simpele droogkamer met bouwdroger bouwen, welke besturing?

eHans

Nieuw lid
3 jun 2012
4
0
totaal geen verstand van hoe dat zou moeten

Maar om hout optimaal onder geconditioneerde omstandigheden te drogen
moet je de temperatuur en vochtigheid afhankelijk laten zijn van het vochtpercentage dat nog in het hout zit.

het is beslist niet zo dat het vocht er maar zo snel mogelijk uit moet als je tenminste geen brandhout maakt.


Kan perfect met eigenlijk eender welk van de oplossingen zover. Die modules die je echt voor een appel en een ei bij amazon koopt (of gelijkaardig) en vaak als 'arduino' sensors verkocht worden zijn universeel bruikbaar (of toch zo goed als) aangezien alles of op 5v (TTL niveau) of 3.3v signalen werkt. Er zijn sensoren voor zowat alles te krijgen. Van temperatuur, tot luchtvochtigheid, tot luchtdruk (barometer) ... je kan het zo gek niet bedenken. Niet alleen kan je die gebruiken om input te krijgen maar je kan dan ook output sturen zoals het schakelen van een electrische last door middel van een relais.

Perfect om dan ook te doen wat je hier zegt, namelijk te zorgen voor geconditioneerde omstandigheden.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.323
465
Etten-Leur
.. kijk eens bij lucaswoodturning, die heeft een droogkamer in een container gebouwd en heeft ook info over een Logosol unit (net op de markt)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
794
151
Mochten er geïnteresseerde zijn. ik heb ongeveer 10-15 digitale boeken over houtdrogen. 1 of 2 zijn in het Nederlands, de rest is in het engels. @ moderator.... is het mogelijk pdf's up te loaden?

Om een simpel systeem te bouwen is er niet heel veel nodig. Ventilatoren een ontuchtiger, een RV meter een Ohms meter en wat elektronica (bijv arduino)om het een en ander aan te sturen.

Een semi prof droogsysteem is wat ingewikkelder. Hier heeft de topic starter niet om gevraagd. In het kader van educatie zal ik een paar verschillen duiden. 2 grote verschillen zijn, het toevoegen van vocht dmv een nevel systeem. Tijdens het opstarten kan dit nodig zijn de lucht in de oven snel te verzadigen om zo oppervlakte scheuren in het begin van het drogen tegen te gaan. (dt kan overigens ook wel met een paar bakken water gebeuren) Tijdens het afronden van het drogen is het vaak raadzaam het hout te conditioneren dwz de buitenkant van het hout bevochtigen met een bepaalde hoeveelheid hout. Dit verbeterd de kwaliteit van het hout door het vochtpercentage van de buitenzijde van het gedroogde hout (laag vocht percentage) weer gelijk te maken met de kern van het gedroogde hout (hoog vocht percentage). Dit zorgt ervoor dat interne stress wordt verminderd.
Als je wel eens hout hebt gehad dat gaat klemmen tijdens het zagen (met de hand of machine maakt hier niet uit) dit kan mede komen doordat het hout niet juist is geconditioneerd. Het omgekeerde kan ook gebeuren, hierbij wordt er teveel vocht toegevoegd en wordt de buitenkant van het hout te vochtig ten opzichte van de kern.

Een ander verschil zit in het meten van de vochtigheid. In veel professionele droogovens wordt gekeken naar 3 factoren. vochtigheid in het hout, gemeten door de elektrische weerstand in het hout (ohms) de RV in de lucht én de hoeveelheid verdamping. Dit laatste wordt gedaan met een "wet bulb" systeem. Hierbij wordt de temperatuur gemeten van 2 gelijke lampjes, het eerste lampje is droog, het tweede lampje heeft een wikkel die gedrenkt is in water. doordat het water in de wikkel verdampt zal dit lampje dus afkoelen. Aan het verschil tussen de temperatuur van de twee lampjes kan worden afgeleid hoe snel het water verdampt aan de oppervlakte van het lampje. Hieraan kan weer worden afgeleid hoe snel het water verdampt van het oppervlak van het te drogen hout. (Als het water te snel verdampt aan de oppervlakte dan krijg je oppervlakte scheuren)

Als je een zelfsturend systeem zou willen (wederom, hier heeft de topic starter niet om gevraagd) is het wel nodig dat al deze factoren op elkaar reageren.

