Shaper komt met wat nieuws op de Ligna in Hannover

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.381
796
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Is inderdaad een logische combinatie. Omdat die shaper zelf x en y kan corrigeren heb je genoeg aan een beweegapparaat met lage nauwkeurigheid. Daar een xy tafel voor gebruiken lijkt me overkill. Een stangenmechaniek of zelfs een stel wielen met twee stappenmotoren zou voldoende moeten zijn.
Als je de plaat schuin zet kun je ook denken aan twee draadjes en lierservo's.
Dat bestaat, zie 'Maslow CNC'.

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.354
362
Heelsum
Bij een deel van die operaties moest ik meteen aan mijn Woodrat denken (die ergens in de hoek staat te verstoffen nu). Alleen moet ik daar zelf aan een handel draaien en de frees met de hand bewegen...
Ik vind dat je de Shaper tekort doet als je hem vergelijkt met een Woodrat. Met de rat kon je leuke verbindingen maken als je goed wist wat je deed en er geruime tijd op gestudeerd had. Met de Shaper kun je heel veel meer en hoef je ook niet zoveel tijd te oefenen.

Voor je alle opties onder de knie hebt ben je wel even verder maar out of the box kun je binnen een uurtje leuke dingen doen.

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
312
42
Gouderak
Ik vind dat je de Shaper tekort doet als je hem vergelijkt met een Woodrat. Met de rat kon je leuke verbindingen maken als je goed wist wat je deed en er geruime tijd op gestudeerd had. Met de Shaper kun je heel veel meer en hoef je ook niet zoveel tijd te oefenen.

Voor je alle opties onder de knie hebt ben je wel even verder maar out of the box kun je binnen een uurtje leuke dingen doen.
Natuurlijk is een Shaper een prachtig apparaat, maar is dan ook 5 keer zo duur (en met deze uitbreiding eerder 10x zoveel). Ik zeg ook nergens dat ze gelijkwaardig zijn, maar wel dat de basis van de operatie met deze uitbreiding er wel aan doet denken. Als je het videodeel onder de plaat ziet frezen zou je geen verschil zien.

Grootste nadeel van de Woodrat vindt ik dat je heel goed moet opletten geen fouten te maken. Als je een keer de verkeerde kant opdraait is het al gebeurd. Het blijft een beetje freubelig, maar tegelijkertijd zie je toch dat er veel mee kan. Het is wel grappig om te zien hoe mensen met heel inventieve - maar meestal simpele - oplossingen met de Woodrat toch een heel eind komen.

Maareh, als iemand zijn Shaper in wil ruilen voor mijn Woodrat moeten ze maar even een boodschap sturen :)

• Haha
Waarderingen: Scheppie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.