Epoxy is voor de botenbouw een zeer goed product mits het op de juiste manier word toegepast. Een nieuwe boot bouwen en afwerken met epoxy, dit zowel binnen als buiten, is geen enkel probleem, sterker nog het geeft een (veel) sterker en duurzamer eindresultaat. MAAR, het hele bouwproces moet dan perfect uitgevoerd worden, de hele epoxy "schil" binnen en buiten moet absoluut en 100% dicht zijn, geen doorboringen, geen klinknagels erdoor, etc.. Alles moet vastgezet worden met fillets bijvoorbeeld.
Bij restauratie is dit nauwelijks haalbaar, een overnaadse romp krijg je binnenin nooit 100% dicht met epoxy, idem trouwens voor een karveel gebouwde romp met spanten, ook hier krijg je langs binnen de romp nooit 100% dicht. Water dat dan tussen de beide lagen komt te zitten is dodelijk voor de boot.
Bij onze vereniging hebben we een 75m2 liggen die door de laatste eigenaar een dikke 15 jaar geleden binnen en buiten in de epoxy gezet is, wel, dat is een ramp geworden. Binnen- en buitenkiel, doodhout, zandstroken, spantjes op het vlak, etc. tussen beide epoxylagen is het hout half vergaan tot pulp door ingesloten water!!!
Als we (vermoedelijk) volgend jaar beginnen met de restauratie word dat een halve nieuwbouw vrees ik, als er nog iets van te maken is tenminste. Immers, alle epoxy moet eraf gekrabd worden en dat word een klote klus waar niemand om staat te springen.
Bij een restauratie is het veel beter om enkel de buitenzijde in de epoxy te zetten en de binnenzijde ademend af te werken. Bij de grotere houten boten langs binnen onder de waterlijn nooit alleen lijnolie gebruiken! maar een conserveermiddel, of een mix van lijnolie met conserveermiddel (Tenco) 1/1. Hier enkel lijnolie gebruiken geeft een grote(ere) kans op schimmelvorming! Zeker Eiken is hier heel gevoelig aan.