Schuifdeuren voor meterkast

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
289
149
13 jaar na onze verbouwing (ahum) werd het hoog tijd om de meters te omkasten! Vandaag heb ik het frame gemaakt, verre van perfect maar goed genoeg voor mij.
Ik dacht eerst om gewone deurtjes te maken omdat ik nog nooit schuifdeuren heb gemaakt haha. Nu zag ik bij toolstation dit betaalbare systeem. Ik vind alleen geen handleiding terug.
Andere schuifdeursystemen zijn meestal voor grote zware kastdeuren.
Andere suggesties mogen maar liefst dan ook met handleiding haha.
Afwerken in mdf 12mm

Dit systeem

Ps. Naast de kast die je ziet staat ook nog een kleine ladenkast (2 lades, 50cm hoog, ook zelf gemaakt) die komt voor die waterbuizen te staan.
1000041419.jpg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.222
2.289
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hier zou ik geen schuifdeuren voor maken. De helft van je kast is dan altijd dicht. Bijzonder onhandig als je in de groepenkast moet zijn.
volledig met jou eens
ik vrees dat de deur van het bord niet meer open kan, als met schuifdeuren per keer slechts de helft van de kast bereikbaar is
schuifdeuren zijn hier enkel handig op voorwaarde dat de hele kast na openen bereikbaar is

• Leuk
Waarderingen: Belgje

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.222
2.289
op de helft van de plaatsen waar ik aan het elektriciteitsbord werk, hebben de eigenaars of (con)cullega's die na de elektrieker kwamen de toegang tot het bord netjes gebarricadeerd
gelijkaardig verhaal met sanitaire aansluitingen onder wasbakken van oa keukens

hangt jouw deur nog niet af ?
ik merk dat de scharnieren netjes over de hoogte verdeeld zijn
had verleden week een klant waar er ook slechts 3 scharnieren op de deur stonden
met ongeveer dezelfde schikking als bij jou
klant heeft een zware deur
pin van bovenste scharnier was zelfs scheef getrokken
technisch moest er een bijkomende scharnier kort onder de bovenste gestaan hebben

1735406152485.png

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.313
1.017
Omgeving Leiden
Overigens zou ik het ladekastje waar je het over hebt ook niet voor de meterkast zetten,die ruimte moet vrij zijn.
Als er een calamiteit is wil je niet eerst op het kastje moeten klauteren om snel in de meterkast te komen.
De waterbuizen gewoon netjes aftimmeren .

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
289
149
@ZotVanHout
Die deur zit er ook al een aantal jaren en hangt prima!

@thomasz
Terechte opmerking. De ladekast komt net onder de onderste horizontale lat. De deurtjes zullen daarboven komen en dus altijd direct toegankelijk zijn.

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
29
6
Hoekschewaard
Bij mij zit de meterkast in de hal ook op een onmogelijke plek. Haaks op de enige plek in de hal waar een kapstok kan hangen. Ik heb dat opgelost door een afneembare plaat met 4 magneten op de hoeken In plaats van een deur met scharnieren. Misschien niet de meest logische oplossing maar het ziet er netjes uit en werkt perfect.

• Leuk
Waarderingen: thomasz en ZotVanHout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.897
1.076
Omgeving Eindhoven
Ik weet niet hoe de regels in VL zijn, maar hierin NL is het officieel zo dat de deur van de meterkast van boven tot geheel onder moet doorlopen (bij nieuwbouw/verbouw). EN dat deze ook bereikbaar moet zijn, dus dat men voor de meterkast moet kunnen staan met de deur open.
Nu zijn regels er om vanaf te wijken, maar toch...

Ook: de onderste en middelste horizontale regel zitten ook voor apparatuur stroom en gas), wat als daar een installateur bij moet komen? Het frame is toch sterk genoeg (ga ik vanuit) om zonder die 2 te kunnen?
Anders een 2e verticale tegen de hoekstaander aan schroeven.

