Slijpen maar

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
398
337
's-Hertogenbosch
Op marktplaats mijn 1e slijpmachine gekocht
Beetje vies en ik mis een leunspaan (makkelijk te maken natuurlijk)
67AF10B0-0E04-4A02-A8E7-F2255FE88A73.jpeg

A65A9E72-11E9-460D-A213-CE41AD068C40.jpeg

Maar na een kwartier met een sopje ziet het er al meteen een stuk beter uit :)

B3F223B5-9C36-4AFC-8C95-6CBE51663D57.jpeg
0D6963AC-B006-4745-AF80-29F52497E345.jpeg
756E5FB2-D5D6-4AC7-BDB0-6C60ED70F599.jpeg
De brede steen moet even gevlakt worden
Machine loopt mooi nagenoeg trillingsvrij
Prima investering die € 25,-

• Leuk
Waarderingen: Poortstuk en Henk H

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
598
17
Ik zou voor de leunspanen gewoon even 2 van deze hoeken kopen:
dda1c823-e0a2-4b62-968f-3559077a053d.jpg

GB Hoekanker verzinkt 55x80 mm / 40x4.0 mm zwaar​

Die heb ik ook op mijn Creussen gezet, is wat groter en aanzienlijk steviger dan het origineel, werkt voor mij in elk geval uitstekend. Je zal 'm wel een beetje moeten aanpassen maar dat is met een haakse slijper zo gedaan.

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
398
337
's-Hertogenbosch
Nieuwe leunspaan gemaakt (en meteen op de juiste hoek voor beitels gezet).
Stenen opgeruwd en gevlakt, al hoefde er niet veel aan gedaan te worden.
Machine is dus klaar voor gebruik.
Als mijn 2e werkbank klaar is krijgt deze een vaste plek op de 1e werkbank (die ligt nu nog vol)
Er komt 5mm dik rubber onder, alhoewel het eigenlijk niet nodig is want de machine loopt echt heel erg mooi trillingsvrij.
Maar rubber heb ik genoeg, dus kwaad kan het niet dacht ik :)

IMG_9991.JPG

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.211
1.156
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Persoonlijk zou ik voor een wat luxere' slijptafel gaan - ook die zijn betrekkelijk eenvoudig zelf te maken... Er zijn verschillende bouwtekeningen in omloop. Zo'n hoekijzertje geeft toch weinig steun om je beitel zonder speling of afwijking te slijpen, zeker als het voor precisiewerk is - tenzij je uiteraard na de bankslijper ook nog (altijd) je set waterstenen inzet en daarmee de feitelijke vouw maakt - dan gebruik je de bankslijper alleen voor het ruw vormen van de vouw.

Voor draaibeitels doe je dat echter vrijwel nooit - die gaan normaliter direct van de bankslijper naar de draaibank...

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
398
337
's-Hertogenbosch
Persoonlijk zou ik voor een wat luxere' slijptafel gaan - ook die zijn betrekkelijk eenvoudig zelf te maken... Er zijn verschillende bouwtekeningen in omloop. Zo'n hoekijzertje geeft toch weinig steun om je beitel zonder speling of afwijking te slijpen, zeker als het voor precisiewerk is - tenzij je uiteraard na de bankslijper ook nog (altijd) je set waterstenen inzet en daarmee de feitelijke vouw maakt - dan gebruik je de bankslijper alleen voor het ruw vormen van de vouw.

Voor draaibeitels doe je dat echter vrijwel nooit - die gaan normaliter direct van de bankslijper naar de draaibank...
Draaien doe ik niet, dus dat is niet van toepassing.
Ik ga het zo eens proberen met mijn beitels, slijpen op de machine en na slijpen/wetten op de wetsteen

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.646
635
is er een verschil tussen de rode (standaard) reeks slijpmachines van Creusen en hun blauwe reeks?

groeten ,
Ornament

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.819
1.206
Riemst
Draaien doe ik niet, dus dat is niet van toepassing.
Ik ga het zo eens proberen met mijn beitels, slijpen op de machine en na slijpen/wetten op de wetsteen
Een betrouwbare beitelsteun is toch geen luxe, ook al ga je daarna naar de waterstenen. Als de eerste stap op de slijpmachine niet goed is, gaan de volgende stappen daar ook onder lijden. Het kan niet de bedoeling zijn om op de waterstenen een scheve vouw van de slijpmolen te moeten corrigeren.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.451
Gaanderen
Ik weet in ieder geval dat ferrock slijpmachines blauw zijn. Ferrock is een eigen merk van Provak/probin en de inkoopcombinatie transferro. Deze slijpmachines zijn of waren creussen machines. Dat staat ook gewoon op het plaatje. (Hoe het nu zit na diverse faillissementen weet ik niet).

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.843
3.466
Volgens mij verschillen die machines alleen per serie. Je hebt blauwe, licht blauwe, grijze, rode, oranje, zwarte, groene.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.451
Gaanderen
Wij hadden een type van ferrock staan en 3 of vier van creussen. Deze laatsten waren toen steenrood.
Bij mijn vader in de schuur stond een knal oranje creussen. En er zullen nog wel wat kleuren geweest zijn.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.