Pieter Spanjaard

Nieuw lid
20 dec 2022
4
1
Beverwijk
Ik ben een jongen van 20 en vind het erg leuk om te schuren en te schilderen. Nu ben ik aan het schuren met schijven van het merk Irwin die ik bij de Gamma koop
(5 voor 6,00) dit vind ik zelf erg prijzig.
Nu ben ik opzoek naar verpakkingen van 50ST omdat ik van mijn moeder het hele huis mag doen en nogal wat schuurpapier nodig zal hebben😂 Op internet vond ik op de site Ecotools.nl schijven genaamt Topline/Basicline zijn dit een beetje kwaliteit schijven of is dit goedkope troep? Andere suggesties zijn altijd welkom! Het moet voor mij wel leuk blijven en graag niet kneiter duur zijn.

Ik heb de schuurmachine van het merk Makita dbo180zj deze is 125mm ø

Ik waardeer jullie antwoorden enorm.

Groet Pieter
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
om een huis te schilderen denk ik niet als eerste aan de schuurmachine die je nu hebt. Hoe veel verschillende korrels schuurpapier had je in gedachten?
 

Pieter Spanjaard

Nieuw lid
20 dec 2022
4
1
Beverwijk
om een huis te schilderen denk ik niet als eerste aan de schuurmachine die je nu hebt. Hoe veel verschillende korrels schuurpapier had je in gedachten?
Het gaat om kozijnen/deuren/kasten/kachelombouw/serre/en nog meer kleinere klusjes. Deze machine gebruik ik gewoon om mee te beginnen en bevalt me prima. Op plekken waar ik niet bij kom schuur ik met de hand. De korrels schuurpapier die ik vaak gebruik zijn 60/120/180/400. Het ligt natuurlijk aan de staat van het hout welke korrel ik kies.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Ik heb de ecotools schuurpapier ook professioneel gebruikt werkt prima. P 60 en P 400 gebruik ik zelden voor normaal schilderwerk. Als de verf er nog goed op zit kan je met 150 of 180 starten want je hoeft alleen maar op te ruwen. Als je om wat voor reden toch alles kaal moet schuren bedenk dan wel dat de krassen van grover schuurpapier veel lastiger weg te werken zijn. Wat langer schuren met een iets fijnere korrel kan uiteindelijke sneller zijn. Het beste papier is momenteel 3 m cubitron. Die zijn er in 2 versies een net variant en een met een "papieren" rug. Daar zit ook prijsverschil in. De net variant is mechanisch een stuk minder sterk maar wel goedkoper. Goed zoeken op het www en je zal zien dat het niet veel duurder is dan het papier van ecotools. Gaat langer mee en schuurt sneller. Tenzij je echt hoogglans wil bereiken zou ik voor de laatste laag niet fijner gaan dan P240. Maak je niet te veel zorgen want je moet behoorlijk goed kunnen schilderen om goed het verschil te kunnen maken met de fijnere korrels.
Succes
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Ik heb aardig wat ervaring met schuren. Ik ben wel fan van rupes HQ400 , dat heeft een kunststof drager waardoor het langer mee gaat en je kan er ook nat mee schuren. Wel oude verflaag eerst wassen voor je gaat schuren, anders loopt ook dit materiaal zo vol. Wat schuurpapier betreft gebruik ik bij voorkeur 3M zowel nat als droog papier, maar heb ook een keer een pak van 50 met korrel 180 van Conrad gekocht. Dat voldeed ook goed. Met schuurpapier ben ik kieskeurig, ik heb geen hekel aan schuren, ik heb echter wel een hekel aan schuren met slecht schuurpapier.
 

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
54
44
Epe
Ik gebruik zelf de 125 schuurnetten van ecotools, zijn verpakt per 50, werkt top! Gaat een stukkie langer mee dan gewoon schuurpapier is mijn ervaring, scheurt niet, en je kan ze gewoon uitkloppen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pieter Spanjaard

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
Ik gebruik zelf de 125 schuurnetten van ecotools, zijn verpakt per 50, werkt top! Gaat een stukkie langer mee dan gewoon schuurpapier is mijn ervaring, scheurt niet, en je kan ze gewoon uitkloppen.
Die schuurnetten van Ecotools kosten per vierkante meter de helft van wat Abranet kost. Enig idee van de verhouding in standtijd?
 
  • Leuk
Waarderingen: Pieter Spanjaard

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
54
44
Epe
Die schuurnetten van Ecotools kosten per vierkante meter de helft van wat Abranet kost. Enig idee van de verhouding in standtijd?
Geen idee, ik weet niet hoe lang Abranet mee gaat, maar ze gaan dus een stuk langer mee gaan dan regulier schuurpapier om bovengenoemde redenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pieter Spanjaard

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Als alles kaal moet, is branden dan (meestal) niet een betere optie? (afhankelijk van wat voor soort verf gebruikt werd natuurlijk)
Branden is voor een ervaren gebruiker het snelst. Echter je maakt heel snel voren met je krabber. Je krabber moet scherp zijn en blijven. Als het niet nodig is haal dan niet alles eraf. De eerste keer gronden kost echt veel meer tijd dan wanneer er nog een laagje opzit. Bovendien is branden binnenhuis niet altijd een fijne optie.
Dat is de reden dat ik hier liever een schuuradvies geef. De hoekjes doe ik vaak met een hele scherpe krabber zonder hitte. Dan kan je zelf bepalen hoeveel je er af haalt.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.553
256
Die schuurnetten van Ecotools kosten per vierkante meter de helft van wat Abranet kost. Enig idee van de verhouding in standtijd?
Ik heb ook schuurnet van ecotools. Werkt. Haalt het niet bij abranet. Standtijd zeker het dubbele.

Oftewel: Abranet heeft 2x zoveel standtijd met een bijbehorende 2x hogere prijs.

Nu schuur ik bijzonder weinig, maar ik zou dan voor de goedkopere versie (Eco-Tools) kiezen: 2x een vers matje op je machine lijkt mij beter dan 1x een matje tot op het laatste gebruiken/misbruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pieter Spanjaard

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Oftewel: Abranet heeft 2x zoveel standtijd met een bijbehorende 2x hogere prijs.

Nu schuur ik bijzonder weinig, maar ik zou dan voor de goedkopere versie (Eco-Tools) kiezen: 2x een vers matje op je machine lijkt mij beter dan 1x een matje tot op het laatste gebruiken/misbruiken.
Dat weet ik niet - je bent dan ook twee keer een matje tot op het laatst aan het misbruiken ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Pieter Spanjaard

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
Hangt ervanaf wat je nodig hebt. Voor mij is het simpel. Abranet koop ik bij de Houtdraaierij, 115 mm breed, per meter van de rol voor Euro 8,50. Matjes van Ecotools, 80x133 gaan per 50 voor Euro 15.93. Als ik een paar soorten wil hebben dan is de investering in Abranet dus kleiner en de vrijheid om passende stukken te maken is groter. Verder zal het werk per stuk om passende schijven te maken hetzelfde zijn, dus bij dubbele standtijd de helft bij Abranet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pieter Spanjaard

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Ik denk dat de standdtijd van abranet wel meer is dan 2 x die van ecotools. Dat is gebaseerd op mijn onderbuik gevoel en mijn ervaring in het gebruik. Ik denk dat het weer een keer tijd wordt voor een nieuwe schuurpapier test.
 

Pieter Spanjaard

Nieuw lid
20 dec 2022
4
1
Beverwijk
Ik heb de ecotools schuurpapier ook professioneel gebruikt werkt prima. P 60 en P 400 gebruik ik zelden voor normaal schilderwerk. Als de verf er nog goed op zit kan je met 150 of 180 starten want je hoeft alleen maar op te ruwen. Als je om wat voor reden toch alles kaal moet schuren bedenk dan wel dat de krassen van grover schuurpapier veel lastiger weg te werken zijn. Wat langer schuren met een iets fijnere korrel kan uiteindelijke sneller zijn. Het beste papier is momenteel 3 m cubitron. Die zijn er in 2 versies een net variant en een met een "papieren" rug. Daar zit ook prijsverschil in. De net variant is mechanisch een stuk minder sterk maar wel goedkoper. Goed zoeken op het www en je zal zien dat het niet veel duurder is dan het papier van ecotools. Gaat langer mee en schuurt sneller. Tenzij je echt hoogglans wil bereiken zou ik voor de laatste laag niet fijner gaan dan P240. Maak je niet te veel zorgen want je moet behoorlijk goed kunnen schilderen om goed het verschil te kunnen maken met de fijnere korrels.
Succes
Beste Wim,
Hartelijk dank voor uw reactie. Ik heb de 3 m cubitron schuur netten besteld op Amazon.nl
Super handig dat ze meer stof op zuigen dan normalen schijven. Ze komen vanmiddag binnen en zal ze gelijk gaan testen. Bedankt voor uw tips. Het word erg gewaardeerd!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.