Slijpsteen zit vast

Pieter9

Actieve deelnemer
28 apr 2016
40
6
69
Rotterdam
De 250 mm grote watersteen van mijn Hbm slijpmachine zit vast. Ik heb al kruipolie en tikken met een kuststof hamer geprobeerd maar er zit geen beweging in. Iemand nog een idee behalve kapot slaan?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Als hij nog 250mm groot is, dan hoeft hij er toch de komende 10 jaar niet van af? Wat wil je met de steen? Hergebruiken? Vervangen door een andere steen? Als de steen vast zit door roest, is kapot slaan het eenvoudigst. Je kan hem er ook af boren met een diamant pijpboor, maar dan zit er een te groot gat in je steen, zodat je hem niet meer zonder bus op een andere machine kan gebruiken.

Pieter9

Actieve deelnemer
28 apr 2016
40
6
69
Rotterdam
Als hij nog 250mm groot is, dan hoeft hij er toch de komende 10 jaar niet van af? Wat wil je met de steen? Hergebruiken? Vervangen door een andere steen? Als de steen vast zit door roest, is kapot slaan het eenvoudigst. Je kan hem er ook af boren met een diamant pijpboor, maar dan zit er een te groot gat in je steen, zodat je hem niet meer zonder bus op een andere machine kan gebruiken.
Het frame is op een paar plaatsen een beetje geroest. 1 plek loop door onder de afdekplaat van de motor. Om die los te kunnen maken moet de steen er af, vandaar.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Lekker laten zitten, of een nieuwe steen kopen. Oude tormeks hadden ook ijzeren assen. Daar kreeg je de zandsteen ook niet heel af.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.394
1.155
Ulvenhout
Had ik ook met een hele oude Creusen slijpmachine. Even een steenbeitel of botte beitel tussen de steen en de metalen ring zetten en een paar tikken geven. Dan komt hij zo los.

Pieter9

Actieve deelnemer
28 apr 2016
40
6
69
Rotterdam
Lekker laten zitten, of een nieuwe steen kopen. Oude tormeks hadden ook ijzeren assen. Daar kreeg je de zandsteen ook niet heel af.
Ik heb de steen los gekregen alleen anders als gedacht. Ik heb de wetschijf aan de andere kant losgemaakt en daarna kon ik de hele as met steen eruit schuiven.

Bijlagen

• IMG_0962.jpeg
    IMG_0962.jpeg
    76,8 KB · Weergaven: 57
  • IMG_0961.jpeg
    IMG_0961.jpeg
    91,6 KB · Weergaven: 57
  • IMG_0960.jpeg
    IMG_0960.jpeg
    62,1 KB · Weergaven: 57
  • IMG_0959.jpeg
    IMG_0959.jpeg
    97,3 KB · Weergaven: 56
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en mink

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
Je moet bij zulke dingen ook kijken aan welke kant hij zit.Mogelijk is het linkse draad. Losdraaien is met de draairichting mee. Rechts dus rechtse draad, linkerkant linkse draad.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en ZotVanHout

Pieter9

Actieve deelnemer
28 apr 2016
40
6
69
Rotterdam
Je moet bij zulke dingen ook kijken aan welke kant hij zit.Mogelijk is het linkse draad. Losdraaien is met de draairichting mee. Rechts dus rechtse draad, linkerkant linkse draad.
Ja de as zit nog steeds vast. De hoeveelheid roest viel achteraf wel mee. Roest water! Nu eens kijken of ik de steen los kan krijgen met azijn!

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.343
510
het kan ook de temperatuur zijn waardoor hij vaster zit dan normaal.
de steen een tijdje in een emmer warm water hangen kan helpen.
dat gaat heel makkelijk nu de hele as er uit is.

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Moet dat niet juist kouder dan normaal water zijn?
of zet deze steen meer uit dan ijzer bij verwarming?
Alleen als je enkel de as koelt.
Bij gelijk materiaal zet het grootste deel (in dit geval de ring in de steen) bij verwarmen het meeste uit en gaat daardoor net dat beetje losser zitten.

Bij te veel/te snel verwarmen kun je scheuren krijgen door materiaalspanningen, maar dat gebeurt niet met wat lauwwarm water

• Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.