Slijpschijven 180mm

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Met opruimen kwam ik deze slijpschijven tegen, voor een haakse slijper 180mm. Liggen al jaren te verstoffen, gratis af te halen.
7x afbraamschijf metaal
3x 3m inox
5x tbv steen
21x metaal

Lokatie is Eindhoven
20220326_160756.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.377
833
70
Veldhoven
Veiligheidswaarschuwing: Slijpschijven hebben al jarenlang ook een uiterste houdbaarheidsdatum! Dus wie ze gaat gebruiken, dient alle pbm's EN gelaatsmasker te gebruiken!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.377
833
70
Veldhoven
Dank Jan, daar was ik niet van op de hoogte. Ze hebben altijd droog en donker gelegen, veiligheidshalve zal ik ze toch weggooien.
Nou, als je gewoon voorzichtig bent, en de pbm's en een gelaatsmasker draagt, zal het wel mee vallen. Ik weet nog toen die regel van kracht ging. LADEN VOL hebben we moeten weggooien op mijn werk (Centrale Beukenlaan)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.621
Ik heb nog nooit verschil gemerkt. Ik heb schijven die minstens 25 jaar oud zijn en die slijpen net zo als de nieuwere. En ik ben niet de enige in mijn omgeving. Dus ik denk dat je ze nog prima kan gebruiken. Veiligheid spreekt volgens mij voor zich.
 
  • Wow
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.377
833
70
Veldhoven
Ik heb nog nooit verschil gemerkt. Ik heb schijven die minstens 25 jaar oud zijn en die slijpen net zo als de nieuwere. En ik ben niet de enige in mijn omgeving. Dus ik denk dat je ze nog prima kan gebruiken. Veiligheid spreekt volgens mij voor zich.
Ik geef alleen de regels aan. Zie onder andere De houdbaarheidsdatum van de slijpschijven | Slijptips
Ook ik heb (te) oude schijven liggen, maar dat is veiligheid, hé? Je bewust zijn van risico's en het uitsluiten van onaanvaardbare risico's. Dus pbm's EN volgelaatsmasker en handschoenen!
Ik wil hier geen wedstrijdje ver plassen van maken, zo van de mijne zijn zó oud en de jouwe nóg ouder...
Gewoon even bewust zijn van waar je mee bezig bent!!!
Ik wees alleen op de regels, en TS wist het inderdaad niet en hopelijk bereik ik dat mensen die het ook niet wisten, ook voorzichtig zullen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Tsja, dan moet ik toch ook maar eens gaan kijken, ik gebruik een slijptol niet meer zo veel en handschoenen en een kap gebruik ik eigenlijk nooit bij het slijpen. Wel een bril.
Op de schijven die ik gezien heb staat in ieder geval geen datum, maar die zijn dan ook al erg oud.
Ik neem aan datber vroeger dus geen houdbaarheidsdatum op stond.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.377
833
70
Veldhoven
Tsja, dan moet ik toch ook maar eens gaan kijken, ik gebruik een slijptol niet meer zo veel en handschoenen en een kap gebruik ik eigenlijk nooit bij het slijpen. Wel een bril.
Op de schijven die ik gezien heb staat in ieder geval geen datum, maar die zijn dan ook al erg oud.
Ik neem aan datber vroeger dus geen houdbaarheidsdatum op stond.
Inderdaad, dan zijn ze al erg oud.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.377
833
70
Veldhoven
Ik heb nog nooit verschil gemerkt. Ik heb schijven die minstens 25 jaar oud zijn en die slijpen net zo als de nieuwere. En ik ben niet de enige in mijn omgeving. Dus ik denk dat je ze nog prima kan gebruiken. Veiligheid spreekt volgens mij voor zich.
Nog even aanvullend, Chevy, ze slijpen nog als de beste, geen probleem. Maar door verouderd bindmiddel is de kans op fragmentatie van een schijf wel wat groter.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Dan zijn de harsen vast van betere kwaliteit. De nieuwe zullen wel minder milieu belastend zijn. Maar dat is een aanname van mij. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de handel blij is met een houdsbaarheidsdatum.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.377
833
70
Veldhoven
Ik vraag me nu af of die houdbaarheidsdatum ook geldt voor slijpstenen…….??
Goeie vraag.
Intuitief zeg ik: Regelmatig de klankproef doen. De steen moet een heldere klank geven.
Een korte google-actie brengt mij bij een (voor mij vertrouwd) document van een firma waar een oude vriend van mij jaren CEO van is geweest.
 

Bijlagen

  • technische info norton slijpstenen p423_436_nl.pdf
    160,1 KB · Weergaven: 19

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.377
833
70
Veldhoven
Als iedereen er nog mee kan slijpen (met de juiste pbm's) zijn ze nog gewoon gratis af te halen!
Weet je? Ik had zelf genoeg voorraad, toen die hoeveelheden schijven weggegooid werden door mij, maar half Essent had opeens slijpschijven in huis, hahaha. De vuilnisbakken waren 's morgens vol, maar 's middags waren ze leeg vóórdat de vuilnisman langs was geweest, hahahaha
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als ik me goed herinner waren en zijn slijpschijven gebonden met fenolharsen (fenol-formaldehyde, 'bakeliet'). Slijpstenen (waterstenen) zijn keramisch gebonden. Een keramisch gebonden steen zou volgens mij niet moeten (kunnen) verouderen. fenolharsen wel, maar dat is erg afhankelijk van de omstandigheden (licht, vocht) en de kwaliteit van de hars...
 
  • Leuk
Waarderingen: Hed en Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.