Nou begeef ik mij op het vlak van veronderstelling, want zeker weten doe ik dit niet, maar wanneer je laat toetsen of je vergunningsplichtig bent, zou dit ook door de welstandscommissie moeten worden bekeken.
Aangezien je in de achtertuin bouwt, zijn de regels meestal minder streng als aan de voorzijde van de woning.
Zo zijn dakkapellen aan de achterzijde vergunningsvrij, aan de voorzijde niet.
Weet niet of je in NL zit, in BE zijn de regels anders. De dame aan de balie heeft vanzelfsprekend geen recht van spreken, zij is niet van de welstandscommissie en waarschijnlijk ook niet gemachtigd om een vergunning te verlenen.
De reden dat je daarom een aanvraag indient, is dus ook om te toetsen dat je aan alle regels voldoet, ook als je geen vergunning hoeft aan te vragen. Hier krijg je dan namelijk schriftelijk bewijs van, zo kun je in de toekomst nooit in de problemen komen als iemand er toch werk van maakt.
Wij zijn zelf naar een nieuwe woning op zoek, en ik heb het tot zo ver uitgezocht. Wanneer ik een geschikte woning zie die geen schuur/garage heeft, weet ik of er wel mogelijkheden en budget zijn om te gaan bouwen.
De soepelheid van de aanvraag is een loterij die per gemeente verschilt, dus daar is weinig over te zeggen. De regels voor een omgevingsvergunning zijn landelijk hetzelfde, die voor de welstand zijn op gemeentelijk niveau.
Omdat je wat hoogte wil winnen, kun je er over denken om het dak iets schuin op te laten lopen naar de veranda.
Met het hier eerder genoemde afschot van 18mm per meter win je een paar cm aan de ingang voorzijde van de schuur. Ik zou dan de bintlaag op afschot leggen, zo dat je de hoogte niet verliest aan de buitenzijde op het dak.
Je dakbinten liggen dan niet waterpas, maar dat doen ze bij een schuin dak uiteraard nooit. Neem aan dat hier alleen verlichting aan komt. Het verschil werk je in de boeidelen aan de buitenzijde wel weg, dat doe je immers ook als het afschot aan de bovenzijde zit.
Voorwaarde is wel, dat je hemelwaterafvoer aan de lage zijde zit, dat kan ik zo niet beoordelen.