Ik heb een Robert Sorby Pro Edge met alle toeters en bellen om gutsen te slijpen maar ook beitels. Het enigste nadeel is dat ik niet echt een nette 90 graden rechte snijhoek krijg, voor gutsen is hij uitstekend geschikt dit werkt feilloos, maar aangezien ik hem het meest gebruik voor beitels en schaven, is me dit toch wat tegengevallen, had eerlijk gezegd meer van verwacht. De steunplaat waarop druk wordt uitgeoefend tijdens het slijpen is van matige kwaliteit, deze ervaring wordt ook gedeeld op een aantal andere engelse fora's. Doordat de steunplaat niet is gemaakt uit het meest geharde staal, komt er na verloop van tijd een soort van uitgesleten groef te zitten, juist daar waar de tool iedere keer de steunplaat raakt. Ik moet er wel bij vermelden ik heb hem tweedehands gekocht, en vermoedelijk heeft mijn voorganger hem redelijk gebruikt, maar dan nog een machine die amper 3 jaar oud is??? Een Tormek moet een prima slijpsysteem zijn, alleen het duurt een eeuwigheid mocht je een zwaar gehavende beitel weer in model willen brengen. Zo'n Cruesen met een langzame rpm zou wellicht ook een optie kunnen zijn, of gewoon "ouderwets" slijpen met een waterstenen , succes