Het voordeel van de metrische draad (met relatief kleine spoed) is dat je inderdaad gemakkelijker grotere krachten kan uitoefenen.
Die ervaring heb ik ook met metrische draad. .En als je die lange moeren gebruikt, verlengmoeren, zoals Eric 55 doet zullen ze , bij niet al te intensief gebruik zeker niet versleten kunnen worden. Anderzijds is alles ook telatief gemakkelijk en heel goedkoop te vervangen.
De laatste jaren zorg ik dat ik kwaliteit 8.8 kwaliteit heb. Bij vroegere versies ken ik de kwaliteit niet altijd , maar deze zijn in praktijk ook niet stuk gegaan, bij intensief gebruik. Wel zorg ik dat er voor dat de spindels steeds licht geolied zijn.
Hieronder een beeldenschroef. Ik heb ze in M12 , M 16 op de foto M20 , ze zijn allemaal even lang en dienen vooral voor verticaal gebruikt te worden. De armen van de vleugelmoeren mogen makkelijk de helft korter, dan span je nog heel makkelijk, met met weinig armkracht, het beeld muurvast op het werkoppervlakte. Voor dit doel hebben we echt veel klemkracht nodig.
Voor eerder horizontaal gebruik heb ik er kortere gemaakt.
Zelfs bij intensief gebruik, zullen ze aan een volgende generatie overgeleverd worden. Er zijn aan en aantal rondellen doorgesleten, wat erop wijst dat ze veel gebruikt worden en een heel hoge klemkracht hebben.
Ik had niets anders bruikbaar dan betonijzer voor de vleugels. Blijkt in praktijk juist heel aangenaam te werken, heel aangenaam en slipvrij , in de hand. Een meevaller.
Eigenlijk had ik dit draadje had ik nog niet gezien.
Beide constructeurs maken fascinerend gereedschap en zijn
Groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu