Schuurpoort

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste forumleden
Binnen enkele maanden mag/moet ik met pensioen. Na 42 jaar een job met veel passie en plezier in de bouwsector uitgeoefend te hebben als projectleider zie ik nu de kans om een beetje theorie in de praktijk om te zetten. Sinds geruime tijd bereid ik me voor om de hobby van houtbewerker meer en meer intensief uit te voeren. De nodige ruimte en enkele machines zijn intussen reeds realiteit. Binnenkort is er dan de ‘tijd’, nu nog …. de skills ! Als trouwe lezer op dit forum heb ik sinds enkele jaren met interesse vele discussies gevolgd. Een eerste project: een werktafel, eerder robuust dan afgewerkt, daarna een wandrek, …. Jullie zullen dit wel herkennen !
Vandaag staat het ontwerpen en uitvoeren van een schuurpoort op het programma. Met de afmetingen van (2 maal) 2,70 x 1.65 m gaan we over naar het ‘grotere’ werk. Bij het ontwerp wil ik even stilstaan bij de scharnieren. Deze schuurpoort (naar buiten draaiend) zal behoorlijk zwaar uitvallen en heeft derhalve zware, sterke scharnieren nodig. De oorspronkelijke scharnieren (zie voorbeeld in bijlage) waren voldoende stevig maar hadden weinig of geen mogelijkheid tot regeling achteraf. Bovendien verkies ik geen bevestiging in de vloer of bovenbalk maar eerder op de zijmuur.
Mijn concrete vraag : welke scharnier (zwaar type) dewelke regelbaar is en de poort naar buiten kan doen draaien en te bevestigen is op de verticale muurwanden kunnen jullie mij aanraden.
Dank bij voorbaat voor jullie reacties
Bert
 

Bijlagen

  • schuurpoort.jpg
    schuurpoort.jpg
    13 KB · Weergaven: 510

rzeinstra

Nieuw lid
8 jul 2012
5
0
Heerenveen
Beste Bernad,

Dat wordt nog een hele klus. Het makkelijkste is om ze met hengen af te hangen (zoals op de foto), alleen die kun je niet nastellen. Een oplossing kan zijn 3d scharnieren. De Simonswerk tactus 630 3d rvs-look 240 gaan tot 200kg. Houd wel rekening met een bedrag van rond de 100 euro per stuk. Een andere optie is bijv. het VX-systeem van BSW (ook tot 200kg belastbaar). Hierbij monteer je de scharnieren op de deur en de scharnierkast in het kozijn, waarna je het scharnier erin schuift. Kijk eens op www.breuerundschmitz.de. BSW is bij de professionele ijzerwarenvakhandel meestal wel te koop. Deze scharnieren moeten ze bijna zeker bestellen. Voor de meeste ijzerwapenhandelaren is dit een te specialistische vraag. Aarzel niet om de fabrikant te bellen of te mailen. Die helpen graag bij dit soort vragen (BSW heeft Nederlandse vertegenwoordigers)

Veel succes ermee

Richard
 

WR1944

Oud hout
Als je een sponning voor de deuren maakt die solide tegen de muur is bevestigd kan je de deuren met vulblokjes positioneren. Dan kan je de speling rondom instellen. Dan is het een kwestie van de hengen bevestigen en je deuren hangen.
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
ArtHarg,
De reden waarom ik graag een regelbare scharnier voorzie is dat ik vrees dat door het gewicht de poort toch een beetje gaat zetten.
Als deze vrees ongegrond is kan er inderdaad overgegaan worden tot het plaatsen van hengen.
Zijn er bijzondere details waarop ik moet letten om deze mogelijke zetting te vermijden ?
 

tuoh

Oud hout
Regelbare scharnieren toepassen bij zware poorten werd niet gedaan vroeger, toch zeker niet bij de klassieke duimen en hengen. Bij poorten draaiend op speunen zijn deze (uiteraard) wel nastelbaar, de onderste speunen slijten nu éénmaal bij gebruik, het hele gewicht van de poort steunt hier op één punt.

