Bijtel, je steen is een natuurlijke combinatie Coticule BBW. Of de BBW-kant een geschikte slijpsteen is, is altijd maar afwachten.
Ik wel even opkomen voor de harde coticules. Dit zijn ook gewoon coticules en hebben echt geen andere benaming nodig. Eventuele suggesties kun je natuurlijk naar Maurice Celis mailen als je dat wilt. Ik kan me voorstellen dat Roeland's uitspraak hierover een heftige reactie kan oproepen. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur of je liever een zachte of harde coticule gebruikt. Je kunt ze ook combineren door achter elkaar te gebruiken.
Ik heb tientallen wetstenen verkocht aan scheermesgebruikers via een scheermesforum (de zak brokken enkel via marktplaats) en bij hun ligt de voorkeur bij de harde coticules, kon ik ook meer voor vragen. Zij zijn vaak op zoek naar een fijne coticule om op te eindigen. Ze willen dan liever niet dat de steen auto-slurriet (zelf slurrie produceert bij het wetten). Als ze slurrie willen gebruiken, maken ze dat zelf. Dan kom je bij de harde uit.
Als je meerdere stenen hebt en na een coticule door wilt op fijnere stenen is een zachte coticule wel handiger want sneller. Een zachte coticule kun je ook eerder in je progressie gebruiken.
Het is maar net wat je er mee wilt doen.