Houtdrogen is een kunst. Wat mij betreft is de enige manier om er goed in te worden er veel mee te oefenen.

Veel succes!
Rik
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
983
316
Rosmalen

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.886
1.106
Leeuwarden
Mochten er geïnteresseerde zijn. ik heb ongeveer 10-15 digitale boeken over houtdrogen. 1 of 2 zijn in het Nederlands, de rest is in het engels. @ moderator.... is het mogelijk pdf's up te loaden?

Een PDF kun je toevoegen op dezelfde manier als waarop je een foto kunt toevoegen. Kies in het plaatsen van een reactie voor geavanceerd en ga dan naar bijlagen beheren. Door bijlage toevoegen te kiezen en het PDF bestand van je computer te selecteren voeg je het bestand toe. Dit afronden in je bericht en wij krijgen onder in je bericht de koppeling naar de PDF te zien.

Succes! Fons
 

rik

Post veel
8 nov 2010
794
151
Een PDF kun je toevoegen op dezelfde manier als waarop je een foto kunt toevoegen. Kies in het plaatsen van een reactie voor geavanceerd en ga dan naar bijlagen beheren. Door bijlage toevoegen te kiezen en het PDF bestand van je computer te selecteren voeg je het bestand toe. Dit afronden in je bericht en wij krijgen onder in je bericht de koppeling naar de PDF te zien.

Succes! Fons

kan het zijn dat dit niet werkt op een mac? ik heb het bovenstaande advies opgevolgd, maar er volgt geen pdf.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
983
316
Rosmalen
Daarnaast, ik weet niet hoe legaal het is (copyright) en er zijn grenzen aan de grootte van de bestanden, kan ik mij voorstellen. PM = beter, in dit geval
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.886
1.106
Leeuwarden
PM is ook een goede oplossing. Er is inderdaad een grens aan de omvang van de bestanden. Ik heb het zojuist nog op een MacBook Air uitgetest, dat moet dus wel lukken, alleen een groot bestand werkte niet.....


Fons
 

rik

Post veel
8 nov 2010
794
151
Ik snap wat je bedoeld... het zijn echter allemaal openbare boeken/documenten, geen copyright dus.

- - - Updated - - -

PM is ook een goede oplossing. Er is inderdaad een grens aan de omvang van de bestanden. Ik heb het zojuist nog op een MacBook Air uitgetest, dat moet dus wel lukken, alleen een groot bestand werkte niet.....


Fons

bedankt voor het uitzoeken, Ik ga het van het weekend nogmaals proberen
 

vladnl

Actieve deelnemer
18 sep 2012
32
18
Bedankt Rik.

Voor Logosol Sauno geïnteresseerde, op de Duitse collega forum wordt VT3 unit voor weinig aangeboden.

Gr.
Vladimir
 

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
In amerika zit een bedrijf, Nylt, dat complete kiln sets verkoopt. Hier zit volgens mij een ontvochtiger, besturingssysteem en eventueel verwarmingselementen bij. Werken als het goed is ook met natte bol sensoren. Die kits zijn bedoeld om in een eigen gebouwde unit te bouwen, vaak worden reefer containers gebruikt. Die zijn redelijk goedkoop, goed geisoleerd en makkelijk te verplaatsen. Nadeel is dat je alleen via de achterkant kan laden en dus een rail systeem in moet bouwen.
De logosol units heb ik nog niet bekeken, dacht dat ze alleen complete kilns verkochten.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
794
151
In amerika zit een bedrijf, Nylt, dat complete kiln sets verkoopt. Hier zit volgens mij een ontvochtiger, besturingssysteem en eventueel verwarmingselementen bij. Werken als het goed is ook met natte bol sensoren. Die kits zijn bedoeld om in een eigen gebouwde unit te bouwen, vaak worden reefer containers gebruikt. Die zijn redelijk goedkoop, goed geisoleerd en makkelijk te verplaatsen. Nadeel is dat je alleen via de achterkant kan laden en dus een rail systeem in moet bouwen.
De logosol units heb ik nog niet bekeken, dacht dat ze alleen complete kilns verkochten.

