nu komen we tot de essentie !Snelle vrouw zelfs
in het west-vlaams heeft 'snel' een betekenis van de overtreffende trap
proficiat, man !
nu komen we tot de essentie !Snelle vrouw zelfs
Waar staat dit?in NL is het officieel zo dat de deur van de meterkast van boven tot geheel onder moet doorlopen (bij nieuwbouw/verbouw).
In België weigert de netbeheerder (normaal gezien) de kraan open te draaien als er in de ruimte waar de gasmeter hangt geen permanente ventilatie is, bvb natuurlijke ventilatie van min 100cm2.Je bent de ventilatie van de meterkast vergeten. Er is een gasmeter. Door de ventilatie is er minder ophoping en ruik je het gas sneller bij lekkage.
klassiek verhaalEen 2tal jaar geleden kregen we de digitale gasmeter en toen zei de installateur ook niks.
Zie:
Bekijk bijlage 151523
Normaal gezien zou er in de ruimte waar de meter hangt nu al een ventilatieopening van 100cm2 naar buiten moeten zijn. Anders hadden ze de nieuwe gasmeter niet mogen open zetten.
Als die ventilatie er is en binnen de kast zit, is alles al in orde.
Indien niet moet je dus, in principe, in de kast onder en boven de meter 150cm2 voorzien. Daar kan een koelkast plintrooster prima voor dienen, die zijn normaal gezien >200cm2. Maar dan nog moet er in de ruimte waar de kast staat 100cm2 ventilatie naar buiten zijn.
Energetisch is het wellicht best als de ventilatie van in de omkasting recht naar buiten gaat.
Je bent vast niet de enige waar het niet helemaal conform is maar ik ben persoonlijk met gas liever te voorzichtig.
Ik weet niet hoe de regels in VL zijn, maar hierin NL is het officieel zo dat de deur van de meterkast van boven tot geheel onder moet doorlopen (bij nieuwbouw/verbouw). EN dat deze ook bereikbaar moet zijn, dus dat men voor de meterkast moet kunnen staan met de deur open.
Nu zijn regels er om vanaf te wijken, maar toch...
Ook: de onderste en middelste horizontale regel zitten ook voor apparatuur stroom en gas), wat als daar een installateur bij moet komen? Het frame is toch sterk genoeg (ga ik vanuit) om zonder die 2 te kunnen?
Anders een 2e verticale tegen de hoekstaander aan schroeven.
Ivm het kastje voor de meter, ben ik het met Thomasz eens.
In het geval van een calamiteit moet je gewoon snel bij de meter kunnen komen, en met een kastje ervoor kan je niet goed bij de knoppen. Je kunt er niet recht voor staan om eea te bedienen. Tenminste, als het houten frame wat ik op de grond zie voor de meterkast de sokkel van dat kastje is? Ik zou dat daar zelf nooit willen hebben, je kunt dan dus niet goed/snel bij de hoofdschakelaar(s).
Bij onze overburen is laatst (schoorsteen)brand geweest. Het eerste wat de brandweer gedaan heeft is de stroom uitschakelen, voordat ze naar binnen gingen. Maar de bewoners zelf mochten het huis niet meer in, dus de brandweer heeft de stroom uitgeschakeld. En als iedere seconde telt omdat er brand is, moet het niet zo zijn dat zij de stroom en het gas niet snel kunnen afsluiten of de meter niet kunnen vinden.
Volgens mij mag er in nederland bij nieuwbouw geen gas meer in. Ik heb hier in nederland nog nooit een gasmeter boven de meters gezien. Ook de ventilatie van de meterkasten (wel logisch) is mij niet opgevallen.
Dat laatste kan ook aan mij liggen.
Dat zou heel vreemd zijn.Daarnaast moet ventilatie rechtstreeks naar buiten