Schuifdeuren

bruno cnc

Nieuw lid
11 mrt 2015
2
0
Hallo,

In onze berging heb ik een multiplex kast gemaakt (tot tegen het plafond) om onze wasmachine en droger op hoogte te plaatsen. Nu wil ik graag een schuifdeur voor deze kast en technische ruimte plaatsen om het wat minder slordig te laten ogen.
De wand is 300 cm breed en 222 cm hoog met boven een gipsplaten plafond. Hier wil ik dus 3 deuren voor maken van ongeveer 102,5 cm breed en 221 hoog. In eerste instantie dacht ik aan een hangsysteem maar mss kies ik beter voor een rolsysteen? Graag had ik opnieuw multiplex gebruikt.

Alvast bedankt voor de info.
 

Bijlagen

  • PXL_20231016_193622095.jpg
    PXL_20231016_193622095.jpg
    123 KB · Weergaven: 32

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Welkom op het forum, nieuw lid.
Waarom drie schuifdeuren? Hoe laat je die voor elkaar langs schuiven?
Ik vraag me ook af of de de gips wel het gewicht kan dragen.

Persoonlijk zou ik eerder voor 3x2 deuren met passende potscharnieren gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Met een rolsyteem op rails draagt het gipsplafond niet het volledige gewicht. Het mooiste zou zijn als je er in de bebalking van je gipsplafond al rekening mee had gehouden.

Maar goed, rolsysteem moet lukken, ik zie niet in waarom niet. 2 rails achter elkaar, middelste deur op de voorste rail en de twee aan de zijkant op de achterste. Ik heb ook een kledingkast over 4,8m die zo werkt. met spaanplaat deuren. Als je maar zorgt dat alles kaarsrecht is en de constructie niet kan flexen
 

bruno cnc

Nieuw lid
11 mrt 2015
2
0
Hallo, bedankt voor de reacties. De gipsplaten zijn rechtstreeks bevestigd aan de houten balken van het bovenliggend plafond/vloer. Ik dacht dat een hangsysteem hierdoor wel mogelijk was. Maar eigenlijk weet ik niet wat de voorkeur krijgt: hangen of rollen (rekening houdende met multiplex deuren)?

Ik had het idee om 3 rails te voorzien (linker deel voor de technische ruimte blijft 99% van de tijd dicht) maar de centrale deur en de rechter zouden beiden samen open moeten kunnen zodat droogkast en wasmachine samen gebruikt kunnen worden.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ik heb goede ervaring met het systeem van StoreMax, wat nu bij de Hornbach Buildify schijnt te heten, maar op andere plaatsen nog wel gewoon te koop.
Het bodemrollend systeem werkt prima, ook met redelijk zware melamine deuren.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Als je hangende deuren wil maken dan zal de bovenrail al het gewicht moeten dragen, dus goed vast moeten zitten. Dat betekent dat je door de gipsplaat in de balk moet schroeven en dus precies moet weten waar die balken lopen.
Als je plafond niet parallel aan de vloer loopt is het moeilijk goed te krijgen.

Bij deuren die rollen over een rails op de vloer is er aan bovengeleiding nodig waar nagenoeg geen krachten op komen. Dat kan je nog wel met de juiste pluggen aan de gipsplaten bevestigen.
De rails op de vloer fixeer je met dubbelzijdig tape.
In de bovengeleiding heb je een cm of 3 speling (StoreMax) om afwijking om te vangen/camoufleren.

Met StoreMax heb ik goede ervaringen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.