Draaien doe ik niet, dus dat is niet van toepassing.Persoonlijk zou ik voor een wat luxere' slijptafel gaan - ook die zijn betrekkelijk eenvoudig zelf te maken... Er zijn verschillende bouwtekeningen in omloop. Zo'n hoekijzertje geeft toch weinig steun om je beitel zonder speling of afwijking te slijpen, zeker als het voor precisiewerk is - tenzij je uiteraard na de bankslijper ook nog (altijd) je set waterstenen inzet en daarmee de feitelijke vouw maakt - dan gebruik je de bankslijper alleen voor het ruw vormen van de vouw.
Voor draaibeitels doe je dat echter vrijwel nooit - die gaan normaliter direct van de bankslijper naar de draaibank...
Ik heb geen idee eigenlijkis er een verschil tussen de rode (standaard) reeks slijpmachines van Creusen en hun blauwe reeks?
groeten ,
Ornament
Een betrouwbare beitelsteun is toch geen luxe, ook al ga je daarna naar de waterstenen. Als de eerste stap op de slijpmachine niet goed is, gaan de volgende stappen daar ook onder lijden. Het kan niet de bedoeling zijn om op de waterstenen een scheve vouw van de slijpmolen te moeten corrigeren.Draaien doe ik niet, dus dat is niet van toepassing.
Ik ga het zo eens proberen met mijn beitels, slijpen op de machine en na slijpen/wetten op de wetsteen