Showroom eiken eettafel met schade

PRzlBly

Nieuw lid
6 apr 2025
1
1
Nederland
Gisteren zagen we bij een meubelzaak een showroom eettafel in de sale. De tafel staat te koop voor 1199,- en samen met nog een ander meubel hebben we nu een offerte met nog eens 4,15% eraf onderhandeld. Dus 1149,- voor de tafel en gratis levering.

Wat ook nog meespeelt, we zijn best al een tijd op meubeljacht voor verschillende artikelen en zijn er ondertussen wel klaar mee, zeker nu het weer beter wordt
:)
. Deze tafel voldoet precies aan onze wensen omtrent maat, materiaal & vormgeving. Er zit ook een erg solide poot onder. Alleen de kleur is niet onze wens.

Mochten we de tafel kopen ga ik mij er uiteraard goed in verdiepen en voorbereiden voor de behandeling.
Mijn vraag voor nu:
Is het realistisch om deze tafel zelf mooi naar wens te krijgen voor onder de 200,-?

Wensen zijn:
- Opgeruwd (is nu glad)
- Krassen eruit (3 met nagel voelbaar)
- Vetvlek eruit (zie foto)
- Stuk donkerdere kleur
- Matte afwerking/bescherming met Woodprotetor 2K, Oranje B.V. (Hebben we bij onze huidige teak tafel en bevalt zeer goed)

Wat ik heb:
- Vlakschuurmachine
- Slijptol (te gebruiken met een borstel voor het opruwen?)
- Ik lees op internet dat het ook met de hand op te ruwen is met een soort van borstel. Is dat realistisch?
- Ik weet dat een vriend een soort van borstelmachine heeft, die kan ik wel lenen. Zoiets

Ik hoor jullie denken, 1149,- is nog veel voor een tafel in deze staat. Maar er was echt niks meer af te halen.
En hey, het lijkt me gewoon een leuk project dus why not.

Mijn vraag gaat dus niet over de prijs & alternatieven, maar echt over de mogelijkheid tot maken naar wens. (Zet het er nog maar even bij, want op Tweakers werd dat het hoofdonderwerp :) )

- 240cm x 100cm
- 6cm blad dikte (3cm + 3cm opgedikt)

Zie foto's voor de krassen en vlek.

Bedankt!

Bijlagen

• e56bf8c9-cf4d-438f-8c0c-22c0002f9fed.jpg
    e56bf8c9-cf4d-438f-8c0c-22c0002f9fed.jpg
    64,2 KB · Weergaven: 68
  • e403f189-e9d2-45de-8ba3-5ff14719d93a.jpg
    e403f189-e9d2-45de-8ba3-5ff14719d93a.jpg
    42,4 KB · Weergaven: 62
  • tafel1.JPG
    tafel1.JPG
    93,6 KB · Weergaven: 62
  • tafel2.JPG
    tafel2.JPG
    67,4 KB · Weergaven: 67
  • tafel3.JPG
    tafel3.JPG
    60,1 KB · Weergaven: 68
  • Leuk
Waarderingen: saelensbjorn

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
130
86
Venlo
Ja joh, waarom niet. 200 euro is voldoende voor wat kleurbeits, lak en wat schuurpapier toch!?
Zeker met een vlakschuurmachine gaat het wel even tijd kosten, maar dat is ook het leuke van het project. Aan de foto te zien krijg je die vlek en kras makkelijk weg, zeker als hij daarna donkerder moet worden.
Handborstel zou ik niet doen, is heel lastig om het uniform en gelijkmatig te krijgen, machinaal gaat gewoon handiger. niet te hard duwen en de borstel zijn werk laten doen, eiken is vrij hard en heel ruw gaat hij daarvan niet worden, normaal doe je dat bij verweerd of oud hout waar het zachtere hout tussen de nerven al wat zachter is geworden.

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.846
207
Rotterdam
Als je een bandschuurmachine kan lenen of huren, dan is het in een middag gepiept.
Maar wel eerst even oefenen op een teststuk of de onderkant.
Schuren met een bandschuurmachine vergt wel wat ervaring.
Maar dan is de tafel prachtig ruw. En die krassen zijn zo weg.
Als de vetvlek wat dieper zit, blijf je die altijd zien. Tenzij je er een halve cm of meer afschaaft. Maar dat is zonde.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
316
67
Oss
volgens mij willen ze juist een ruwe tafel.

Althans dit zeggen ze ze zelf:
Wensen zijn:
- Opgeruwd (is nu glad)

Dus vermoed dat ze met opruwen het meeste al opgelost hebben

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
628
346
‘s-Hertogenbosch
Als je met een brander de toplaag verkoolt kun je met een borstel de kool eenvoudig wegborstelen en houd je de harde nerf opliggend over….
Het eiken kan ertegen maar het is stap die je moet zetten.
Als je me niet gelooft probeer het uit op een ander stuk eiken plank of zo…
Succes John

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
142
45
Noord-Limburg, Vlaanderen
Als je met een brander de toplaag verkoolt kun je met een borstel de kool eenvoudig wegborstelen en houd je de harde nerf opliggend over….
Het eiken kan ertegen maar het is stap die je moet zetten.
Als je me niet gelooft probeer het uit op een ander stuk eiken plank of zo…
Succes John
Wel niet borstelen met een metaalborstel ! Eik en metaal gaan niet goed samen. Gebruik best een kunststofborstel. Succes !!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.