Ik heb ook een Hanning van ongeveer 43 jaar oud ( kleur geel)en die blijft het probleemloos doen. Het is een sneldraaiende machine met stenen van 175 mm , 30 of 32 mm breed , een maat die je wat minder vaak tegenkomt. Op deze machine staan stenen . Een witte met korrel 60 wordt gebruikt voor alle houtgereedschappen uit gereedschapsstaal maar wel geen HSS. werden en worden er ook op geslepen. De niet kantelbare leunspanen werden werden reeds in het begin vervangen door iets zelfgemaakt dat wel kan kantelen zodat de sliphoek constant is. Deze kan men ook dicht bij de steen zetten , ongeacht de hoek.
Zelfs de kleinste en smalste houtsnijgutsen werden en worden er ook op geslepen. Vraagt wel ervaring, maar die kwam heel snel. .
Toen ik gereedschappen uit HSS erop ging slijpen merkte ik dat de steen dicht slibde en onbruikbaar werd voor de andere gereedschappen. De steen afgerits en de HSS houtdraaigereedschappen werden verbannen naar een andere slijpmachine machine en die kreeg een wel CBN.
Er zijn twee zaken die ik echt liever slijp op een CBN: HSS, vooral houtdraaigereedschap, en metaalboren.
Voor de andere toepassingen zoals beitels en gutsen uit gereedschapsstaal , ben ik net zo tevreden met een witte steen korrel 60 als met een CBN.
Ik slijp ook nog veel hard metaal ( widia) en dat gebeurd op een daarvoor speciaal gemaakte steen , ook korrel 60).
Je hebt een perfecte keuze gedaan, vind ik. Een droge bankslijper, is voor mij hèt slijpsysteem om voor te gaan.
De drie Tormeks , die op mijn werk staan, waar ik ook wel op werk en die ik onderhoud (jaarlijks moet er wel iets vervangen worden), ben ik zo beu als koude pap.
groeten ,
Ornament
www.houtsnijden.eu
www.beeldhouwen.net