annette zei:hoi mannen-
gezien het feit dat een goede lijmverbinding zonder veel kracht dicht moet gaan is de discussie over doorbuigende lijmtangen eigentlijk overbodig.als je houten balken het niet halen dan is er toch iets mis met de verbinding.
groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
Ja je hebt nu idd een goed punt realiseer ik me. En dat brengt me bij een volgende vraag die ik even moet inleiden.
Als ik een plaat maak uit massief hout dan verlijm ik stroken hout. Ik doe dat met een verlijmfrees zodat ik meer lijmoppervlak heb en de stroken passen uiteraard perfect inelkaar (voordeel van verlijmfrezen). Echter mijn probleem met kromtrekken van de verlijmde plaat wordt, ben ik bang voor, veroorzaakt door mijn lijminsmeer gedrag. Ik breng namelijk met een cartouche om de groef van de verlijmfrees profiel een rupsje PU lijm aan. Om de boel dan inelkaar te drukken heb je veel kracht nodig waarbij je de lijmtangen idd krom kunt trekken. De lijm moet namelijk door de hele freesprofiel heen geperst worden.
Ik concludeer dan ook uit je opmerking dat ik teveel lijmgebruik. Maar hoe kan ik dan fatsoenlijk lijm aanbrengen op een freesprofiel?
Opzich heb ik mijn probleem al opgelost met een Plano lijmpers maar als ik lijm kan bespraen door een betere aanbreng methode dan hoor ik dat graag.