Shaper komt met wat nieuws op de Ligna in Hannover

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.578
2.359
Terkaple
www.woodworking.nl
Volgende week op de Ligna in Hannover (26 mei) komt Shaper met wat nieuws, een hele mooie uitbreiding van de Origin.
Ik sta de hele week met het Shaper team op de beurs, dus met een beetje geluk krijgen jullie het nieuws als een van de eersten te zien en te horen.

Zaterdag 24 mei heeft Gereedschappro in Haarlem een Pro dag. Daar ben ik ook samen met de nieuwe Shaper dealermanager voor de Benelux Jip Kamphorst.

jaap

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.347
356
Heelsum
Duur ✔️
Onnodig ✔️
Kopen ✖️

Ik denk:

Duur is een relatief begrip....

Onnodig? ik zie de voordelen wel van de Shaper in combi met zelf bewegen... werkbereik is beperkt maar voor series die je wilt maken is dit echt wel een leuke toevoeging. de hele Shaper is onnodig, zoals zoveel gereedschap kun je alles ook op andere manieren maken of doen...

Kopen? ja dat moet iedereen zelf bepalen...

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
228
16
Voor mij als hobbyist leuk maar te duur. Verdien je je geld ermee, dan kan ik me de investering voorstellen (en aftrekbaar van de belasting ;-) )
Alleen het verschil met een vaste CNC ontgaat me wel even. Ja, je kunt in de lengte frezen waar een vaste CNC alleen van bovenaf erbij kan. Maar als je in lengte freest, kun je niet bij de andere as. Of je moet een 5-assige CNC hebben maar dan praten we over weer een heel andere bedrijfstak en hogere kosten.

Interessant: ja, als tussenstap naar een CNC maar met een doelgroep die de juiste portemonnee heeft.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
904
372
RegioRotterdam
Is inderdaad een logische combinatie. Omdat die shaper zelf x en y kan corrigeren heb je genoeg aan een beweegapparaat met lage nauwkeurigheid. Daar een xy tafel voor gebruiken lijkt me overkill. Een stangenmechaniek of zelfs een stel wielen met twee stappenmotoren zou voldoende moeten zijn.
Als je de plaat schuin zet kun je ook denken aan twee draadjes en lierservo's.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.197
990
Enschede, Twente
Is inderdaad een logische combinatie. Omdat die shaper zelf x en y kan corrigeren heb je genoeg aan een beweegapparaat met lage nauwkeurigheid. Daar een xy tafel voor gebruiken lijkt me overkill. Een stangenmechaniek of zelfs een stel wielen met twee stappenmotoren zou voldoende moeten zijn.
Als je de plaat schuin zet kun je ook denken aan twee draadjes en lierservo's.
Dat laatste gaat zeker niet werken omdat je de terugslag van de shaper moet dempen. Je mag aannemen dat de ingenieurs van Festool en Shaper een en ander doordacht hebben.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.944
930
Enschede
ingoogni.nl
Je mag aannemen dat de ingenieurs van Festool en Shaper een en ander doordacht hebben.
Ja, engineering kunnen ze in Duitsland. De Porche 911 bijvoorbeeld. Hoeveel engineering is daarvoor nodig geweest om dat ding nog steeds op de weg te houden, met bijna het slechts mogelijke uitgangspunt. De motor achter de achter as.

Als ik naar dit apparaat kijk, en al eerder naar de boorstandaard bekruipt me hetzelfde gevoel. Hoe ver hangt het zwaartepunt over tov de rail waar het aan vast zit.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
904
372
RegioRotterdam
Dat laatste gaat zeker niet werken omdat je de terugslag van de shaper moet dempen. Je mag aannemen dat de ingenieurs van Festool en Shaper een en ander doordacht hebben.
En vooral geluisterd naar de afdeling marketing.
Er zijn cnc systemen die werken met twee kettingen. Ik kan nu niet op de naam komen, maar voor zover ik kan zien gebruiken ze een stevig gewicht om de terugslag van de frees op te vangen.Die systemen hebben geen sensors om de aktuele lokatie te bepalen en hebben dus te maken met afwijkingen door rek en doorhang van de kettingen. Een shaper kan wel zelf zijn xy bepalen dus doorhang en rek kunnen automatisch worden gecompenseerd.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
200
135
Kapellen (Antwerpen)
Ik vind die BenchPilot een mooie en vooral slimme uitbreiding. Zoals ik het op de promovideo's zie wordt de "ruwe" beweging die we normaal met de hand doen door BenchPilot overgenomen en zorgt Origin nog onveranderd voor de precieze positionering. Het werkgebied is beperkt tot 46cm breed bij 44,5cm diep (28cm als je BenchPilot op WorkStation monteert), maar in praktijk gebruik ik de machine bij voorkeur met WorkStation of Plate, dus is dat niet echt een probleem.
Ook mooi is dat BenchPilot met zijn eigen versie van AutoPass komt (die heet dan Pilot mode) én dat die in de gratis softwareupdate zit :D.

Als ik naar dit apparaat kijk, en al eerder naar de boorstandaard bekruipt me hetzelfde gevoel. Hoe ver hangt het zwaartepunt over tov de rail waar het aan vast zit.
Dat was ook een van mijn bedenkingen, de Shelf Assembly die bij WorkStation zit blinkt niet uit in grootte en ik heb het toch al eens voor gehad dat het gewicht van de machine het werkstuk wat deed zakken. Als mijn werkstuk groter is dan het steunvlak van dat tafeltje, voorzie ik al standaard een extra versteviging om dat te vermijden. Ik kijk dus heel erg uit naar de Shelf Upgrade Kit die gelijk met BenchPilot aangekondigd wordt - verwachte levering is pas eind augustus, dus ons geduld wordt wel op de proef gesteld...

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
120
40
Alkmaar
Wat een fantastisch mooie uitbreiding op de Shaper.
Zijn er meer mensen die hebben getwijfeld tussen een "echte" CNC die veel te veel van je kleine hobbyruimte inneemt en daarom voor een shaper zijn gegaan? Denk dat dit uitkomst is als je toch een stukje wil automatiseren.
Nee natuurlijk niet nodig, maar dat kan je zeggen over 90% van mijn gereedschap. :)

• Leuk
Waarderingen: arjaano en RDR2950

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.