al heel lang, werkt perfect bij mijn nieuwe Festool accu boormachine.
Het zit ook op mijn oude DeWalt, alleen dat heeft geen effect meer, maar zoals ik al hierboven schreef moet ik kijken of ik het ook kan reinigen zoals Koenfu heeft gedaan.

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
68
60
Nijmegen
Ik kreeg de borgmoer uiteindelijk los door de boorkop wat vaster te draaien. Daardoor kreeg de moer wat ruimte. Op mijn boorkop zit een zeskant waar een steeksleutel op past. Maar je kan er ook een inbussleutel in klemmen en zo de kop verdraaien.

• Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.