Slijpmachine aanschaffen.

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Hoi ik ben de verschillen aan het zoeken in slijpmachines. Je hebt creuzen machines gebruikt kunnen deze best nog duur zijn , en lidel is nieuw soms spotgoedkoop. Maar waar zitten die verschillen als je er beitels er mee kan slijpen en scherp kan krijgen is het toch goed of is dat te simpel gedacht. :)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.313
3.446
Gaanderen
Als je kan slijpen krijg je met elke methode je gereedschap scherp. Hier een filmpje waar Ronald Kanne de verschillen tussen diverse elektrische machines uitlegd. En inderdaad een goedkope machine met wat eigen knutselwerk kan een vlijmscherp resultaat geven. Het grootste probleem is de te kleine te lichte en slecht in te stellen leunspaan. Maar die leunspanen zijn ook van hout te maken, kijk maar op Youtube. Een schijf van MDF met polijstmiddel werkt ook om te wetten en aan de andere kant een witte slijpsteen en je kunt aan de gang.
Ja het probleem is de hitte die moet je beheersen door te koelen en niet te drukken. Of een natslijper, machine met een lager toerental etc etc.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.412
525
Etten-Leur
Sommige werkbank slijp machines hebben een smalle steen. Voor brede (schaaf)beitels is een bredere steen of slijpband dan prettig. Met een kleine diameter steen krijg je een holle vouw die minder prettig werkt. Met een grote diameter (200/250) of slijpband speelt dat niet. Sommige werkbankslijper hebben een hoog toerental (rond 2750) waarmee de kans op verbranden groter is dan bij een lager toerental. Bij lager toerental en zwaardere stenen is het geluid minder storend. Sommige (duurdere) slijpers zijn ontworpen en gebouwd voor duurbedrijf en gaan nooit kapot, en andere gaan wat eerder naar de recycle. .

48rmc

Post veel
2 dec 2021
765
297
Middelburg
Ik heb een Robert Sorby Pro Edge met alle toeters en bellen om gutsen te slijpen maar ook beitels. Het enigste nadeel is dat ik niet echt een nette 90 graden rechte snijhoek krijg, voor gutsen is hij uitstekend geschikt dit werkt feilloos, maar aangezien ik hem het meest gebruik voor beitels en schaven, is me dit toch wat tegengevallen, had eerlijk gezegd meer van verwacht. De steunplaat waarop druk wordt uitgeoefend tijdens het slijpen is van matige kwaliteit, deze ervaring wordt ook gedeeld op een aantal andere engelse fora's. Doordat de steunplaat niet is gemaakt uit het meest geharde staal, komt er na verloop van tijd een soort van uitgesleten groef te zitten, juist daar waar de tool iedere keer de steunplaat raakt. Ik moet er wel bij vermelden ik heb hem tweedehands gekocht, en vermoedelijk heeft mijn voorganger hem redelijk gebruikt, maar dan nog een machine die amper 3 jaar oud is??? Een Tormek moet een prima slijpsysteem zijn, alleen het duurt een eeuwigheid mocht je een zwaar gehavende beitel weer in model willen brengen. Zo'n Cruesen met een langzame rpm zou wellicht ook een optie kunnen zijn, of gewoon "ouderwets" slijpen met een waterstenen , succes

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.