In plaats van duim en heng nastelbaar te maken ging men de poort(vleugel) zelf nastelbaar maken, dit werd gedaan met een zware diagonaal aangebrachte trekstang, deze liep van de bovenhoek scharnierkant naar de onderhoek van de middelstijl. Eén uiteinde was voorzien van schroefdraad en moer, wanneer de poort begon af te zakken werd de moer een paar slagen aangedraaid en kwam de poort terug in haar oorspronkelijke vorm. Meestal was het zo dat éénmaal de trekstang op spanning gebracht was er jaren niet meer naar moest omgezien worden.
Deze manier van construeren zag je meestal bij zeer zware poorten uitgevoerd als stijl en regelwerk met (brief)panelen etc. Zeer courant gebruikt als toegangspoort van grote herenhuizen en dergelijke (koetspoort)

De foto van de poort hierboven laat echter een poort zien met beplanking, zeer gebruikelijk als stalpoort op de boerderij. Hier werden meestal klassieke duimen en hengen gebruikt, terwijl de constructie van de poort moest zorgen voor de nodige stijfte, ook na jaren intensief gebruik. Daarom worden bij dit type poorten ook zoveel steekschoren in de constructie opgenomen. Beter eentje teveel dan te weinig:p

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Hallo Bert,

de onderste speun is een "losse" punt die in een bus zit opgesloten, aan de bovenzijde van deze bus zit schroefdraad met een bout erin die de punt meer of minder naar buiten kan drukken.
Deze bus zit op zijn beurt, gelast of gesmeed, op een zware winkelhaakconstructie. In tegenstelling tot bij kastdeuren zitten speunen bij poorten niet midden in het hout, maar liggen er bovenop, en zitten vast geschroefd (meestal met doorgaande bouten) op de poort aan de binnenzijde. Bovenaan zit een identieke constructie, maar dan met een "vaste" speun, deze heeft in de hoogte de nodige speling met de behuizing zodat de poort verstelbaar is.
Die onderste speun draait in een bronzen pot die op zijn beurt werd vastgezet (opgegoten) met lood in een stuk blauwe hardsteen. Vergelijkbaar met een taats(steen) bij windmolens.

Het hele plaatje van zo een poort word voor een groot stuk medebepaald door de smid van dienst, het metaalbeslag is overduidelijk aanwezig en moet met de rest van de constructie één geheel vormen, niet altijd even evident.

Mvg,

André
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Met deze deskundige informatie denk ik toch voor het systeem van de hengen (hengsels) en duimen (3 per poort) te gaan.
Bij het monteren van de poort misschien deze een paar millimeter boven verticaal naar de scharnier toe plaatsen zodat ze onder haar gewicht juist verticaal komt te hangen.
De constructie zo stijf mogelijk uitvoeren en indien nodig kan er nog een beetje bijgeschaafd worden waar nodig.
Wat denken jullie ervan ?

Bert
 

WR1944

Oud hout
Als je er niet helemaal zeker van bent of de deur voldoende sterk is dat het niet gaat doorhangen kan je de optie open houden om er later een trekstang of kabel aan te bevestigen. Je moet het niet ingewikkelder maken dan nodig is. M'n eerste (gerestaureerde) paneeldeur ging doorhangen omdat ik slimmer dacht te zijn dan de originele makers ervan. Dus heb ik een set gekocht die speciaal voor tuinpoorten was bedoeld.
http://www.homedepot.com/p/Stanley-...g-Gate-Kit-CD1273-ANTI-SAG-GATE-KIT/203623364
 

Manus

Actieve deelnemer
5 jan 2012
29
0
Je kunt de henggen en deuren zelf ook wel gewoon pas/horizontaal aanbrengen in de opening. Op drie hengen zakt dat niet.
Wat ik zelf wel altijd doe is de hengen dus eerst met een waterpasje positioneren en dan even in het laatste gat, vanaf de duim gezien, een spijker slaan. Niet te diep natuurlijk, maar je heng blijft even hangen. Dan de spijker van het bovenste heng krom slaan richting de sluitkant van de deuren, de middelste heng laat je 'neutraal' en bij de onderste heng sla je de spijker krom richting de duim. Misschien overdreven maar zo elimineer je alle mogelike speling tussen heng en duim, en je kunt alle gaten achter elkaar boren. Ik vind het altijd een mooi moment als je dan als laatste alle wiggen en vulblokjes wegtikt en zo'n enorme deur zwaait soepel open....dan hou ik van m'n werk.....

Groet
Herman
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.