Ivm het kastje voor de meter, ben ik het met Thomasz eens.
In het geval van een calamiteit moet je gewoon snel bij de meter kunnen komen, en met een kastje ervoor kan je niet goed bij de knoppen. Je kunt er niet recht voor staan om eea te bedienen. Tenminste, als het houten frame wat ik op de grond zie voor de meterkast de sokkel van dat kastje is? Ik zou dat daar zelf nooit willen hebben, je kunt dan dus niet goed/snel bij de hoofdschakelaar(s).
Bij onze overburen is laatst (schoorsteen)brand geweest. Het eerste wat de brandweer gedaan heeft is de stroom uitschakelen, voordat ze naar binnen gingen. Maar de bewoners zelf mochten het huis niet meer in, dus de brandweer heeft de stroom uitgeschakeld. En als iedere seconde telt omdat er brand is, moet het niet zo zijn dat zij de stroom en het gas niet snel kunnen afsluiten of de meter niet kunnen vinden.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.222
2.289
in NL is het officieel zo dat de deur van de meterkast van boven tot geheel onder moet doorlopen (bij nieuwbouw/verbouw). EN dat deze ook bereikbaar moet zijn, dus dat men voor de meterkast moet kunnen staan met de deur open.
zo zou het moeten zijn

op basis van de bepleistering achter de tellers + de schikking van de tellers vermoed ik dat het huis verbouwd is
daardoor is er een historische evolutie, wat een verklaring geeft
met een deurtje voor de meterkast + een deurtje voor de gaskraan blijven beide apart toegankelijk

3/4 van de elektrische installaties die ik zie, zijn minstens reglementair niet in orde
ook stel ik vast dat meterkast en gaskraan in een hoekje gedrumd zijn + er van alle rotzooi voor staat
2 jaar geleden stond een 2 m hoge diepvrieskist pal voor de meterkast
een andere keer een wasmachine met daar op een droogkast
plaatsgebrek :ROFLMAO:

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
289
149
@klusrob
Ik heb voor België geen regels of voorschriften hiervoor terug gevonden. Gezond verstand zegt natuurlijk wel dat die regels er niet voor niks zijn en de toegankelijkheid belangrijk is, dat begrijp ik ook wel. Maar volgens mij is er geen probleem. Het klopt dat de meters daar staan na een verbouwing (de gasmeter stond oorspronkelijk nog buiten....)
Achteraf gezien hadden ze beter tegen de muur links gestaan want nu is het sowieso een vervelende hoek achter de voordeur. Maar goed, we doen het met wat er is.
Misschien is het niet helemaal duidelijk op foto maar de horizontale regels zitten niet voor de apparatuur maar de onderste er onder (is digitale meter) en de middenste er tussen, blokkeert geen enkel instrument.
Het ladenkastje komt nog een paar cm lager dan de onderste regel. Het is sowieso een krappe hoe om te staan (60cm maar), je staat met je neus te dicht er op.
De deurtjes zullen vlot open kunnen, zonder obstakels ervoor. Dan ben je echt binnen de seconde aan de hoofdschakelaar en de gaskraan indien nodig.
Vandaag werk ik er aan verder. Ik zal een update voorzien!

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
289
149
Zoals beloofd een update.
T is verre van perfect maar perfect van ver 😝
Niet te streng zijn jongens, de meesten van jullie kunnen dit veel preciezer maar dit resultaat is goed genoeg voor mij. Alle kieren en naden worden nog gevoegd met schilderskit en dan alles mooi meeschilderen met de muren en dan gaat dat niet opvallen.
De rechterdeur ging vlotjes, die links niet. Het latje in het midden is om de scheven kier te camoufleren 🫣🤫 de knopjes staan er nog niet vast op omdat de schroeven te lang zijn en ik moet toch nog eerst schilderen. In ieder geval veel netter dan ervoor he 😄

De linkse deur staat onderaan een beetje open. Daar ga ik nog een magneetje binnen in zetten

1000041557.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.