Slijphulp van Katz Moses

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.741
1.274
Omgeving Leiden
Ik denk dat de meesten geen referentie hebben mbt met de hand slijpen en zeker geen leraar hebben die ze de goede kant op stuurt. Dan komen de slijphulp of een slijpsysteem om de hoek kijken, samen met de talloze youtube promotiefilmpjes.
Verreweg de meesten moeten het maar in hun eentje uitzoeken toch? Wat houvast in de vorm van een 'tool' geeft dan wat ehhh.... houvast :)

Wanneer je eenmaal iets eigen hebt gemaakt, de vaardigheid hebt door jaren het te doen, dan lijkt het net of je dat altijd hebt gekund. Eender welke vaardigheid. En je bent gauw geneigd te vergeten dat je het ook moest leren. Bovendien is het werken met hout voor forumleden vaak een hobby.

Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.060
998
Enschede
ingoogni.nl
Tsja, als ik echt recht kon handzagen en echt goed kon slijpen, dan was ik wel wereldkampioen driebanden geweest, of snooker. Helaas, een "zwabberelleboog" weerhoud mij daar van.

De Ecplise voldoet prima, een oude Stanley in sommige gevallen en een nieuwe Stanley in het geheel niet. Voor een eclipse kloon met een breder wiel zie ik wel emplooi. Een aantal schaafijzers past nergens in en ik merk dat ik die schaven dan toch minder snel pak, toch eens een op maat houder oid voor maken.

Oh... en "jong geleerd oud gedaan" gaat helaas niet meer op voor een ouwe knar die het handwerk te laat heeft ontdekt. Een cursus zal waarschijnlijk meer over afleren dan aanleren gaan ;) (maar misschien wel eens zinvol om te doen)

• Leuk
Waarderingen: thomasz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.