Wat jammer Toxiq, weet je wat ze er juist mee gaan doen bij de fokker?
Van wat ik begrepen heb is dat een erfelijk genetisch probleem en zonder operatie overleven ze niet lang. En aangezien dat zeker veel meer kost dan de pup waard is wil ik niet dat je je illusies maakt met wat er in die gevallen echt kan gebeuren.
Wij zijn landbouwers, dus fokken in een zekere zin ook dieren. Als er één een probleem heeft dan doen we wat het meest verantwoord is op economisch vlak, geen plaats voor gevoelens.
ik zou dan wel 2x nadenken om op dezelfde plek dieren van hetzelfde ras te nemen tenzij ze getest zijn op de ziekte, ze gebruiken blijkbaar ouders die dragers zijn van het defecte gen.
Ik heb bewust gekozen voor een genetisch gezond ras (border collie, en dan nog een bastaard) dat nooit gefokt is geweest met een strikt bepaald uiterlijk, waar dit bij andere sier of show-rassen heeft geleden naar inteelt met als gevolg vele gezondheidsproblemen en kortere levensduur. Mijn vorige is kerngezond gestorven op 17 jaar oud, we denken door ratten vergif een interne bloeding. Had nooit in zijn leven een dierenarts gezien buiten die wat voor de koeien kwam en die hij trouwens eens had gebeten hehe.
Daarnaast hadden we een "echte" maltezer uit een fokkerij, die is toch wel 15 geworden maar zeker niet zo gezond geleefd, epilepsie, cataract en de hele boel die bij mooie rashonden komt kijken...
Ik zou ook iedereen aansporen om telkens eerst bij de lokale dierenbescherming langs te gaan voordat je er één koopt, mijn vorige kwam niet echt van daar maar was wel door zijn vorige eigenaar mishandeld en achtergelaten geweest. Dat soort honden zijn je eeuwig dankbaar als je ze een goed tehuis geeft.