Woodmizer verkoopt deze kits in Europa zelfde kits, alleen andere sticker erop. Ziet idd goed uit.
 

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
voorraad verkleind.jpg
Gisteren even wat hout gesorteerd dat ligt te drogen en ik moet nu echt maar eens verder met een ontwerp droogkamer.
Ik heb eens even wat getekend en denk dat ik het in eerste instantie maar heel erg simpel hou, met alleen de instroomlucht ( electronisch ) gereguleerd ( om op erg natte dagen de instroom van te vochtige buitenlucht te voorkomen ). Weer zal het zoveel mogelijk van bestaand materiaal gemaakt worden, dus ik zal binnenkort eens gaan zoeken.
droogkamerschets verkleind.jpg
Ik denk dat ik de omkasting van een sandwich paneel maak, misschien wel met een grote klep die ik er met de heftruck voor weg kan pakken.
Inhoud vind ik niet zo heel belangrijk, het blijft voor de hobby, maar wil hem wel minstens 6 mtr. lang hebben.
Misschien dus wel op 2 plaatsen kachel/ ventilator. De kachels/ ventilatoren ga ik i.i.g. niet geheel electronisch regelen, daarvoor vind het dagelijks "even kijken " te leuk voor.
Ik geloof dat ik nog wel ergens gebruikte auroradiateurs heb om een warmtewisselaar van de bouwen, daar binnenkort maar eens mee beginnen.
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
224
105
Nijmegen
Leuk idee. Zonder veel verstand ervan te hebben: zou je de luchttoevoer en uitvoer niet aan de kopse kanten maken?
nu lijkt het op je tekening dat je die in de lange kant zet, maar dan vrees ik dat het niet gelijkmatig gaat ventileren je je vocht en schimmel problemen krijgt.
 

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Ja, dat blijft uiteraard proberen, zelf denk ik dat hout altijd de neiging heeft om aan de kopse zijden te snel te drogen en daardoor te scheuren, vandaar vanaf de zijden.
Een keer het hout omwisselen zal ook helpen (???). Maar ben zelf i.d.d. ook benieuwd hoe de luchtstromen gaan lopen. Ik kan de uitstroomopeningen op meerdere plaatsen zetten en voorzien van schuiven, dan kun je eindeloos stellen/ regelen per opening.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.336
3.139
Je zou eigenlijk een cel van vrieswandpanelen moeten bouwen en die voorzien van een warmtepomp. De warmte blijft dan in je ruimte en alleen het vocht wordt verwijderd.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
273
16
Amersfoort
www.twolt.nl
Ook zonder er al teveel verstand van te hebben: als je licht vanaf de kopse kant door opgelat hout blaast, blaas je toch tegen de latten aan? :(

Je kan misschien met een reeks kleinere ventilatoren de luchtstroom gelijker verdelen, maar of dat echt beter werkt durf ik niet te zeggen.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
203
89
Ik zou de ventilator/kachel verplaatsen en aan de buitenkant tegen de wand dus tussen de wand en vochtsensor-luchtklep, zodat de lucht altijd richting luchtverdeelscherm en dus door het hout geblazen wordt. Tegelijk zou ik de vochtsensor-luchtklep onder in de bocht van de uitstroompijp zetten, dus onder in de warmtewisselaar, zodat je het vochtgehalte van de instromende lucht kunt regelen. Daarnaast zou ik ook de instroomopening van de buitenlucht van een flexibele klep voorzien.
De openingen in het verdeelscherm egaal over het hele oppervlak verdelen en wel zo dat er een een klein drukverschil ontstaat tussen links en rechts van het scherm. Hiermee zorg je dat de luchtstroom egaal verdeeld en zo geleidelijk mogelijk door het hout gaat en bij voorkeur niet in de richting van kops naar kopshout maar dwars, dan geven je stapellatten zo min mogelijk weerstand en krijg je geen luwte/stilstaande lucht plaatsen.
Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.